Het is 19 maart 2024 04:29


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Zorgen maken?
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2015 10:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Moet ik me hier zorgen om maken? Niet dat mijn foto's wat waard zijn maar ik wil wel dat ze van mijn foto's afblijven!

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=61880

Ik wist overigens niet waar ik hem precies moest neerzetten, heb het hier maar gedaan....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2015 10:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13733
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Weet niet of je je zorgen moet maken :)

Als Canonnier ga ik geen account aanmaken op een Nikon-site :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2015 10:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien tekst even citeren, ik kan hem ook niet zien zonder een account aan te maken :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2015 10:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48920
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs als ik op je link klik kom ik op een pagina uit waar me gevraagd wordt een account aan te maken.

Misschien kun je vertellen wat er aan de hand is.

Het lijkt dat ze en foto van je gebruiken?

Waar staat die foto origineel.
Weet je of ze hem hebben gedownload en zelf hebben gepubliceerd of dat er een link naar je foto is gebruikt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2015 11:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Sorry, ik wist niet dat jullie het niet konden lezen zonder een account.. :blush :blush

Tot nu toe heb ik nog niks gezien van mij wat ze te koop aanbieden, ik begrijp het hele verhaal ook niet helemaal..

Begrijp ik het nu verkeerd, of is er niets aan de hand?

Hier de citaten uit dat topic:
Rik Rollinga schreef:
Waarschijnlijk is het al behandeld, maar bij het kijken naar het stokstaartje van Khalid op http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=88&t=20128&start=390 zag ik dat PhotoBucket de foto's gewoon te koop aanbiedt. Zijn alle op-geladen foto's eigendom van photobucket? :?:
djunclesam schreef:
Citaat:
Proprietary Rights in Content on Photobucket.

*

6.1 Photobucket does not claim any ownership rights in the text, files, images, photos, video, sounds, musical works, works of authorship, applications, or any other materials (collectively, "Content") that you post on or through the Photobucket Services. By displaying or publishing ("posting") any Content on or through the Photobucket Services, you hereby grant to Photobucket and other users a non-exclusive, fully paid and royalty-free, worldwide, limited license to use, modify, delete from, add to, publicly perform, publicly display, reproduce and translate such Content, including without limitation distributing part or all of the Site in any media formats through any media channels, except Content marked "private" will not be distributed outside the Photobucket Services. Photobucket and/or other Users may copy, print or display publicly available Content outside of the Photobucket Services, including without limitation, via the Site or third party websites or applications (for example, services allowing Users to order prints of Content or t-shirts and similar items containing Content). After you remove your Content from the Photobucket Website we will cease distribution as soon as practicable, and at such time when distribution ceases, the license to such Content will terminate. If after we have distributed your Content outside the Photobucket Website you change the Content’s privacy setting to "private," we will cease any further distribution of such "private" Content outside the Photobucket Website as soon as practicable.
Rik Rollinga schreef:
Da's duidelijk. In mijn geval maakt het niet zoveel uit, mijn foto's zijn toch ehh crap, maar desondanks vind ik het principe niet echt deugen dat ze een andermans foto's verkopen... ...of misschien moet ik zeggen echt niet deugen.
Patrick schreef:
Einde Photobucket wat mij betreft...

Hebben andere websites om foto's te stallen vergelijkbare voorwaarden?
Ed Post schreef:
Bij Flickr geen last van.
Faiz schreef:
Ik ben benieuwd wie mijn onzin plaatjes wilt kopen die ik op Photobucket heb staan. Hahahahahaha!
martinpecheur schreef:
Er staat ook duidelijk:
quote: "except Content marked "private" will not be distributed outside the Photobucket Services."" unquote.
M.a.w. als je bij het aanmaken van een nieuw album aangeeft dat je foto's "private" zijn ,dan doet Photobucket er verder niets mee. En zo stel ik de albums dan ook in.
Geen probleem dus :)
Of zie ik iets over het hoofd??
martin
Ed Post schreef:
Volgens mij kan niemand de foto's zien als je ze private zet.
Remco v/d Sanden schreef:
Heb mijn account maar opgeheven. Deed er toch nog weinig mee met die rotte popups en trage zooi. Ik hou het lekker bij Flickr, werkt prima.
djunclesam schreef:
Ik vraag mezelf altijd af: waarom zou je überhaupt photobucket willen gebruiken als je ook Flickr kunt gebruiken... ??
Remco v/d Sanden schreef:
Ik zie dat ik mijn avatar daar had staan haha :)

Straks maar eens even aanpassen :)
Rik Rollinga schreef:
djunclesam schreef:
Flickr kreeg zo'n storm van kritiek dat ze dat bijna direct weer hebben terug gedraaid.

Verschil is wel dat Flickr foto's wilden verkopen die de correcte CC rechten hadden. Daar is het hele CC systeem ook juist voor bedacht. Dat je zelf eenvoudig kunt aangeven, en geïnteresseerden eenvoudig kunnen zien, wat de rechten en mogelijkheden van een foto zijn. Als je dan je foto's tagged dat ze commercieel gebruikt mogen worden, dan moet je eigenlijk ook niet zeuren zodra dat ook gaat gebeuren.

Dat is dus wezenlijk anders dan bij photobucket!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2015 12:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48920
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beetje hetzelfde verhaal als bij Facebook.
Alles wat je zichtbaar voor anderen plaatst kan door de site gebruikt worden zonder dat je daar een cent voor ziet.

Alles in de westerse wereld dat gratis aangeboden wordt heeft een prijskaartje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 19:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dus mijn foto's zijn nergens veilig op internet, Frans?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 19 okt 2015 00:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Om het even waar je fotos gaat hosten op internet = publiceren en beschikbaar maken op internet zijn eigenlijk een bron om door grabbers gepakt te worden.
Je mag er van op aan dat eigenlijk ALLE websites afgeschuimd worden door bots.
Die gebruiken de content dan om in zoekresultaten naar boven te laten komen. Of gebruiken de fotos om die in indexsites te plaatsen.
Het staat iedereen vrij je foto van internet te "downloaden" maar vanaf dat punt kunnen ze er mee doen wat ze willen.
Er is niets aan te doen. Gewoon meer fotos maken zou ik zeggen ;-)

Leuk om mee te geven is dat je het ook omgekeerd kan doen.
Stel je hebt een mooie foto gemaakt en wil eens na enige tijd zien in hoeverre de foto al overal gecopieerd en gepubliceerd word dan kan je met bv google zoeken naar je foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 19 okt 2015 06:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je kunt uiteraard een eigen file server (NAS) kopen en je foto's op deze eigen server plaatsen. Via deze eigen file server kun je ze ook met anderen delen en hier plaatsen. Voorwaarde is wel dat die server dus 7x24 uur live moet zijn, maar dat is geen probleem voor dit soort apparaatjes.

Als je dit niet wilt en je bent ook nog eens een beroepsfotograaf, dan zou je nog steeds van sites als Photobucket gebruik kunnen maken, maar dan zou ik de foto's in een hele lage resolutie daar plaatsen. De resolutie moet dan zo laag zijn, dat je er nauwelijks iets mee kan als je hem wilt gebruiken / wilt afdrukken op papier. Een foto met lage resolutie kan dan nog steeds gebruikt worden op websites, maar als iemand een keuze heeft, dan zal die persoon denk ik toch kiezen voor de foto met een hogere resolutie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 23:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja dat klopt, je kan ze bv op een NAS gaan zetten en bv via dynamic dns gaan hosten op het net.

Doch ik heb al wat ervaring uit het verleden waarbij we als vrienden onder elkaar chat en gameservers opzette op private internetverbindingen. Beetje vergelijkbaar met een NAS online zetten.
En onze ervaring is dat je na pakweg 1 dag al "aangevallen" zal worden door bots, portscanners,... die uw volledige schijf willen uitlezen. Paswoorden proberen te kraken, etc etc...

Best is een eenvoudige strategie te houden.
Wil je het gratis "delen" met internet en iedereen -> plaats het op internet onder welke vorm dan ook.
Wil je dat niet -> bewaar het thuis.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 28 okt 2015 09:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Je moet altijd goed opletten waar je je foto's op zet. Lees eerst hoe zo'n partij met je rechten om gaat. Facebook is er duidelijk over. Alles wat je neerzet mag gebruikt worden. Dus wil je dat niet, dan moet je daar niks neerzetten.
Verder kun je het beste alles wat je op internet zet in lage resolutie zetten, logo erin op een opvallende plek. Niet onderaan je foto. Ja, je hebt er zo uit, maar als je hem steeds op een andere plek zet hebben ze echt geen zin om al je foto's per stuk te gaan bewerken.
Mijn foto's kom ik regematig tegen. te koop aangeboden, poster formaat ect. Kan helemaal niet want ze zijn te klein van formaat. Ze halen ze weg via google. Ik heb eens een serie foto's zonder logo op mijn event-site gezet. Binnen een kwartier waren er 10tallen vanaf en kwam ik ze tegen op FB. Slechte kwaliteit natuurlijk want je moet even wat moeite doen ze eraf te krijgen. Zucht... het is een stukje mentaliteit van mensen ook...

Het is niet zo dat anderen je foto's zomaar mogen gebruiken. Je hebt als fotograaf van de foto je auteursrecht. Tenzij je daar afstand van doet zoals vaak gebeurd op fotowedstrijden en andere sites waar je je foto's op zet of bewaard. Dat staat in de (heel) kleine lettertjes.
Dus iedereen kan foto's downloaden van het internet maar ze mogen er op dat moment NIET alles mee doen wat ze willen. Kunnen wel, mogen niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zorgen maken?
BerichtGeplaatst: 28 okt 2015 10:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een tip voor als je er ooit nog eens (juridisch) werk van wilt maken:
- schiet je foto's in RAW,
- bewaar het RAW bestand goed en plaats dit niet op het internet,
- zorg er voor dat je het RAW bestand eenvoudig terug kunt vinden.

Van elke JPEG is er immers maar 1 RAW bestand, uit 1 RAW bestand kun je wel meerdere JPEG's produceren. Als jij de eigenaar bent van dat ene RAW bestand, hoef je in de discussie over het eigendomsrecht al minder zorgen te maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed