Henry schreef:
Je foto's bevatten geen exif informatie en je hebt deze info ook niet toegevoegd aan de foto.
Heb ik inmiddels toegevoegd.
Henry schreef:
Met het risico dat ik de situatie verkeerd beoordeel, geef ik je toch maar mijn eerlijke mening.
Dat waardeer ik enorm!
Henry schreef:
Als ik je
discussie er even bij neem,
Uh, op zich is dit hier niet bedoeld als illustratie bij dat topic. In dat topic probeer ik info te krijgen over wat voor mij een goede portretlens is zonder eigen plaatjes er bij te posten. Aangezien dit forum daar kennelijk niet voor is doe ik hier wat met dit forum wellicht wel goed lukt: feedback vergaren op je eigen werk. Wellicht nuttiger dan info over lenzen vragen.
Henry schreef:
dan valt het me op dat je best wel veel afstand neemt tussen jezelf en je onderwerp.
Het isoleren van je onderwerp door het toepassen van een korte scherptediepte zal dan ook niet eenvoudig zijn met de korte brandpuntsafstandlezen waar je je in die eerdere discussie op hebt gericht.
DE2_186, uit het topic Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte? schreef:
Beste photodrome-forumleden: Ik ben op zoek naar een oplossing om portretten te kunnen maken die meer background blur geven bij voldoende scherpte van "het hoofdonderwerp" . ...
Ik denk dat een grotere brandpuntsafstand hier wel eens de oplossing kan zijn. Dat de lens en de camera dan te zwaar worden, is een gegeven die je zult moeten accepteren. Ik had al eerder gesuggereerd dat een 300mm f/2.8 een toplens is. Nuelle heeft daar de Canon-variant van en maakt er werkelijk schitterende foto's mee. Dus geen understatement dat een 85mm voor portretten al te lang is, maar misschien toch een te overwegen optie. Een goedkopere optie is een 70-200mm f/2.8 maar om die dan op "het lange eind" te gebruiken.
Ik vond het een beetje een genante bezigheid, zo onder het mom van "ja maar, ik doe aan straatfotografie". Dat was al genoeg reden voor die afstand tot het onderwerp. Misschien is het ook voor volgende pogingen wel een goed ding aangezien ik het liefst iets spontaans vastleg zonder als fotograaf onderdeel van de interactie te worden, maar daar ben ik nog niet over uit. Als ja, dan heb je natuurlijk wel een goed punt. Maar ik durf op het op dit moment echt nog niet te zeggen wat mij bij straatfotografie het best zou passen. Ik heb al wel gemerkt dat ook bij 50mm er wel eens mensen tussendoor lopen, en daar kan je met een langere lens wellicht veel meer last van krijgen.
Overigens: mijn opmerking over wat te lang is was in de context van een portretlens voor thuisgebruik, niet per sé voor straatfotografie - voorzover mijn plaatjes die naam mogen hebben. Niettemin waardeer erg ik dat je meedenkt, don't get me wrong.
Henry schreef:
In foto nr 6 en 7 staat je onderwerp bijna tegen de achtergrond. Het isoleren van je onderwerp via een korte scherptediepte is hier zo goed als onmogelijk.
Dat hoeft bij deze foto's ook niet van mij. Ik durf van die foto's nog wel te zeggen dat de achtergrond tenminste een geheel is met de rest van de foto's (wat ik van andere foto's helaas niet kan zeggen.)
Henry schreef:
DE2_186, uit het topic Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte? schreef:
...Ik heb een Canon 50mm f/1.8 stm, en dat vind ik op f/2.8 een prima lens, maar daar onder te soft. Op f/2.8 krijg je er wat background blur mee, maar ik wil graag wat meer daarvan. Op foto's waar de achtergrond een heel eind weg is het wel voldoende, maar bij de meeste foto's is dat niet te realiseren. Daarbij is bij die foto's de blur wat onrustig...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke foto uit deze serie aan je criteria voldoet. Eerlijk gezegd vind ik de scherpte en de blur in deze foto's helemaal niet verkeerd.
Wat betreft scherpte wreekt zich het niet toevoegen van exif-data door mij. Ik heb hier met de 50mm f/1.8 stm niet onder de f/2.8 geschoten, en ja, dan is het wel scherp. Wat betreft blur wil ik ook bij deze foto's hier en daar (foto 1,2 en 3) wel meer, maar dat is dan de afweging die ik maak. Gelukkig is op zo'n groot plein de achtergrond niet al te dicht bij, dus dat red me dan nog. Misschien bestaat er ook wel zoiets als te veel blur, maar daar loop je met mijn lenzensetje op met zoveel afstand tot het onderwerp niet snel tegenaan.
Henry schreef:
Ook deze eis vraagt eigenlijk om een lens met een langere brandpuntsafstand of meer lef: je zult dichter op je onderwerp moeten gaan staan.
Dat was denk ik het beste leereffect voor mij, ik heb wat meer lef opgedaan. Ik denk dat ik ook een keer met mijn 35mm ga schieten, en kijken of dat of dat naar m'n zin onopvallend genoeg lukt. Dat vind ik echt fijn van primes, dat ze je dwingen om foto's te nemen op een manier die je anders niet zou doen (Toen ik dat als voordeel opgesomd zag in een review over primes leek me dat eerst echt giga-flauwekul, tot ik er een had gekocht voor slechts voor het diafragma).
Henry schreef:
DE2_186, uit het topic Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte? schreef:
...Ik heb ook de 50mm f/1.4 USM geprobeerd. Ook dit objectief geeft bij volle opening wittige randen. ...
Ik kan in geen van je foto's de witte randen (of groene zweempjes waar je het in het andere topic ook over hebt gehad) ontdekken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar jij die foutjes ziet. Wellicht zijn die door je eigen bewerking in de foto geslopen, dus om daar een zinvolle reactie over te geven ben ik eigenlijk wel benieuwd naar zo'n foto en het origineel daarvan.
Ik had die 50mm f./14 lens USM wel in bruikleen op dat moment, maar niet meegenomen naar Krakau, omdat ik niet wilde dat andermans spulletjes te lijden zouden hebben van 2 vliegreizen (Ryan Air, als je pech hebt gaat de handbagage toch in het laadruim), en dat soort risicootjes doe ik dan liever met m'n eigen spullen. Dus nee, je ziet hier geen (lens-)foutjes. De 50mm f/1.8 stm heeft dit soort dingen ook wel een klein beetje, maar veel minder, en ook op een manier dat het me minder iriteert. Dat je dit niet ziet komt omdat ik met de 50mm f/1.8 stm niet onder de f/2.8 ben geweest, en bij dat diafragma valt het mij in ieder geval niet op.
Henry schreef:
DE2_186, uit het topic Hoe bereik ik meer backgroundblur bij voldoende scherpte? schreef:
...Foto's van de personen waar ik vaak foto's van maak ga ik hier ook niet posten om privacy-redenen...
Ik zie hier dus foto's van voor jou onbekende personen. Beetje een dubbel gevoel, want kennelijk hebben deze mensen voor jou dus geen recht op dezelfde mate van privacy als de personen die vaker voor jouw camera staan.

Bij foto 3, 7 en 8 heb ik het naderhand gevraagd, en deze mensen hadden geen probleem met dat ik de foto hield en zou publiceren. Foto 8 is om die reden ook geposeerd. De spontane foto's vond zij niet fijn, en die heb ik dus weggegooid, maar ze wilde wel poseren voor een andere foto. De foto geeft daarom ook misschien niet helemaal het beeld weer van toerisme wat ik had willen neerzetten, en ik had hem eigenlijk om die reden ook niet moeten selecteren hier bedenk ik me nu.
De dame op foto 7 vond het totaaaaaal geen probleem, en wilde ook geloof ik zo snel mogelijk verder lezen (wat op zich een welkome variatie is op telefoniegebruik).
De dames op foto 3 waren helemaal enthousiast, vonden het ontzettend leuk allemaal. Ik heb nog een portretje van ze gemaakt, ze dat gemaild, met linkjes naar foto's van hun naar m'n flickr-account. Vonden ze ook helemaal geweldig, en ze wilden me nog wel een keer ontmoeten. Ik hen ook, maar ik heb met mezelf afgesproken dat het om fotografie zou gaan.
Voor de andere foto's heb ik geen toestemming gevraagd. Met mensen die daar in alle openbaarheid geld aan het verdienen waren had ik met hun privacy niet zo veel. Met grotere groepen ga ik ook geen moeite doen. Foto 2, 4 en 6 wilde ik gewoon houden. Ik heb daarbij in alle egoïsme mijn eigen belang als fotograaf boven het privacy-belang van het subject gesteld. Dat is niet (i.i.g. niet 100%) goed. Ik doe het toch. Ik denk er wel over na hoe iemand er op staat. Bij een combi van (wat ik dan maar probeer in te vullen voor iemand anders) mogelijk genant en duidelijk herkenbaar zou ik het niet doen. Grijs gebied.
Overigens: ik bedenk me nu dat dat portretje van de dames van foto nummer 3 was op f/1.8, omdat ik zo'n vermoeden had dat scherpte deze phone shooters en rotzorg zou zijn. Dat kan ik hier nog wel even showen.