Het is 19 maart 2024 06:49


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Rothko in Schiedam
 Rothko in Schiedam
BerichtGeplaatst: 28 apr 2019 10:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24300
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er hangt momenteel een schilderij van Rothko (abstract expressionisme) in Schiedam, in een afgesloten kamer waar bezoekers één voor een in toegelaten worden, met de bedoeling dat zo'n 1-op-1 situatie voor een intensere ervaring van het schilderij zorgt.

De geinteresseerden worden daartoe opgevangen in een wachtkamer waar je te horen krijgt hoelang je nog moet wachten voordat je aan de beurt bent. Toen ik er was viel dat mee, we waren niet lang voor sluitingstijd, drie wachtenden voor ons dus zo'n 20 minuten wachttijd.

Toen we als laatsten over waren begon de suppoost een gepassioneerd verhaal over Rothko, waarvan F1 een getuigenis is. Altijd mooi om een enthousiast verhaal te horen, zeker als je dat zelf ook bent (ik ben groot fan). In F2 kun je de setting zien en begrijp je misschien de vlammende en vibrerende ervaring die je kunt ondergaan als je daarvoor openstaat.


F1
Fotografie

Exif: f2,8, 1/80s, ISO250, -0,3EV, 55mm, cf1,5 (Fuji X-H1, 16-55 F2,8)


F2
Fotografie

Exif: f2,8, 1/75s, ISO2500, -0,3EV, 52mm, cf1,5 (Fuji X-H1, 16-55 F2,8)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Rothko in Schiedam
BerichtGeplaatst: 29 mei 2019 17:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik vrees dat ik absoluut geen verstand van kunst heb, want ik zie er niets in.
Als ik fototechnisch naar de foto kijk, vind ik ze beide erg donker alsof ze zijn onderbelicht :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Rothko in Schiedam
BerichtGeplaatst: 29 mei 2019 21:59 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24300
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat zijn ze ook, Wendy :)

Expres onderbelicht om de gewijde sfeer weer te geven. Dat je er niets in ziet is niet zo gek bij abstracte kunst ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Rothko in Schiedam
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019 19:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wat bedoel je precies met gewijde sfeer? :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Rothko in Schiedam
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019 21:19 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24300
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik refereer graag aan de moderne musea als zijnde de kerken van onze tijd. En zeker de schilderijen van Rothko worden als haast religieus ervaren, mede omdat ze door de schilder ook als zodanig zijn gebracht destijds. Hij heeft trouwens ook werk gemaakt voor een kerk, meen ik.

Ik weet dat jij niet veel hebt met dat soort dingen, dus ik begrijp dat het je in die zin niet raakt. Ik meen dat je in Schiedam woont, toch? Ik zou het je toch eens aanraden om te gaan kijken, en gebruik te maken van de mogelijkheid om alleen tegenover dat doek te gaan zitten. Nog geeneens een van zijn topwerken (het is maar Schiedam he), maar toch. Als je vijf minuten zit te kijken gaat de hele kamer vibreren, tenminste dat is mijn ervaring. Enfin, dat bedoel ik met gewijde sfeer :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed