Het is 29 maart 2024 16:48


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Delft
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 10:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16011
Woonplaats: Kunrade-Voerendaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het maken van dit soort foto´s vind ik wel leuk om te doen, maar helaas ligt hier niet mijn kracht.
Toch vind ik dat ik jullie deze niet mag onthouden en het ontvangen van eenvoudige tips weet ik erg te waarderen. Mijn uitrusting is enkel op het macrogebeuren gericht en ik heb slechts een zeer eenvoudig groothoekobjectief ter beschikking.
Op dinsdag 23 april hebben we een treintochtje Delft gemaakt.
In 2016 waren we hier al eens geweest ivm het jaar van Johannes Vermeer. Het stadje heeft blijkbaar positieve indrukken achtergelaten.
Dit keer hebben we ons geconcentreerd op de kerken en de omgeving met haar prachtige grachten.
Ik heb het zelfs aangedurfd om de toren van de nieuwe kerk te beklimmen met haar 376 treden. Alleen vervelend als je tegenliggers tegenkomt op die smalle wenteltrap.
Je hoort van alle kanten dat niet iedereen het een prettige ervaring vindt.
Persoonlijk ben ik blij dat ik het aangedurfd heb. Het was voor mij een erg fijne ervaring: iets wat je meegemaakt moet hebben als je ooit in Delft komt!!!!Zeer zeker ook het grote Spilleganguurwerk op een tussenverdieping en het Carillon heeft mij zeer geboeid.
Mijn reportage geeft een globaal overzicht van Delft zonder in detail te treden.

1. Het station
Fotografie



2. Wat meteen opvalt als je het centrum inloopt......
Fotografie



3. De scheve "Oude kerk" vanaf de "Nieuwe kerk" gezien
Fotografie



4. Blik over Delft
Fotografie



5. Grappig uitzicht op een terrasje
Fotografie



6. Binnen in het kerkgebouw: Blik op de orgelpartij
Fotografie




7. Detail
Fotografie



8. Sfeervolle grachten
Fotografie



9. Parkeren op eigen risico
Fotografie



Het was een supergezellig dagje en ter afsluiting heerlijk in een Grieks restaurantje gegeten!!!! :D :D :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 11:05 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41892
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hele herkenbare serie Jo.
Fijn dat je het naar je zin hebt gehad in mijn stadje.

Wat mij opvalt is dat op al je foto's een beetje een gelige waas ligt.

Verder gewoon mooie foto's van Delft.
Toren beklimmen is zeker een aanrader maar ook zeker vervelend met tegenliggers. Hoe hoger je komt hoe meer last je er van hebt. :D
Heb het zelf 2x gedaan, een keer in mijn jeugd en een keer op volwassen leeftijd. Vroeger vond ik het spannend en sensatie later ging ik over dingen nadenken, moet je eigenlijk niet doen. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 11:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16011
Woonplaats: Kunrade-Voerendaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuk Joop en bedankt voor je reactie!!! :) :) :) (Kijk ook eens ik heb je een PB gestuurd. Die is al deels achterhaald. Je bent een snelle............ :rof :rof :rof )

Fotosmurf schreef:
Wat mij opvalt is dat op al je foto's een beetje een gelige waas ligt.



Wat zou hier dan de oorzaak van kunnen zijn. Ik heb verder niets met de kleuren gedaan. Misschien dat mijn "kijk" op eindresultaten anders is, want ik fotografeer meer dan 80% met laat avondlicht.....Mijn WB staat continue op bewolkt

Fotosmurf schreef:
Vroeger vond ik het spannend en sensatie later ging ik over dingen nadenken, moet je eigenlijk niet doen. :D


Waarover dacht je dan zoal na?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 11:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heerlijke reeks

Op f2 zie ik de kerktoren heel scheef staan.....staat die echt zo scheef???


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 11:40 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41892
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jo schreef:
Wat zou hier dan de oorzaak van kunnen zijn. Ik heb verder niets met de kleuren gedaan. Misschien dat mijn "kijk" op eindresultaten anders is, want ik fotografeer meer dan 80% met laat avondlicht.....Mijn WB staat continue op bewolkt


Het kan natuurlijk gewoon smog zijn maar heb foto3 even binnen gehaald.
Witbalans iets koeler gezet en wat lokaal contrast toe gepast.
Het is misschien ook smaak en elk scherm is anders.
Zelf schiet ik altijd in raw en witbalans op automaat.
Fotografie


Jo schreef:
Fotosmurf schreef:
Vroeger vond ik het spannend en sensatie later ging ik over dingen nadenken, moet je eigenlijk niet doen. :D


Waarover dacht je dan zoal na?

Dat was toch wel de gedachte als er iets zou gebeuren zoals, brand, paniek, been breken, hartaanval enz.

In de pb stelde Jo de vraag over de zwarte torenspits. voor de geïnteresseerden heb ik even een link op gezocht.


AJL schreef:
Op f2 zie ik de kerktoren heel scheef staan.....staat die echt zo scheef???

Ja AJL, hij staat echt zo scheef. Kunnen ze in Pisa nog een puntje aan zuigen. :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 11:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48984
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Inhoudelijk een leuke impressie.

Technisch mankeert er nogal wat aan.
Kleuren, verzadiging, details en vooral contrast laten toch wel te wensen over.

Heb je nabewerkt en zo ja wat heb je gedaan?

Mogelijk toch ook kwaliteit en/of instellingen van je spullen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 12:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16011
Woonplaats: Kunrade-Voerendaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor jullie reacties!!! :) :) :)
@Frans: Ja Frans, het zal grotendeels toch wel aan mij liggen. Ik houd nu eenmaal vanuit het macrogebeuren van softere eindresultaten. Ik merk dat ik met name de contrastschuifjes en de higlightsschuifjes vaker naar beneden haal. Kijken op een grafiekje oid doe ik eerlijk gezegd op een uitzondering na nooit. Alles op gevoel en dat zal wel erg persoonlijk zijn waardoor bij de gemiddelde fotograaf de haren rechtop gaan staan........... :blush :blush :blush
De meeste foto's uit deze serie zijn idd ook met minder kwaliteit gemaakt. Vooral de cam zal tegen zijn einde aan lopen: het betreft een 400D welke al ruim meer dan 100.000 clicks gemaakt heeft. Het objectief is een simpel Tamronnetje 17-50mm


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 12:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48984
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Soort bewerking is toch wel heel afhankelijk van soort foto.
Maar vooral foto's in deze categorie vragen toch wel om contrast, scherpte en fraaie kleuren.

Grafiekjes kijken hoeft niet maar kan wel helpen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 12:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10384
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik vind het een leuke serie. Dat het beeld kwalitatief wat minder is vind ik ook geen probleem/ kan ik wel doorheen kijken. Wat Joop al terecht opmerkt: De gele gloed over de hele serie viel me ook op en vind ik jammer. Aan de andere kant het makkelijkste op te lossen. Ik heb de witbalans ook altijd op automatisch. Dat zit nooit ver van het originele af en stuur ik soms nog licht bij. gr Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 12:54 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40520
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ondanks dat ik het wel een beetje eens ben met de opmerkingen van Joop en Frans vind ik het toch een leuke en geslaagde serie. :up
Ik ben dan wel geboren in Delft, maar niet getogen. ;)
Ook voor mij zeer herkenbare beelden en ook mijn vrouw en ik hebben de toren van de Nieuwe Kerk weleens beklommen.

Foto's van jou inderdaad wat aan de gelige kant, maar die van Joop vind ik weer te koel, is ook een kwestie van smaak natuurlijk.
Ik heb ook m'n camera vaak op bewolkt weer staan, maar dat is het ook meest wel in Nederland. :P
Toch hou ik het ook een beetje in de gaten, voordeel van de EVF is dat ik in m'n zoeker een beetje kan zien als ik wat aan m'n instellingen verander, dus ik zie het vaak ook al als beelden wat te geel beginnen te worden en dan zet ik 'm op automatische witbalans.
Als jij de 17-50mm F/2.8 hebt van Tamron.....die heb ik ook als groothoeklens en is best wel een fijn lensje, zeker voor het geld wat ie kost.
Het kan natuurlijk altijd beter, maar dan moet je ook een stuk dieper in de tas.
Voor mij zijn, zoals je wel weet, beelden met een groothoeklens ook niet iets wat ik dagelijks doe, meest staat de telelens erop voor dieren en/of vogels, dus een duurdere lens aanschaffen voor landschappen en stadse beelden vind ik een beetje zonde.

Wat Frans zegt is ook zeker waar, soort bewerking is toch wel heel afhankelijk van het soort foto, daar valt in ieder geval nog wel wat winst te behalen voor je.....voor mij trouwens ook, want ik ben ook al snel geneigd om een foto van een landschap ongeveer op dezelfde manier te bewerken als een foto van een vogel. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 15:20 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja ook voor mij zeer herkenbaar, ik heb in Delft gestudeerd, gewoond en ben er getrouwd dus altijd leuk om weer te zien :) Trouwens ook mijn doka daar gehad.

De opmerkingen betreffen allemaal de techniek - gelige waas en contrast - en die deel ik. Niks fout met afwerken op intuitie, maar dat gevoel moet je idd wel aanpassen aan het beeld.

Inhoudelijk vind ik de terrasfoto een heel leuk beeld, een plezierig beeld voor de geometrisch ingestelde kijker :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 15:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48984
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik kan ook wel door technische onvolmaaktheden kijken.
Als een foto heel uniek is dan kan ik dat beter dan bij stadsgezichten.

Maar als niemand er iets van zegt vind ik dat een gemiste kans om je skills te verbeteren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Delft
BerichtGeplaatst: 02 mei 2019 22:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16011
Woonplaats: Kunrade-Voerendaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dankjewel voor jullie reacties!!! :) :) :)

@Frans: Ik stel het, om helder te zijn, zeer op prijs om reacties te krijgen waar ik wat aan heb. Ik zal hier zeker lering uit trekken en jouw(jullie) adviserende opmerkingen ter harte nemen. Dat de serie (door iedereen) inhoudelijk gewaardeerd wordt, vind ik heel fijn. Dat zegt iets over (niet) vastroesten.
Ik ben zeker gezien mijn upload betreffende de Paris al voorzichtig uit mijn schulp gekropen.
Dus blijf maar kritisch tav mijn uploads: Ik leer graag.
Ook al stribbel ik soms ietwat tegen; het betekent niet dat ik het vervelend vind........ :) :) :) :)

En Joop: Hartstikke bedankt voor je info om het mysterie van het zwarte segment op te lossen!!! :up :up :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed