Het is 28 maart 2024 21:03


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Met de trein
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 23 okt 2019 19:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4499
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De laatste weken ben ik bezig geweest met een serie op en bij het treinstation.
In de serie probeer ik een verhaal te vertellen.
Ik zou graag van jullie willen weten of er iets mist of dubbel is en of het een goede combinatie van foto's is.
Iedere opmerking is welkom!

Foto 1
Fotografie

Foto 2
Fotografie

Foto 3
Fotografie

Foto 4
Fotografie

Foto 5
Fotografie

Foto 6
Fotografie

Foto 7
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 23 okt 2019 23:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Een serie maken die een verhaal vertellen. Lastig, want wat is een serie? Hoeveel platen vormen samen een serie? Je krijgt hierop talloze antwoorden.
Het verhaal is duidelijk, alleen denk ik dat je het met drie foto's kunt vertellen. Mij voorkeur gaat uit naar 1, 2 en 5. Eventueel 4 erbij. De rest hoeft niet voorbij. Foto 1 had ik graag alleen het voorwiel gezien en de trein, de rest is overbodig..

De opname van de trein in foto 6 vind ik niet sterk...Een beeld die ik graag zou toevoegen aan een deze serie is een opname van rails met trein die verdwijnt in de verte.

Zo kijk ik ernaar en wellicht heeft iemand anders een andere blik hierop.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 23 okt 2019 23:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wat is een serie?
Ik ben een keer bij een lezing van de fotobond Kennemerland geweest en kreeg daar voorlichting over het fenomeen wat of wanneer is het een serie?
En die vraag werd beantwoord met de woorden ,het is een serie wanneer de fotograaf zegt dat het een serie is.
Met andere woorden 2 foto's of honderd foto's maakt niet uit als jij zegt het is een serie dan is het zo.
Nu even over jou foto's foto 1-4-5-6 vind ik sterk foto 2-3-7 vind ik niet zo sterk door de laatste drie kan ik het verhaal niet goed zien , maar dat is alleen mijn mening ik vind het stuk voor stuk wel goede foto's.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 07:49 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Je probeert een verhaal te vertellen. Welk verhaal vraag ik mij af. Het speelt zich af op een treinstation. Dat is duidelijk. Ik mis een onderwerp in je verhaal. Een verhaal zou kunnen zijn dat iemand (dit wordt foto 1) aankomt met de fiets. De persoon zie je ruzie maken met het (dit wordt foto 2) plaatsen van de fiets in het rek. De persoon (dit wordt foto 3) checkt in. De persoon staat te (dit wordt foto 4) chagrijnen tussen alle andere haringen die in het tonnetje moeten. De persoon (dit wordt foto 5) zit in de trein. En je eindigt met foto 6 uit je eigen serie. Dan vertel je een verhaal.
Als je jouw foto 5 bekijkt dan is die groep mannen met bier een prima uitgangspunt bijvoorbeeld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 08:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
mooie serie alleen foto 4 vind ik niet er bij passen omdat die in de avond is. of als laatste plaatsen. foto 7 was mooier geweest als het raam van de trein zichtbaar was geweest. foto 3 vindt ik :super


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 12:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je een beeldverhaal wilt vertellen lijkt het me handig:
- het verhaal op te schrijven
- een grove schets te maken van de foto's die je daarbij wilt maken of
- de foto's die je wilt maken te beschrijven
- de consistentie te bewaken qua plaats, licht, weer etc.

Dat iets een serie is als de maker zegt dat het een serie is voelt aan als een drogreden die wel past in dit tijdsbeeld van egocentrisme.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 12:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Dat iets een serie is als de maker zegt dat het een serie is voelt aan als een drogreden die wel past in dit tijdsbeeld van egocentrisme.
Ik weet niet of je dat zo kunt zien ,want er is niemand die kan vertellen of/dat het anders is?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 12:56 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4499
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Frans Over het vertellen van een beeldverhaal....Bij de voorbereiding las ik ook dat een schets maken en beschrijven het beste is, maar ook dat veel fotografen zich daar niet aan houden. Het lijkt me het meest efficient, maar je komt ook wel te fotograferen dingen tegen als je bezig bent met de uitvoering. Foto's die best passen al heb je daar van tevoren niet aan gedacht.
De consistentie bewaken is ook moeilijk. Want wat wil je laten zien dag, avond, nacht of wil je zoveel mogelijk streven naar hetzelfde soort licht. Iets waar ik niet zo bij stil heb gestaan.
Dat het aantal in een serie niet afhangt van de fotograaf ben ik met je eens. Toch ga ik ook mee met ArtenCo dat een serie ook met minder foto's toekan. De serie moet voldoende interessant zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 12:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Voor mij moet een serie ook een serie zijn. In die zin dat er verbindende elementen inzitten. Dat zie ik hier bv in de (voor mij aansprekende) lage standpunten. Ik heb ook geleerd dat een serie een verhaal moet vertellen, dat uitleg eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 12:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ronald Jan 70 schreef:
Wat is een serie?
En die vraag werd beantwoord met de woorden ,het is een serie wanneer de fotograaf zegt dat het een serie is.


Hmmm ik vind dit wel een beetje te kort door de bocht. Als ik van 2 of 100 foto's zeg dat het een serie is dan is dat zo omdat ik dat zeg! Mijn gedachten hierover zijn toch anders. Een serie is mijn ogen een reeks foto’s die onderling toch een bepaald raakvlak/gemeenschappelijke deler hebben. Een serie wint aan kracht als het verhaal in een aantal foto’s kan worden overgebracht. Ik ga dan uit van 4/5 opnames. Meer opnames zorgt erbij mij voor dat ik eerder van het verhaal afdwaal en niet meer weet waar het overgaat.

Ik kan me dan ook wel vinden in de aanbevelingen voor het maken van een beeldverhaal van Frans..


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 13:55 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 215
Woonplaats: Hoeksche waard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Serie is voor mij standpunt en onderwerp. daar past voor mij de foto's 1, 3 en 5 in, waar je weet dat onderwerp trein is, standpunt laag is, en het verhaal de treinreiziger is, met ieder zijn of haar verhaal. Foto 7 zal als standalone foto goed kunnen zijn, mooie plaat, zie het niet als aanvulling voor je serie. De andere zie ik zelf helemaal niks in, Je zou bijvoorbeeld vanuit laagstandpunt een treinrails kunnen fotograferen, of een weg rijdende trein vanuit laag standpunt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 16:01 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41890
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben het wel eens met rbwadden.

Wat een serie betreft heb ik ooit gehoord, weet niet meer van wie, dat als men meer dan een foto heeft al van een serie kan/mag spreken. Het kan dus inderdaad van 2 tot 100 gaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Met de trein
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019 20:56 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4499
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Rwadden Ik kan met je meevoelen, maar de opzet was om niet te ensceneren.
@iedereen
Bedankt voor het geven van jullie mening.
Ik kan nu weer verder.
Soms heb je niet in de gaten waar je bent en is een spiegel goed.
Het proces van beslissen is wikken en wegen.
Jullie meningen zijn toch wel redelijk samen te vatten.
7 niet 4 afwijkend door de tijd. Dus dan wordt het 1 (evt alleen een wiel),2,3 en 5 en nog een wegrijdende trein vanaf een laag standpunt denk ik....


NB bij 1 heb ik de foto gespiegeld, dit om de kijkrichting van links naar rechts te laten lopen.
Als ik dat bij een nieuwe foto met alleen een wiel doe dan worden de cijfers die op de trein staan omgedraaid heb ik gemerkt. Dat moet ik dus nog even oplossen......


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed