Eerst wat gegevens.
Vale de Figueira (Dal van de vijgenboom) is een oude Portugese parochie in de gemeente Santarém, met een oppervlakte van 21,43 km². Op dit moment iets minder dan 2000 inwoners.
In 2013 is het samengevoegd met de parochie van São Vicente do Paul, waardoor de Unie van de parochies van São Vicente do Paul en Vale de Figueira ontstond. Er is nog steeds een actieve beweging om Vale de Figueira weer los te weken van São Vicente do Paul.
Het dorp, op slechts 14 km van Santarém, ligt in een vallei, parallel aan het Boa Vista-plateau, en staat bekend als de monding van de rivier Alviela, een zijrivier van de Taag. Het is een streek van landbouw, paarden en stieren, met een natuurlijke schoonheid die Vale de Figueira tot een uniek dorp in Ribatejo maken. De landbouw houdt zich hoofdzakelijk bezig met het verbouwen van wijndruiven, granen, tomaten, paprika en broccoli.
1. Welkom

De eerste gang is naar het gemeentehuis.
2. De achterkant van het gemeentehuis.

3. Zij en ingang van het gemeentehuis.

4. Binnen de medewerkster van de gemeente, alles volgens de covid regels.

Ik mocht de foto maken nadat ze eerst telefonisch toestemming had gevraagd aan de president van de gemeente (Burgemeester). Die moest wel eerst weten of ik ook in Vale de Figueira woonde.
5. Onze buitendienst medewerker van de gemeente.

Een lieve man die in zijn eentje het hele dorp onderhoudt, zoals oa. vegen, snoeien en weg reparaties. Gelukkig heeft hij wel heel goed materiaal tot zijn beschikking.
6. Poseren.

Hij vond het maar niks dat ik een foto wilde maken terwijl hij bezig was dus moest ik er ook een maken terwijl hij niet werkte.
Dit is een beetje de opzet die ik voor ogen heb. Ik heb nog nooit een documentaire gemaakt dus alle suggesties zijn welkom. Gelukkig heb ik alle mogelijkheden om de foto's nog eens te maken. Het harde licht is een beetje een spelbreker maar daar zit de komende tijd geen verandering in.