Bron; Erfgoed Leiden
Het Gravensteen werd gebouwd in het begin van de dertiende eeuw en is één van de oudste stenen gebouwen in Leiden. Het diende als (privé-)gevangenis van de graven van Holland, die zelf regelmatig in de naastgelegen versterkte hoeve (Huize Lokhorst) woonden. In de loop van een paar eeuwen raakte de grafelijke gevangenis in verval, de gevangenen gingen naar Den Haag en in 1463 droeg Philips de Goede het
gebouw aan de stad over waarna het de functie van stedelijke gevangenis en gevangenis voor Rijnland kreeg. Doodstraffen werden vanaf dat moment op het plein voor het Gravensteen, het huidige Gerecht, ten uitvoer gebracht.
De grijze leistenen met geïntrigeerde verlichting geven de plek weer waar de voltrekking van de doodstraf plaatsvond.
Op een kleine 500 meter hiervan ben ik opgegroeid, de straat waar mijn wieg stond heeft de toepasselijk naam Diefsteeg! De dieven werden door deze steeg naar Het gerecht gebracht.
Het is een lastige plek om goed te fotograferen. Het rechter gebouw staat haaks op het andere gebouw. Heel wat pogingen in het verleden zijn mislukt. Over deze ben ik best wel tevreden. Jammer vind ik zelf dat de rand van grijze leistenen niet helemaal doorloopt. Deze kwam door het samenvoegen van de opnames in de knel!
Druk even op het plusje, dat is een verbetering.