Ús Bertus een begrip in Leiden, ook wel bekend onder de naam het Friese bakkertje. Volgens vele is daar hét lekkerste brood van de stad te koop. Ik kan niet oordelen, aangezien ik geen brood eet. Wat ik wel weet is dat het altijd heerlijk ruikt als je er voorbij fietst.....
Hier zijn ook een viertal opnames samengevoegd, hangend tegen de brugleuning aan probeer ik links zoveel mogelijk in beeld te krijgen. Zie dat ik nog meer had moeten hangen om ook de hele lantaarn erop te krijgen. Is het storend dat deze een klein stukje is aangesneden?
Ús Bertus is opgericht in 1933 door de heer Zwerver. Door zijn Friese achtergrond ging de bakkerij logischerwijs Friese lekkernijen verkopen. In 1994 begon Rob van der Geest bij Ús Bertus, waarna hij in 1998 de bakkerij overnam. Zijn passie was om niet alleen Friese waren te maken, maar beter gezegd: ambachtelijke producten. ‘Eerlijke’ broden maken. Broden met enkel water als broodverbeteraar en de granen die op het kaartje in de winkel staan. Ieder dag vers voor u gemaakt.