Het is 29 maart 2024 01:04


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur ~Witte Singel- Rembrandt~
 ~Witte Singel- Rembrandt~
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 19:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie

Het moest er een keer van komen, de bekendste Leidenaar: Rembrandt van Rijn moest ook geportretteerd worden..Wie kent hem nou niet? Hij heeft een mooie standbeeld op de Witte Singel in Leiden uitkijkend in de richting waar hij is geboren en getogen. Helaas is het geboortehuis van Rembrandt gesloopt, een hele grove misser van de gemeente Leiden.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (Leiden, 15 juli 1606 – Amsterdam, 4 oktober 1669) was een Nederlandse kunstschilder, etser en tekenaar. Hij geldt algemeen als een van de grootste schilders en etsers in de Europese kunst, en als de belangrijkste Hollandse meester van de 17e eeuw. Rembrandt vervaardigde in totaal ongeveer driehonderd schilderijen, driehonderd etsen en tweeduizend tekeningen. Zijn werk behoort tot de barok en is zichtbaar beïnvloed door het caravaggisme, alhoewel hij nooit in Italië is geweest. Zijn opmerkelijke beheersing van het spel met licht en donker, waarbij hij vaak scherpe contrasten (clair-obscur) gebruikte om zo de toeschouwer de voorstelling binnen te voeren, leidde tot levendige scènes vol dramatiek.(bron wikipedia)


Laatst bijgewerkt door ArtenCo op 10 maart 2021 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ~Witte Singel- Rembrandt~
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 20:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie omgeving voor het beeld van de meester.
Vind overigens de sokkel niet mooi vooral door het superstrakke materiaal wat niet bij hem past.
Vermoed een groothoeklens die wel heel erg veel perspectiefvertekening van de voet van het beeld geeft.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Witte Singel- Rembrandt~
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 21:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lastig om dit goed vast te leggen. Ik vind dat het beeld niet lekker los komt van de achterliggende boom/bomen. Wellicht hadden een of meerdere remote aangestuurde flitsers je hierbij kunnen helpen.

De bewerking/zw-omzetting vind ik wel weer heel fraai gedaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Witte Singel- Rembrandt~
BerichtGeplaatst: 09 maart 2021 23:19 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi stedelijk beeld weer. Ik kan me wel vinden in de opmerkingen van Henry en Frans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Witte Singel- Rembrandt~
BerichtGeplaatst: 10 maart 2021 04:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Heel mooi deze foto mooi zwart wit mooie driehoek loopt een beetje rond onderin .


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Witte Singel- Rembrandt~
BerichtGeplaatst: 10 maart 2021 11:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13927
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie plek voor de Meester, maar met Henry en Frans eens over de vertekening en het licht.
Met reportageflitser wellicht een poging doen, want dan is de achtergrond ook wat minder aanwezig.
Heel triest dat zijn geboortehuis is gesneuveld, maar gelukkig hebben we zijn werkplek in Amsterdam als museum nog.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Witte Singel- Rembrandt~
BerichtGeplaatst: 10 maart 2021 21:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ahha..vertekening...zo balen dat ik dit zelf niet zie... Bedoelen jullie de ronde lijnen op de scheidslijn gras en bestrating? Die zijn er in werkelijkheid ook, Rembrandt staat op een verhoogd stukje gras/bestrating, daar achter loopt het schuin af naar het water. Die afloop is links dieper naar beneden dan de rechterkant van hem...

Dan het donkere beeld van hem...inderdaad een optie is een flitser meenemen, als je die al hebt. Anders een stuk piepschuim maar dan heb ik ook een paar extra handen nodig om dit te hanteren. En anders wellicht een beetje oplichting in het Photoshop programma....
Over de bomen daarachter kan ik in meegaan. Wellicht nog even een ander standpunt innemen zodat hij beter los komt...Dat kan ik nog weleens proberen het is tenslotte om de hoek!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed