Een aantal jaar geleden ben ik met m'n vrouw door een gedeelte van Europa getrokken(Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Slowakije, Polen) en daarbij hebben we ook 2 overnachtingen in Krakau gedaan en zijn we 1 dag naar Auschwitz geweest.
Ik heb daar ook wat foto's gemaakt en dat was nou niet echt relaxed foto's maken, want we liepen in een redelijk grote groep met een gids en ik moest ook op blijven letten dat ik niet te ver achterop zou raken, of mezelf bij de verkeerde groep zou aansluiten, er liepen namelijk meerdere van die groepen met een gids daar rond.
Omdat het bezoek aan Auschwitz best wel veel indruk op ons heeft gemaakt, heb ik de foto's die ik er gemaakt heb nu pas uitgezocht en ook een aantal bewerkt, er zullen er misschien nog wel meer volgen.
Deze foto's zijn gemaakt in Auschwitz I, het oorspronkelijke concentratiekamp, dat voorheen een Poolse militaire kazerne was.
Hier zijn veel mensen doodgeschoten en zijn ze later gaan experimenteren met het vergassen van mensen en aan de hand daarvan hebben ze in 1942 Auschwitz Birkenau(Auschwitz II) geopend waar ze grotere gaskamers en crematoria hadden gebouwd, dit was dus het vernietigingskamp.
Er is ook nog een Auschwitz III, het werkkamp, maar daar zijn we niet geweest, het is best wel groot allemaal en je hebt gewoon veel te weinig tijd om alles te zien....wat we die dag gezien hebben was ook wel genoeg voorlopig, echt een verschrikking.
1.

2.

3.

3a.
De tekst wat leesbaarder:

.