Het is 17 mei 2025 07:41

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Sainte-Mère-Église deel 2
 Sainte-Mère-Église deel 2
BerichtGeplaatst: 14 aug 2024 17:03 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
John Steele was een Amerikaanse paratrooper van de 82nd Airborne Division die de nacht voor de Amerikaanse invasie in Normandië met zijn parachute bleef hangen aan de kerktoren in Sainte-Mère-Église.

De nacht voor D-Day (Operatie Overlord) op 6 juni 1944 werden de paratroepers in golven boven het westelijke deel van het gebied gedropt. De Duitsers waren echter al gealarmeerd toen rond één uur 's nachts de paratroepers van het 1e en 2e bataljon foutief recht boven het dorp werden gedropt. Ze waren daarbij een makkelijk doelwit (het was volle maan) voor de Duitsers en soldaat John Steele behoorde dan ook tot de weinige parachutisten die het overleefden. Hij hing meer dan twee uur bewegingloos in de kerktoren en deed alsof hij dood was. Hij werd toch gevangengenomen, maar wist later aan de Duitsers te ontsnappen

Vanwege zijn acties en verwondingen werd hem de Bronze Star voor moed en de Purple Heart voor zijn verwondingen toegewezen. John Steele overleefde de oorlog en is nadien meerdere malen teruggegaan naar deze plaats waar hij tot ereburger werd benoemd.

Sainte-Mère-Église werd op 6 juni 1944 bevrijd door luchtlandingstroepen van de 82ste divisie. Er staat een museum gewijd aan de parachutisten die voor de invasie in het gebied sprongen. Ook hangt aan de kerk een parachutistenpop, ter herinnering aan parachutist John Steele, die met zijn parachute aan de toren bleef hangen.

4.
Fotografie
1/250, F/10, ISO-100, 24mm

5.
Fotografie
1/200, F/10, ISO-100, 87mm

6.
Fotografie
1/1000, F/4, ISO-100, 56mm

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 aug 2024 09:56 
Lid
Fotografie

serie in zelfde stijl als de eerste.
Beide series apart kan, maar de 1e in het achterhoofd hebbende heb ik het gevoel dat er overlappeingen inzitten. Ze zijn wel uit een andere koek genomen, maar toch :)
Zelf zou ik één serie gemaakt hebben van 5 beelden en 1 van de foto's met parachutist weggelaten hebben.
Blijven wel een sterke verhalende beelden

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2024 11:49 
Moderator
Fotografie

Met Wil eens in deze.

2e foto (5) vind ik de mooiste in deze.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2024 13:01 
Moderator
Fotografie

Ik volg beide heren :)

BerichtGeplaatst: 15 aug 2024 15:03 
Moderator
Fotografie

Bedankt heren. :)

Ik vind zelf met meer dan 3 foto's in een serie dat het overzicht dan een beetje weg is en er wordt dan mijn inziens ook vaak minder gereageerd op de foto's onderling.
En ik was er nog niet helemaal uit welke ik nog zou plaatsen nadat ik de 1e serie had geplaatst.

@Wil, op elke foto staat de parachutist, maar ik neem aan dat je bedoelt waar ie wat groter in beeld staat?
Ik had ook nog een foto van heel close(met 840mm vanaf het parkeerterrein), maar omdat daar te goed op te zien is dat het een pop is heb ik die al weg gelaten.
Die laatste(nr.6) zou ik dan ook weg kunnen laten, maar ik vind die door de 'dieptewerking' met de bomen aan de zijkanten wel weer leuk.

Nr.5 hier is eigenlijk heel anders dan de rest vind ik zelf, want daar is eigenlijk de steen met opschrift het hoofdonderwerp en de parachutist meer een herkenningspunt.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2024 17:46 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
... @Wil, op elke foto staat de parachutist, maar ik neem aan dat je bedoelt waar ie wat groter in beeld staat? ...

Yup :D

BerichtGeplaatst: 18 aug 2024 13:31 
Moderator
Fotografie

:up