Het is 12 mei 2025 03:32

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Boerboel keuring
 Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 00:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Net als Alex inmiddels ook wat berucht, maar dan in het Boerboelwereldje (en niet enkel door fotografie)...

Op een Boerboelkeuring wordt er niet gekamd en geborsteld...uiterlijk speelt wel een grote rol natuurlijk, maar de gemiddelde Boerboel eigenaar is niet zo van het kammen :P

Sinds ik de D700 heb lukt het een stuk beter om deze keuringen vast te leggen.

Hier een impressie van de laatste Boerboelkeuring, situatie is een slecht verlichte manegezaal.

F1.

Fotografie

F2.

Fotografie

F3.

Fotografie

F4.

Fotografie

F5. (De winnende reu van die dag)

Fotografie

F6.

Fotografie

F7.

Fotografie

F8. (Dit is één van de pupjes uit het nest van de foto's met de tas...hier al weer iets ouder)

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 01:54 
Lid
Fotografie

aparte en mooie honden, en idd makkelijker in onderhoud dan beardies, want met beardies borstel je jezelf suf.. :wacko

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 11:31 
Lid
Fotografie

Technisch kan ik er kort over zijn, zien er allemaal verzorgd en top uit, met goede scherpte, belichting en kleuren. Mooi difuuslicht in die hal :)

Qua beeld (persoonlijke smaak) spreken de blikken van de eerste (zit voor mij veel gevoel en humor in) foto, en het beeld van de laatste (strak portretje, met leuk gekantelde kop) met het meeste aan.

Die ertussen in, zijn voor mij nette prenten, maar spelen minder in op mijn gevoel.

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 12:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik vind de serie als documentaire niet echt overkomen. Het verhaal van een keuring komt niet echt over. denk dat het zou helpen als je meer van de omgeving mee neemt in de foto's. Nu zijn het voor mij vaak meer storende elementen (benen van omstanders) in plaats van dat het wat toevoegt aan het verhaal.

los van het documentaire zijn de composities ook erg centraal en soms wat willekeurig afgesneden.

Een leuk beest, maar deze reeks foto's verteld voor mij het verhaal niet wat je over wilt brengen.

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 13:51 
Lid
Fotografie

nog een 2e reactie .. :blush

hondenshows zijn eigenlijk rete-moeilijk om te doen, omdat je en met slecht licht zit (bij indoor dan) en je idd vaak last hebt, van omgevingsfactoren, die je niet altijd onder controle krijgt..(de honden zijn kleiner dan de baasjes, en je zit dan idd nogal gauw met benen, gezichten en/of handen in de weg en zo)

wat ik wel altijd probeer mee te pakken, is de sfeer van de hele dag mee te nemen, dus het keuringsgedeelte moet er natuurlijk bij, maar bv ook de voorbereidingen van de eigenaren (hond showklaar maken, al moet je met deze honden niet kammen, dus dat is niet eenvoudig..hihihi!), wat toeschouwers proberen te ´platen´, of bv de prijzen die klaarstaan, de jury etc..zodoende krijg je wat meer een beeld van de gehele dag..mbt tot mijn eigen beardieshow topic, daar stonden niet zo heel veel foto´s in, maar je moet een selectie maken uit de honderden platen die je op zo´n dag schiet, en da´s niet eenvoudig.. wat ik daar ook nog gedaan heb, is de andere fotografen en zo op de pic te zetten, da´s ook erg leuk om te doen.. :D

afgesneden mensen zul je snel hebben met dit soort evenementen, door het verschil in grootte, en anders moet je weer met meer groothoek gaan werken, maar dan worden de honden weer te klein, en die zijn toch hoofdonderwerp..aan de ene kant begrijp ik de kritieken dus wel, maar aan de andere kant is het ene keus die je dient te maken, of hond vol in beeld, of totaal plaatje, en in die laatste optie zitten dan weer ontzettend veel storende elementen (meestal lelijke zaal of sportzaaltje, tevele volk op de achtergrond etc.)..
moeilijke discipline, die shows.. maar wel bere-interessant om te doen..zie wel enorm verschil in ruis tussen mijn a200 plaatjes en deze d700-pics.. de platen van jouw d700 hebben beduidend minder ruis dan de mijne.. :cry

zou wel iets opletten mbt DOF, die je met een FF toch al snel beperkter DOF hebt, dan met een crop-camera.. zie dat je op f/1.8 getrokken hebt, op 1/500e af en toe, en ik denk dat je makkelijk op F2.8 of zelfs F4 had kunnen trekken..met jouw toestel kan dat makkelijk, en zelfs nog op lagere iso, en iets meer dichtgeknepen diafragma.. ik zelf gebruik meestal een 70-200 2.8 en dat gaat prima eigenlijk.. had ook nog een 28-70 2.8-4.5 mee, en dan maar schieten op 28mm f/2.8, en dat ging eigenlijk ook best goed, maar ik heb hem weinig gebruikt die dag..

zodra de prijzen uitgereikt worden, maak ik altijd een overzichtsfoto, dus de kampioen met eigenaar+ prijsje en de evt. zak hondenvoer die ze erbij krijgen en de keurmeesters eromheen, of bv de nummers 1, 2en 3 op 1 rij, met de prijzen, die ervoor staan, met de eigenaren erachter.. wel zorgen dat je vooraan staat, en een goede positie hebt, want op zo´n moment komt jan en allemaal aangestormd, en dan is het zaak om de beste plaats voor de pic te hebben.. :cool gewoon brutaal zijn, en de beste plaats voor jezelf opeisen..ik stap soms zelfs de ring in, als de prijzen uitgedeeld worden, als ze beginnen te zeuren, over afzetlintjes, dan heb ik ze zgn. niet gezien.. :P (maar wel al afgedrukt.. :D ) en die laatste tip heb ik gekregen van iemand die me iedere keer weer voorhoudt, dat ik meer moet durven, brutaler moet zijn, en gewoon mijn plaats moet opeisen, maar ja, da´s een persfotograaf, en die jongens gaan algauw drummen, duwen of soms zelfs rammen voor de beste pics.. :up :rof (het werkt wel btw... ;) )

groetjes, Alex!

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 13:53 
Lid
Fotografie

@Alex; Ja, dit is wel een stuk makkelijker inderdaad. Ze verharen evengoed...maar borstelen gebeurt zelden :)

@Mendel op zich is het licht in de hal heel goed inderdaad...er is alleen zo weinig van :(

@Reko klopt wel...de complete serie bestaat uit 200+ foto's klik En bij dergelijke keuringen valt er ook niet heel goed een verhaal vast te leggen. Dit omdat de honden meestal gepaste afstand moeten houden en er niet zo heel veel toeschouwers zijn vaak. Eerder zaten de honden wel eens meer op een kluitje, maar dat gaat vaak fout. Het zijn nu eenmaal geen hondjes die altijd maar samen willen spelen om het zo maar te zeggen ;) . Daarnaast was dit de eerste keer dat ik bijna alles met een prime heb gedaan, wat sommige ongelukkige composities kan verklaren. Alles is ook genomen op AF-S, waardoor ik vast zat aan de focuspunten van de camera, vandaar toch wel wat centrale composities...

Ik weet, het zijn geen excuses...maar wellicht verklaart het eea.

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 13:59 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
@Alex; Ja, dit is wel een stuk makkelijker inderdaad. Ze verharen evengoed...maar borstelen gebeurt zelden :)

@Mendel op zich is het licht in de hal heel goed inderdaad...er is alleen zo weinig van :(

@Reko klopt wel...de complete serie bestaat uit 200+ foto's klik En bij dergelijke keuringen valt er ook niet heel goed een verhaal vast te leggen. Dit omdat de honden meestal gepaste afstand moeten houden en er niet zo heel veel toeschouwers zijn vaak. Eerder zaten de honden wel eens meer op een kluitje, maar dat gaat vaak fout. Het zijn nu eenmaal geen hondjes die altijd maar samen willen spelen om het zo maar te zeggen ;) . Daarnaast was dit de eerste keer dat ik bijna alles met een prime heb gedaan, wat sommige ongelukkige composities kan verklaren. Alles is ook genomen op AF-S, waardoor ik vast zat aan de focuspunten van de camera, vandaar toch wel wat centrale composities...

heb net je link aangeklikt, en tussen die platen zitten er een heleboel om een hele mooie repo van te maken, dus niet alleen de hondjes, maar ook de sfeer eromheen! toeschouwers, fotografen, de hele mikmak! daar zou ik er nog een paar van hier zetten hoor!! :proost :upc

Laatst bijgewerkt door sjinouck op 15 jan 2011 14:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 14:02 
Lid
Fotografie

Op Alex zijn laatste post...klopt inderdaad wel...wat ik hier gedaan heb is fotograferen in A-modus, en auto iso wisselend van ISO 1200 tot 6400. Paar plaatjes in de gehele serie zijn ook met de tamron 28-75 f2.8 gemaakt en met de Nikkor 80-200 f2.8. Vooral de laatste is helaas niet snel genoeg (maar wel rete scherp, enkel heb je daar niets aan als de focus niet goed zit ;) )

Voorbereiden doen ze hier ook niet echt aan ;) Eén fokker bijvoorbeeld, komt uit Portugal...honden zitten grootste deel van de dag in kennels, gaan er 10 minuten voor de keuring uit, worden gekeurd en gaan weer terug ;)

Ten tijde van de prijsuitreiking was het al dusdanig donker dat ik wat geflitste plaatjes heb daar, maar die vond ik toch minder voor hier.

En in de ring stappen...meeste fokkers vinden dat niet zo leuk haha....wel eens gedaan, maar oa op deze keuring ook bijna een klomp naar mijn hoofd gehad :rof Voor die gasten gaat het óók gewoon om geld natuurlijk ;)

Maar voor de volgende keuring kan ik zeker wat zaken in beschouwing nemen

PS....als je op de linkt klikt...de andere fotografen staan er hier inderdaad ook op ;)

Tijdens typen zie ik je nieuwste post...zit inderdaad genoeg tussen, maar ben heel slecht als het op selecteren aan komt :blush

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 14:04 
Lid
Fotografie

laat ik je geruststellen.. bij het uitkiezen van de beste, zit ik er ook meestal 9 van de 10 keer naast.. vaak, na enkele maanden, kijk ik de boel dan nog eens terug en dan denk ik: shit, waarom heb ik die en die niet uitgekozen, en waarom die en die wel ingestuurd naar photodrome en die andere niet...? :rof

wat betreft in de ring stappen en fokkersgedoe..(als ze beginnen te mekkeren, dan zeg ik altijd, dat ik hun hond er mega-goed op wil zetten, en bied ik aan, om eea te laten zien en evt. door te sturen voor op hun eigen site..meestal als ze de verkleinde versies zien, willen ze ze nog kopen ook.. :rof )

heb ook wel es zoiets gehad met de pliessie, ik ben zelf niet zo´n 112 fanaat, maar ik ben wel es een ongeluk tegengekomen (gelukkig zonder gewonden) en ik stond te knippen terwijl de hulpverleners bezig waren, en de pliessie kwam op mij af, en vroegen wat ik daar aan het doen was (ja, met een camera ga je vissen natuurlijk.. :rof :wacko ) en toen zei ik gewoon dat ik van de pers was.. :jj (moet je naturlijk niet doen als je een compakkie vasthoudt of je mobile,) maar met een dikke tele erop laten ze je meestal wel met rust hoor.. :D

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 14:11 
Lid
Fotografie

Hehe, gelukkig maar...ben ik daar niet alleen in :D

Binnen de vereniging is het ook makkelijker...daar plaats je ze gewoon allemaal :D :rof

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 16:29 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
jeroenk schreef:

Heb net even snel de eerste 20 foto's in je link bekeken. Daar zit zeker al meer verhaal in dan de selectie foto's die je hier laat zien. Dat het dus niet echt documentair overkomt heeft dus deels ook met je gemaakte selectie te maken. Met een dergelijke reeks foto's is het de kunst het verhaal te vertellen. Een foto die los staand wellicht minder interessant is kan een zeer goede toevoeging voor het vertellen van het verhaal zijn.

Dat je jezelf de beperking op legt van een prime kan ik zeker in documentair erg waarderen, dat versterkt de samenhang van de foto's wmb en is erg leerzaam. Ik snap echter niet wat het gebruik van de prime te maken heeft met de "ongelukkige" composities.

@sjinouck, het wordt pas echt spannend als je agility wedstrijd in een overdekte hal moet fotograferen :shock
Op zich vind ik een plaatje met afgesneden mensen er tussen niet zo erg dit moet, zeker in een verhaal, prima kunnen. In deze serie zijn het echter voornamelijk plaatjes met afgesneden mensen, zoals je zelf ook al aan geeft gooi er wat overzicht plaatjes en details tussen en niemand zal zich storen aan die ene plaat.

Boerboel keuring
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 16:52 
Lid
Fotografie

@Reko...vwb de prime...met sommige "split second" beelden is de voetenzoom van de prime soms niet snel genoeg om een betere compositie te kiezen. Daarnaast door beweeglijkheid de "verplichting" met AF-S te werken, waardoor je gebonden bent aan de plaats van de AF-sensoren. En het mogen er dan 51 zijn, ze zitten nog steeds redelijk centraal op het beeld.

Maar voor een volgende keer zal ik rekening houden met de selectie van de beelden :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp