nog een 2e reactie ..
hondenshows zijn eigenlijk rete-moeilijk om te doen, omdat je en met slecht licht zit (bij indoor dan) en je idd vaak last hebt, van omgevingsfactoren, die je niet altijd onder controle krijgt..(de honden zijn kleiner dan de baasjes, en je zit dan idd nogal gauw met benen, gezichten en/of handen in de weg en zo)
wat ik wel altijd probeer mee te pakken, is de sfeer van de hele dag mee te nemen, dus het keuringsgedeelte moet er natuurlijk bij, maar bv ook de voorbereidingen van de eigenaren (hond showklaar maken, al moet je met deze honden niet kammen, dus dat is niet eenvoudig..hihihi!), wat toeschouwers proberen te ´platen´, of bv de prijzen die klaarstaan, de jury etc..zodoende krijg je wat meer een beeld van de gehele dag..mbt tot mijn eigen beardieshow topic, daar stonden niet zo heel veel foto´s in, maar je moet een selectie maken uit de honderden platen die je op zo´n dag schiet, en da´s niet eenvoudig.. wat ik daar ook nog gedaan heb, is de andere fotografen en zo op de pic te zetten, da´s ook erg leuk om te doen..
afgesneden mensen zul je snel hebben met dit soort evenementen, door het verschil in grootte, en anders moet je weer met meer groothoek gaan werken, maar dan worden de honden weer te klein, en die zijn toch hoofdonderwerp..aan de ene kant begrijp ik de kritieken dus wel, maar aan de andere kant is het ene keus die je dient te maken, of hond vol in beeld, of totaal plaatje, en in die laatste optie zitten dan weer ontzettend veel storende elementen (meestal lelijke zaal of sportzaaltje, tevele volk op de achtergrond etc.)..
moeilijke discipline, die shows.. maar wel bere-interessant om te doen..zie wel enorm verschil in ruis tussen mijn a200 plaatjes en deze d700-pics.. de platen van jouw d700 hebben beduidend minder ruis dan de mijne..
zou wel iets opletten mbt DOF, die je met een FF toch al snel beperkter DOF hebt, dan met een crop-camera.. zie dat je op f/1.8 getrokken hebt, op 1/500e af en toe, en ik denk dat je makkelijk op F2.8 of zelfs F4 had kunnen trekken..met jouw toestel kan dat makkelijk, en zelfs nog op lagere iso, en iets meer dichtgeknepen diafragma.. ik zelf gebruik meestal een 70-200 2.8 en dat gaat prima eigenlijk.. had ook nog een 28-70 2.8-4.5 mee, en dan maar schieten op 28mm f/2.8, en dat ging eigenlijk ook best goed, maar ik heb hem weinig gebruikt die dag..
zodra de prijzen uitgereikt worden, maak ik altijd een overzichtsfoto, dus de kampioen met eigenaar+ prijsje en de evt. zak hondenvoer die ze erbij krijgen en de keurmeesters eromheen, of bv de nummers 1, 2en 3 op 1 rij, met de prijzen, die ervoor staan, met de eigenaren erachter.. wel zorgen dat je vooraan staat, en een goede positie hebt, want op zo´n moment komt jan en allemaal aangestormd, en dan is het zaak om de beste plaats voor de pic te hebben..

gewoon brutaal zijn, en de beste plaats voor jezelf opeisen..ik stap soms zelfs de ring in, als de prijzen uitgedeeld worden, als ze beginnen te zeuren, over afzetlintjes, dan heb ik ze zgn. niet gezien..

(maar wel al afgedrukt..

) en die laatste tip heb ik gekregen van iemand die me iedere keer weer voorhoudt, dat ik meer moet durven, brutaler moet zijn, en gewoon mijn plaats moet opeisen, maar ja, da´s een persfotograaf, en die jongens gaan algauw drummen, duwen of soms zelfs rammen voor de beste pics..

(het werkt wel btw...

)
groetjes, Alex!