Het is 24 apr 2024 17:10

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Project x Haren
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 11:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 927
Woonplaats: Roden (nederland)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,

Ik denk eigenlijk dat ik niet hoef uit le leggen wat Project x Haren is. Maar hoe ik het zelf beleefd heb?
Vrijdag, twee week geleden, kreeg ik een uitnodiging op facebook. Het ging om het verjaardagsfeestje van Merthe. Ze wordt 16 jaar en voor zo ver ik op dat moment kon zien "was iedereen uitgenodigd". Zoals jullie allemaal wel weten was dit natuurlijk nooit de bedoeling. De twee weken daar op werd het grapje steeds erger. Steeds meer mensen gaven aan dat ze ook daadwerkelijk naar Haren zouden komen.
En gister was het eindelijk zo ver. Van wat ik heb gehoord waren er heel vroeg al mensen bij het huis van Merthe. Later de middag kreeg ik te horen dat de hele straat afgezet was.
Rond 16:00 zou er een lifestreem online komen. Ik was van plan om met camera naar Haren te gaan en de lifestreem was ideaal om even te kijken of dit wel verstandig was. Toen de mensen van de lifestreem eindelijk in Haren aangekomen waren leek het redelijk rustig, dus ik kon wel heen gaan.
17:15 vertrok ik op de fiets en om 18:00 kwam ik aan in haren. Steeds meer mensen verzamelden zich. Maar... Het was gezellig! In Haren vond een festival sfeer plaats.

Hier een aantal foto's die ik deze avond heb gemaakt:

1.
Fotografie

2.
Fotografie

3.
Fotografie

4.
Fotografie

5.
Fotografie

6.
Fotografie

7.
Fotografie

8.
Fotografie

Het oude mannetje in foto 7 is een van de buurtbewoners. Hij vond het allemaal wel gezellig en besloot een kijkje te gaan nemen, zo leek het in ieder geval. Niet veel later stond hij tussen alle jongeren in. Op een rustige manier kreeg hij alle jongeren stil. Iedereen keek hem met spanning aan, benieuwd naar wat hij te zeggen had. Toen begon hij heel rustig te zingen: "er is er een jarig...". Al snel deed iedereen mee.
Zoals ik al zei, een leuk feestje. Iedereen was gezellig, zelfs de politie was aan het lachen.

Om 20:10 ging ik naar huis. Net op tijd, bleek achteraf.
De rest hoef ik jullie niet te vertellen lijkt mij.

Ik ben trouwens helemaal nieuw in dit soort fotografie. Ik vind het erg interessant en erg leuk. Moet nog veel leren dus barst maar los. Ik heb gemerkt dat je bij dit soort fotografie misschien veel minder moet letten op technische dingen, iets dat ik bij landschappen gewend ben.

Groeten,
Niels Jansen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 11:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8417
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De 1e drie kijken niet lekker, weet niet waarom.... Alsof ik door een verkeerde bril kijk...
De laatste 3 zijn, ook inhoudelijk veel beter. Het oude mannetje springt eruit; klasse foto.!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 11:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8057
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Jouw verhaal vertelt de leuke kant van dit project. Krijg kippenvel bij de uitleg over foto 7. Het kippenvel wordt daarentegen nog veel hoger, omdat ik weet hoe dit feestje geëindigd is..
Ik denk dat je mooi op de plaat hebt gezet hoe 'goed' het is geweest voor de ellende.
De laatste 3 foto's springen er voor mij uit. Vind dit pakkende beelden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 11:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 927
Woonplaats: Roden (nederland)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat bijna iedereen wel weet hoe dit project geëindigd is. Idd om kippenvel van de krijgen!
Bij die oude man was trouwens verder niets aan de hand. Iedereen vond dat leuk (ook de man zelf). Na een tijdje werd hij opgetild en omhoog gehouden, zelf vond hij dat ook geweldig. Hier heb ik helaas geen foto van kunnen maken door de drukte :(.
Laatste foto vond ik persoon mooi door de tekst die op de pet staat...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 13:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4840
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zonder nou alle verhalen te lezen, en ik zal wel weer afgemaakt worden hier, maar...

Ik vind dit ramptoerisme, en ik vind het heel erg als mensen op zulke dingen afkomen.
Ja, ook als ze komen om het te fotograferen.

En om het dan de day after direct ook nog te plaatsen?

Ik vind het not done.... :nee


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 13:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 150
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gemini schreef:
Zonder nou alle verhalen te lezen, en ik zal wel weer afgemaakt worden hier, maar...

Ik vind dit ramptoerisme, en ik vind het heel erg als mensen op zulke dingen afkomen.
Ja, ook als ze komen om het te fotograferen.

En om het dan de day after direct ook nog te plaatsen?

Ik vind het not done.... :nee


Of je het er niet mee eens bent of wel het gaat hier nog altijd om de foto's. Fotografie, en vooral in z/w, is het beste medium om bepaalde zaken weer te geven. Ik ben geen voorstander van dit soort zaken maar ik vind de laatste 3 foto's duidelijk weergeven wat voor stereotypes er naar dit soort zaken gaan.

:ontopic

Om nu verder een oordeel te geven over de foto's, ik vind foto 7 de enige goed belichte foto. De rest is of onder of overbelicht. Had ze hier niet verwacht en het toont ook een beetje lef om het wel te doen. Ik hoop dat je voor de ellende weg was.

Gr.,
Peter


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 14:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16941
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Persoonlijk geen moeite mee, wel met dat tuig.
Ik dacht gelezen te hebben, dat er op het forum eens iets anders gepost moet worden, dan vogels bloemen en landschappen, goede voorzet. Afmaken lijkt mij niet aan de orde, iedereen kan toch zij eigen mening hebben en keurig verwoorden.

Foto 7 voor mij de beste


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 15:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40271
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
de laatste vind ik gezien de tekst en het gebeuren een hele passende foto..........
roekeloos om daar naar toe te gaan of het nu is voor de sensatie, fotograferen,nieuwsgierigheid of als ramptoerist............ :S je weet dat op zo'n gebeuren ook altijd relschoppers te vinden zijn, voor mij had er ook " Stupid" op de pet mogen staan.

de andere foto's zijn voor mij kiekjes van een triest gebeuren , stoor me vooral aan de 5e en 6e foto die al laat zien hoe gezellig het feestje gaat worden met drank op :sar


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 15:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4840
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nou wat ik bedoel, is dat zulke raddraaiers alleen maar aangemoedigd worden als er aandacht aan ze besteedt wordt (hier bv middels fotografie).

Zonder alle (media) aandacht was dit niet eens gebeurt.... :(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 15:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13850
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je kunt de fotograaf niet verantwoordelijk maken voor de gebeurtenissen.
Hij of zij registreerd / documenteerd.
M.a.w. ik keur de gebeurtenissen af, niet het registreren ervan.
Daarbij springt #7 er uit


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 15:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13057
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Gewoon een documentaire van een gebeuren waar je het niet mee eens hoeft te zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat deze dingen gebeuren en geregistreerd zullen worden.
Als je het niet eens bent met een registratie van dit soort rellen of ergere zaken dan kunnen ze de nieuwsberichten wel stoppen. Het leven is nu eenmaal zo en bestaat niet uit grappige en lieve dingen, helaas. Je kan je kop wel in het zand steken maar daar verander je de zaak niet mee en zolang de communicatie middelen alleen maar beter worden zal de registratie van dit soort zaken ook alleen maar groter worden, de negatieve kant van de vooruitgang van de techniek moet je maar denken.

Niels je keuze voor zwart wit is een goede keus. Als dit de eerst e keer is dat je een happening als dit vastlegt dan is dat geen verkeerde start. De laatste 4 zijn voor mij het beste, de eerste is de minste door het teveel aan bewegings onscherpte.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 16:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
momentum60 schreef:
De 1e drie kijken niet lekker, weet niet waarom.... Alsof ik door een verkeerde bril kijk...
De laatste 3 zijn, ook inhoudelijk veel beter. Het oude mannetje springt eruit; klasse foto.!

Hier ben ik het helemaal mee eens :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 16:34 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
als documentaire serie niks mis mee.
zwartwit lijkt me de enig goede keuze.

denk dat in dit soort zaken de fotograaf, pers, radio en tv niet alleen registreren maar onderdeel zijn van het hele gebeuren.
dat geldt overigens ook voor burgemeester, politie en justitie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 18:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4840
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dat laatste is ook wat ik bedoel Frans.

Dan vind ik journalisten nog wat. Maar zelf ben ik van mening dat het gewoon dom is om er met zn allen zoveel aandacht aan te besteden.

Ik was zelf ook wel nieuwsgierig, ik ga daar echter niet aan toegeven... :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 21:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 518
Woonplaats: Sweet Lake City
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@ni3lsj4ns3n
petje af als dit je eerste documentaire is... als je dit vaker wil gaan doen dan kan ik niets anders zeggen dan .. Let goed op je eigen veiligheid, je gezondheid is belangrijker dan een mooie plaat hebben. Ik heb genoeg gasten gezien die zowel door relschoppers als de politie al hun tanden, bewustzijn en camera kwijt raakte tijdens rellen ...

Ik hoop niet dat ik je ontmoedig, dat is niet mijn bedoeling, het is alleen maar wat raad van iemand die teveel gezien en meegemaakt heeft ....


Laatst bijgewerkt door Pancho op 23 sep 2012 00:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 23:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4552
Woonplaats: Den Hoorn zh
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
voor mij foto 7, laat zien dat jeugd en ouderen best samen gaan en er best nog respect is.

wat de media aangaat ben ik het wel met Gimini eens dat er altijd en niet alleen met dit gebeuren teveel negatieve aandacht geschonken word waardoor de mens een verkeerd beeld krijgt en alles over een kam scheert.
kan me al jaren op radio en tv geen positief geluid/beeld herinneren.

wat de foto's betreft vind ik het al knap dat je daar naar toe durft want je weet bijna al waar het naar toe gaat, en de woorden van Pancho zeggen genoeg.
foto1 misschien een snellere sluitertijd lijkt mij.

ik hoop dat de jeugd wel ziet wat een onschuldig berichtje op het net teweeg kan brengen.
dat je het een nieuwe prikkel in je fotografie vind kan ik me wel voorstellen, mensen zeggen een hoop op een foto.
succes met je ontwikkeling. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 04:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoekertje schreef:
...ik hoop dat de jeugd wel ziet wat een onschuldig berichtje op het net teweeg kan brengen....
Even offtoptic verder... Ik denk dat elk onschuldig berichtje met deze strekking door relschoppers wordt aangepakt om de film Project X te imiteren. Als je de film nog niet gezien hebt, dan even doen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 08:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8417
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat het van een grote mate van naiviteit getuigd als een "feestje" van te voren zo opgeblaasd wordt om dan te verwachten dat het goed gaat verlopen. Niet voor niets werd de spanning de hele week al opgebouwd; koren op de molen van "beroepsrellers". Zou mij niets verbazen als een groot aantal bekend is bij de politie vanwege een één of andere harde kern....
Het laatste grote feest met tienduizenden bezoekers, zonder wanklank, was het kampioensfeest van FC Twente :angel :angel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 12:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 927
Woonplaats: Roden (nederland)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Veel verschillende meningen zie ik... Heel begrijpelijk.
Persoonlijk vind ik dit soort fotografie juist goed. Jongeren die op dat moment wat willen vernielen zien echt niet dat het niet kan. Als ze beelden zien van wat er aangericht wordt, wat voor ellende er van komt, dan zullen er een aantal al afhaken. Is dit slecht?
De media van afgelopen weken zou je wel de schuld kunnen geven. Er zijn zelfs radio dj's geweest die letterlijk mensen opgeroepen hebben om naar Haren te komen. Dit is slecht!
En dat er 2000 (ik weet niet hoe veel het er waren) mensen zijn is niet het probleem. Het probleem is dat er mensen heen komen die van tevoren al hebben bedacht dat ze de boel op de kop willen zetten. En dan zijn er nog mensen die van tevoren gewoon een feestje wouden maken, maar later opgezweept worden en toch gaan vernielen. Die laatste groep is denk ik de zwakste en daardoor juist heel erg vatbaar voor dit soort beelden (dan vooral de heftigere beelden, niet eens die van mij).
Ook het hele plan van de politie (burgemeester, Me en alles ook even bij gerekend) vind ik niet kloppen.
Al die relschoppers zijn inderdaad een stel idioten. Maar er zijn blijkbaar ook idioten die denken dat ze 2000 MIDDEN IN EEN WOONWIJK wel rustig kunnen houden. Vervolgens staat de ME te kijken hoe jongeren de AH plunderen, tuurlijk, ze kunnen ook niet anders. Een massa van 2000 man is prima onder controle te houden, maar niet midden tussen de villa's.
Ik ga zeker niet de schuld geven aan een bepaalde groep. En ik vind al helemaal niet dat je zomaar de media de schuld kan geven. Als je zegt dat de media verschil maakt is dat goed. Maar zonder de media was dit ook gebeurt.
Tenzij er natuurlijk social media bedoeld wordt. Want ja, zonder FaceBook had Merthe gewoon een kaartje of sms moeten sturen... Dan was dit inderdaad niet gebeurt.

@pancho ontmoedigen zeker niet. Ik ben eigenwijs dus doe wat ik wil (oke, dat klinkt wel erg, maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel).

@henry ik snap je. Maar ik denk niet dat het imiteren van de film de aanleiding is geweest van de rellen. Misschien wel van "het feest". Maar een bijzondere gedachte, heb hem niet eerder gehoord. Zal zeker een kern van waarheid in zitten.

Bijna vergeten: bedankt voor de reacties op de foto's zelf :).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Project x Haren
BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 13:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4840
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ni3lsj4ns3n schreef:
Jongeren die op dat moment wat willen vernielen zien echt niet dat het niet kan. Als ze beelden zien van wat er aangericht wordt, wat voor ellende er van komt, dan zullen er een aantal al afhaken.


Dat denk jij? Heb je die koppen goed bekeken?
Het probleem is dat je ze juist aanwakkert door er aandacht aan te besteden (en foto's te maken).
Dat zijn geen figuren die denken: oh, laat ik t toch maar niet doen....

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed