Het is 25 apr 2024 20:18


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 12:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Deze foto's zijn van afgelopen Koningsdag. Eigenlijk veel te brak om wat te doen, maar het was lekker weer en in mijn spreekwoordelijke achtertuin was een kleine vrijmarkt aan de gang. Ik had enkel een 50mm F1.8 lens tot mijn beschikking.

#1
Fotografie


#2
Fotografie


#3
Fotografie


#4
Fotografie


#5
Fotografie


#6
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 14:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Sorry, maar ik vind de serie niet mooi. Veel ruggen, geen fijne composities, nergens "echt" contact met de personen op de markt. Met een 50 mm lens geef je juist de mogelijkheid om lekker close te gaan, waar de achtergrond in de onscherpte mee gaat doen. Nu vind ik het vooral plaatjes, die geen van alle "het" hebben.

Sorry...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 14:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40274
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ik volg....ArtenCo heeft het prima verwoord :)

zijn niet echt portretten ;) dus ook even verplaatst naar Documentaire/Reportage....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 14:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ArtenCo schreef:
Sorry, maar ik vind de serie niet mooi. Veel ruggen, geen fijne composities, nergens "echt" contact met de personen op de markt. Met een 50 mm lens geef je juist de mogelijkheid om lekker close te gaan, waar de achtergrond in de onscherpte mee gaat doen. Nu vind ik het vooral plaatjes, die geen van alle "het" hebben.

Sorry...


Excuses is nergens voor nodig hoor :)
Zelf twijfel ik ook over de kwaliteit. Dit soort fotografie is helemaal nieuw voor mij en ik vind het nog een beetje ongemakkelijk om mensen ongevraagd van dichtbij te fotograferen. En dat ook nog op een manier die dan niet verstoort. Eigenlijk vind ik zelf de laatste foto de beste, de rest vind ik grafisch gezien sowieso minder. Maar ze vertellen voor mij in ieder geval wel allemaal een verhaal.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 14:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik wil met mijn feedback niemand kwetsen en ben dus wat voorzichtig. Straatfotografie is wel een "dingetje'. Je moet het durven, zeker met de 50 mm. Mss had een telelens je wat meer comfort geboden, kun je op afstand toch lekker je gang gaan.
Een tip kan zijn om even contact te maken met de persoon. Neem nu die laatst opname. Deze man is nog bezig om zijn kraam op te maken, had hem aangeboden even te helpen met het recht leggen van zijn kleed. Als dank kun je dan een leuke portret maken. Zeker op z'n dag als Kingsday, waarin vaak iedereen in uitbundige stemming is..
Ach ik weet hoe makkelijk het praten is, zeker achter de beeldscherm, in praktijk brengen valt niet mee. Ik zou zeggen blijven proberen......


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 15:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zou je zeker in het begin willen aanraden om met wat meer zoom te werken.
Dat maakt het fotograferen wat makkelijker. Nu kijken we echt te veel tegen ruggen aan.
Dat is voor een kijker gewoonweg niet interessant :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 15:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gotchas schreef:
Zou je zeker in het begin willen aanraden om met wat meer zoom te werken.
Dat maakt het fotograferen wat makkelijker. Nu kijken we echt te veel tegen ruggen aan.
Dat is voor een kijker gewoonweg niet interessant :)


Daarom heb ik gister ook een 70-200mm F4 L aangeschaft :)

Maar om nog even door te gaan op die laatste foto. Persoonlijk vind ik dat een geslaagde vanwege de streepjes in het zeil en in de trui. Ook de compositie vind ik wel aardig. Dus grafisch gezien het sterkte beeld. Maar het beeld mist toch nog iets waardoor de kracht een beetje wegblijft. Ik had graag de personen op de achtergrond iets waziger gekregen. wat vinden jullie dat aan die foto beter zou kunnen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 16:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wat zou anders kunnen? Dat is nu natuurlijk wel lastig te melden. Geen idee hoe de omstandigheden daar waren. Had je voldoende ruimte om een andere compositie te maken? Ik zou, als het dan om de streepjes gaat, recht voor de persoon, op ooghoogte hebben plaats genomen. De witte/gele strepen leiden je dan naar de persoon himself. Je had er veel meer bovenop moeten zitten om de aandacht daar te leggen waar je hem wil hebben. Echter ik begrijp ook wel dat als je pas hier net mee begint dat heel lastig is.

Nu is de achtergrond echt té nadrukkelijk aanwezig. De dames hebben geen toegevoegde waarde en zijn bovendien gescalpeerd. Rechts staat een storend element, waarschijnlijk een onderdeel van de kraam. Wellicht dit nog verwijderen door middel van een crop. Links zou ik ook nog een stuk verwijderen, zodat de ruimte achter de boom met de nog zichtbare rommel eraf valt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 16:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Thanks :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 17:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Een camera met een 70-200mm trekt ook veel aandacht. Als je deze op mensen richt, zullen ze zeker "vragend" naar je kijken....
Al met al: vind je eigen manier, of dit met de telelens of met een groothoeklens is. Vaak helpt het als je in een groep gaat. Je valt dan sowieso op en er zijn in de groep altijd mensen die net wat makkelijker contact maken, waar je van kunt profiteren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 20:27 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42112
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga mee met de uitleg van Art.

nr3 lijkt me nou een mooi moment om van voren te nemen en denk ook dat deze man daar geen problemen mee gehad zou hebben. Als je op zo'n dag dit doet weet je bijna zeker dat je op de plaat gaat.
Ook gaf Art als aan dat op zo'n dag iedereen in stemming is waarddor het veel makkelijker is als op een gewone zaterdag.

Lijkt mij ook leuk om te doen maar verder als een voetbalveld of een park om ik ook niet, misschien toch ook maar eens de stoute schoenen aantrekken. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vrijmarkt Frederik Hendriklaan - Den Haag
BerichtGeplaatst: 04 mei 2015 20:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op straat geldt dat maar één ding belangrijk is, de mogelijkheid om razendsnel te reageren, een situatie/beeld duurt soms maar een fractie van een seconde, in die periode moet je waarnemen, besluiten, kaderen en maken, dat betekent dat je apparatuur dus zo snel en zo licht mogelijk moet zijn.

In mijn optiek is een 50mm (op crop) juist ideaal voor straatportretten, juist vanwege de mogelijkheid van het grote diafragma, met een 70-200mm wordt je veel eerder uitgemaakt voor Story fotograaf of je daar nou op zit te wachten?

Korter dan die 50mm mag ook nog wel, gebruik zelf ook wel de 24mm (op crop), zeker voor dit soort 'kraampjes'- en overzichtswerk.

Over de serie kan ik het geheel met ArtenCo eens zijn, helaas :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed