Het is 25 apr 2024 16:00


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Cockfight - Bali
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 16:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tijdens een dag lang bezoekjes brengen aan diverse bezienswaardigheden in Bali kwamen we op de weg terug naar Ubud langs een hanengevecht. Het feit dat gokken in welke vorm dan ook in Bali sinds 1981 illegaal is schijnt weinig verschil te maken. Er zijn speciale arena's waar mensen wekelijks, soms dagelijks bijeenkomen om geld in te zetten op hun favoriete haan. De lokale politie krijgt een deel van de winst en knijpt een oogje dicht.

Ondanks dat ik zelf deze vorm van vermaak niet kan goedkeuren is het wel onderdeel van de Balinese cultuur, en om die reden heb ik besloten toch even te stoppen. Verder kijken is veilig, daar ik de schokkende beelden achterwege heb gelaten.

De arena waar het allemaal plaatsvond was omringt met scootertjes. Er waren bijna uitsluitend mannen en de enige vrouwen die aanwezig waren waren aan het koken. Ik en mijn vriendin waren de enige buitenlanders daar, dus ons aankomst werd met verbazing gade geslagen.

#1
Fotografie


Eén van de deelnemers presenteert hier zijn haan aan het publiek.
Deze 'vechtrassen' zijn qua bouw en karakter volledig voorbestemd om te vechten.

#2
Fotografie


Bij deze stijl worden mesjes aan de poten van de haan bevestigd, zodat de hanen elkaar sneller kunnen doden. Dit is de meest voorkomende vorm van hanengevechten in Bali, maar tevens de vorm die mij het meest tegenstaat.

#3
Fotografie


Nadat de haan geprepareerd is en de twee partijen klaar zijn om te beginnen begint rustig het inzetten van geld.

#4
Fotografie


De spanning stijgt en vlak voordat het gevecht begint wordt er nog een laatste keer opgeroepen om geld in te zetten.

#5
Fotografie


Wanneer het inzetten klaar is worden de hanen tegenover gezet en dicht bij elkaar gebracht om ze nog wat extra op te fokken en staat het gevecht op het punt te beginnen.

#6
Fotografie


Het gevecht is voorbij en de haan van de persoon die ik voornamelijk volgde bleek de overwinnaar. Typisch aan een hanengevecht als deze is dat het pas ophoudt als een van beide partijen dood is.
De winnende haan zelf is ook gewond geraakt, en ik ben bang dat hij ook hetzelfde lot tegemoet gaat als zijn tegenstander.

#7
Fotografie


De winnaar ontdoet zichzelf van het bloed en de rest collecteert het geld.
Het feit dat zijn haan ook gewond is geraakt is een tegenvaller voor hem. Hanen van dit kaliber worden gefokt of gekocht. De prijs is hoog, maar de opbrengst bij winst kan ook flink oplopen.

#8
Fotografie


Bedankt voor het kijken. Ik probeer deze mensen niet te beoordelen op deze, in mijn ogen lugubere praktijken. Traditie kan raar werken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 17:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel erg mooi vastgelegd! :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 17:21 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49111
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben het met Henry eens maar zie verbeterpunten in opnamestandpunt.
De eerste twee zijn prima.
De derde en vierde waren beter in close-uo geweest.
De vijfde voegt niets toe.
De zesde is prima.
De zevende fill the frame.
De achtste prima.

Je verhaal krijgt dan meer ritme en impact.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 17:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Ben het met Henry eens maar zie verbeterpunten in opnamestandpunt.
De eerste twee zijn prima.
De derde en vierde waren beter in close-uo geweest.
De vijfde voegt niets toe.
De zesde is prima.
De zevende fill the frame.
De achtste prima.

Je verhaal krijgt dan meer ritme en impact.


Bedankt voor deze uitleg. Neem dit zeker ter harte.
Ben het met je eens, met de kanttekening dat ik niet precies duidelijk heb wat je bedoeld met de zevende :P


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 17:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Je foto's zijn mooi maar ik vind dit niet op een foto forum thuis horen waar het belangrijk is dat er met respect met dier en mens wordt omgegaan voor een foto. Een serie waar willens en wetens dieren worden mishandeld ter vermaak van de mens is walgelijk!! Net als honden gevechten!
Het feit dat dit toeristen trekt is helemaal vreselijk...
En ik heb niks tegen Bali en ik ben er een paar keer geweest, heb familie daar en mijn roots liggen in Indonesië. Ik heb iets tegen foto's over het vermaak en gokken tot de dood van 1 of meerdere dieren erop volgt... Dat het gevecht niet vast gelegd is, is fijn maar doet niks af aan de gruwelijkheid.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 17:32 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49111
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fill the frame staat voor beperk je beeld tot de essentie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 17:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nuelle schreef:
Je foto's zijn mooi maar ik vind dit niet op een foto forum thuis horen waar het belangrijk is dat er met respect met dier en mens wordt omgegaan voor een foto. Een serie waar willens en wetens dieren worden mishandeld ter vermaak van de mens is walgelijk!! Net als honden gevechten!
Het feit dat dit toeristen trekt is helemaal vreselijk...
En ik heb niks tegen Bali en ik ben er een paar keer geweest, heb familie daar en mijn roots liggen in Indonesië. Ik heb iets tegen foto's over het vermaak en gokken tot de dood van 1 of meerdere dieren erop volgt... Dat het gevecht niet vast gelegd is, is fijn maar doet niks af aan de gruwelijkheid.


Ik begrijp je standpunt, maar ik ben het er niet geheel mee eens.
De mooiste en bekendste foto's ter wereld zijn vaak genomen van verschrikkelijke onderwerpen of ten tijde van oorlogen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 18:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ferry schreef:
Nuelle schreef:
Je foto's zijn mooi maar ik vind dit niet op een foto forum thuis horen waar het belangrijk is dat er met respect met dier en mens wordt omgegaan voor een foto. Een serie waar willens en wetens dieren worden mishandeld ter vermaak van de mens is walgelijk!! Net als honden gevechten!
Het feit dat dit toeristen trekt is helemaal vreselijk...
En ik heb niks tegen Bali en ik ben er een paar keer geweest, heb familie daar en mijn roots liggen in Indonesië. Ik heb iets tegen foto's over het vermaak en gokken tot de dood van 1 of meerdere dieren erop volgt... Dat het gevecht niet vast gelegd is, is fijn maar doet niks af aan de gruwelijkheid.


Ik begrijp je standpunt, maar ik ben het er niet geheel mee eens.
De mooiste en bekendste foto's ter wereld zijn vaak genomen van verschrikkelijke onderwerpen of ten tijde van oorlogen.

Ja klopt.. Tis hoe ik erover denk. Ik ben dieren fotograaf dus dit soort dingen raakt mij enorm.... Ik word er echt naar van. In de vogelfotografie mag je geen nesten fotografen om de rust niet te verstoren maar ik vind dat alles wat betreft animal abuse daar ook bij hoort. Maar ik ben ben blij dat je de killing zelf niet op de foto hebt gezet. Persoonlijk zou ik niet eens gaan kijken daar om er het niet aan te moedigen. Net als stierenvechten en hondengevechten. Maar ja, er zijn mensen die daar geen moeite mee hebben. Ik wel.
Ik fotografeer graag op de renbaan. Maar absoluut niet in landen waar gegokt wordt en waar het dierenleed groot is. Humaniteit staat voorop. Niet een mooie foto. Ik heb er geen woorden voor dat mensen daar wel heen gaan en er ook nog foto's van maken. Dit is geen oorlogs situatie maar puur vermaak. je bent geen pers fotograaf die slachtoffers vast legt om het nieuws te brengen. Je gaat naar een gevecht waar dieren mishandeld worden en legt dit vast. Ik vind het ziek...
En je kent mij misschien nog niet zo lang maar ik heb mij niet eerder zo uitgesproken op dit forum. Maar dit stuit mij tegen de borst en ik overweeg zelfs weg te gaan bij PD wanneer foto's van bewuste dierenmishandeling schouderklopjes krijgen.
Sorry Ferry, dit schiet mij even helemaal verkeerd....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 19:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nuelle schreef:
Ferry schreef:
Nuelle schreef:
Je foto's zijn mooi maar ik vind dit niet op een foto forum thuis horen waar het belangrijk is dat er met respect met dier en mens wordt omgegaan voor een foto. Een serie waar willens en wetens dieren worden mishandeld ter vermaak van de mens is walgelijk!! Net als honden gevechten!
Het feit dat dit toeristen trekt is helemaal vreselijk...
En ik heb niks tegen Bali en ik ben er een paar keer geweest, heb familie daar en mijn roots liggen in Indonesië. Ik heb iets tegen foto's over het vermaak en gokken tot de dood van 1 of meerdere dieren erop volgt... Dat het gevecht niet vast gelegd is, is fijn maar doet niks af aan de gruwelijkheid.


Ik begrijp je standpunt, maar ik ben het er niet geheel mee eens.
De mooiste en bekendste foto's ter wereld zijn vaak genomen van verschrikkelijke onderwerpen of ten tijde van oorlogen.

Ja klopt.. Tis hoe ik erover denk. Ik ben dieren fotograaf dus dit soort dingen raakt mij enorm.... Ik word er echt naar van. In de vogelfotografie mag je geen nesten fotografen om de rust niet te verstoren maar ik vind dat alles wat betreft animal abuse daar ook bij hoort. Maar ik ben ben blij dat je de killing zelf niet op de foto hebt gezet. Persoonlijk zou ik niet eens gaan kijken daar om er het niet aan te moedigen. Net als stierenvechten en hondengevechten. Maar ja, er zijn mensen die daar geen moeite mee hebben. Ik wel.
Ik fotografeer graag op de renbaan. Maar absoluut niet in landen waar gegokt wordt en waar het dierenleed groot is. Humaniteit staat voorop. Niet een mooie foto. Ik heb er geen woorden voor dat mensen daar wel heen gaan en er ook nog foto's van maken. Dit is geen oorlogs situatie maar puur vermaak. je bent geen pers fotograaf die slachtoffers vast legt om het nieuws te brengen. Je gaat naar een gevecht waar dieren mishandeld worden en legt dit vast. Ik vind het ziek...
En je kent mij misschien nog niet zo lang maar ik heb mij niet eerder zo uitgesproken op dit forum. Maar dit stuit mij tegen de borst en ik overweeg zelfs weg te gaan bij PD wanneer foto's van bewuste dierenmishandeling schouderklopjes krijgen.
Sorry Ferry, dit schiet mij even helemaal verkeerd....


Wederom begrijp ik je standpunt. Als de rest het er mee eens is vind ik het geen probleem als dit topic zou worden verwijderd. Nogmaals, ik heb er ethisch iets minder problemen mee dan jij blijkbaar, en dat kan. Ik voel me niet beledigd, en ik hoop dat je het ook niet beledigend bedoeld hebt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 03 dec 2015 19:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Absoluut niet beledigend bedoelt. Misschien iets te fel van mijn kant. Ik zal het even laten zakken. Dankjewel voor je begripvolle reactie. Misschien ben ik ook hard aan vakantie toe en is mijn lontje iets te kort... :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 04 dec 2015 17:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En dan mogen nestfoto's niet geplaatst worden????????? Hmmmmmmm


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 04 dec 2015 23:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij een prima repo van een 'sport' die ik alleen maar ken uit boeken, heb er zelf geen moeite mee, Frans heeft de verbeterpunten prima weergegeven, verder :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cockfight - Bali
BerichtGeplaatst: 04 dec 2015 23:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4752
Woonplaats: Moerdijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik volg frans wel.
om het echt een serie te maken had ik idd meer schakeling tussen details en totalen willen zien.
met daar bij ook portretten van de diverse personages zodat de serie werkelijk registreerd wat er gebeurd

je plaatst dit terecht in documentaire / registratie wat maakt dat je wilt laten zien wat er in de wereld gebeurd of dit nu slecht is of niet.
Vervelende dingen laten zien is niet fijn maar kan wel zijn nut hebben om mis standen als deze tot de aandacht te brengen. wanneer we het niet zien wordt er ook geen actie ondernomen om het te stoppen.

confrontatie maakt mensen terecht boos (zoals Nuelle )
wat maakt dat de serie dus werkt en dus wel degelijk nut heeft.

deze praktijken keur ik uiteraard af !!
registratie ervan niet wanneer neutraal gedaan.

grt
Maurice


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed