Het is 20 apr 2024 09:29


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Vriendjes
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017 15:06 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
F1
Fotografie

F2
Fotografie

F3
Fotografie

F4
Fotografie

Exif f1,2,3: f/2,8, 1/15s, ISO3200, 0.3EV, 18mm cf1,5 (Fuji X-T20, 18-55 F2,8-4,0
Exif f4 : f/3,2, 1/200s, ISO1600, 0.3EV, 25mm cf1,5 (Fuji X-T20, 18-55 F2,8-4,0[


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017 15:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De tweede vind ik heel intiem. Super.
De derde ook een gave interactie.
De eerste een lekker krachtige kijkplaat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017 12:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
1 en 3 vind ik leuk. Krachtig bij elkaar. Al de verschillende gezichtsuitdrukkingen.
Bij 2 is de samenval van compositie en moment wel interessanter. Toch springt het er niet zo uit al 1 en 3.

Overigens: Mis je bij 1/15 niet veel shots door beweging? Hoe weeg jij dat af? Ik was zelf een tijdje gefixeerd op lage ISO's maar kom daar toch wat van terug. Ik pak dan toch liever wat meer momentjes, ook die met wat meer beweging.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017 18:15 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor de commentaren! Zelf had ik tijdens het fotograferen van F2 wel echt die kick van: yes, precies wat ik zoek. Bij F1 ook wel, maar toen had ik F2 net al geschoten. Daarna kwamen F3 en F4 nog die prima gelukt zijn maar voor mijn gevoel net wat gewoner. AChteraf blijft F2 net wat minder scherp dan ik gehoopt had, maar wel binnen de grenzen van wat ik toelaatbaar vind in combinatie met de emotie van het beeld.

DE2-186 (heb je ook een voornaam? Dit klinkt zo Starwars ;) ), dat is gedeeltelijk een antwoord op jouw vraag. Ik fotografeer vaak met een spiegelreflex (Canon 5DII), dan is mijn prioriteit van instellingen 1. diafragma, 2.ISO en 3. sluitertijd. Waarom? Omdat het diafragma de meeste invloed heeft op het karakter van de foto, en de ISO verwerking van de 5DII tamelijk hopeloos is. Ik schiet zelden snelle beweging en ik heb een redelijk vaste hand; ik accepteer dan maar dat het desondanks soms niet lukt.

Nu heb ik een paar maanden geleden een nieuw speeltje gekocht, een systeemcamera (Fuji X-T20). Die heeft nl. als grote voordelen dat-ie erg klein is en daardoor fijn voor straatfotografie, en ten tweede dat de ruisverwerking vele malen beter is dan die 5DII. Het blijkt in de praktijk alleen een nogal lastig te bedienen apparaatje. Waar het op neer komt is dat de diverse automatische ISO instellingen (en die wil ik nu dus graag) helaas gekoppeld lijken aan de sluitertijd en niet aan het diafragma. En omdat het toestel zo klein is kan ik slecht bijstellen tijdens het fotograferen. Dus nu schiet ik helemaal automatisch, met een paar handigheden om toch diafragma nog wat te beinvloeden. De sluitertijd is nu vaak een verassing voor me, maar gelukkig ben ik daar dus goed in getraind. 1/15s is goed te doen met stabilisatie, zoals je ziet. Zeker als je zoals bij F1 op je kont zit, toestel op schoot, kijkend naar uitgeklapt schermpje. Waardoor ze ook helemaal niet merken dat ze gefotografeerd worden. Heerlijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017 20:14 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Dank voor de commentaren! Zelf had ik tijdens het fotograferen van F2 wel echt die kick van: yes, precies wat ik zoek. Bij F1 ook wel, maar toen had ik F2 net al geschoten. Daarna kwamen F3 en F4 nog die prima gelukt zijn maar voor mijn gevoel net wat gewoner. AChteraf blijft F2 net wat minder scherp dan ik gehoopt had, maar wel binnen de grenzen van wat ik toelaatbaar vind in combinatie met de emotie van het beeld.

Die kick kan ik me goed voorstellen! Ik vind F2 ook een foto die niet zo'n mega-scherpte nodig heeft op een of andere manier.


petervaneekelen schreef:
DE2-186 (heb je ook een voornaam? Dit klinkt zo Starwars ;) ),

Zullen we er gewoon Jaap van maken? Niet al te lang. En zeker niet te Starwars. Kom ik ook geen kwallen tegen. ;)

petervaneekelen schreef:
dat is gedeeltelijk een antwoord op jouw vraag. Ik fotografeer vaak met een spiegelreflex (Canon 5DII), dan is mijn prioriteit van instellingen 1. diafragma, 2.ISO en 3. sluitertijd. Waarom? Omdat het diafragma de meeste invloed heeft op het karakter van de foto, en de ISO verwerking van de 5DII tamelijk hopeloos is. Ik schiet zelden snelle beweging en ik heb een redelijk vaste hand; ik accepteer dan maar dat het desondanks soms niet lukt.

Nu heb ik een paar maanden geleden een nieuw speeltje gekocht, een systeemcamera (Fuji X-T20). Die heeft nl. als grote voordelen dat-ie erg klein is en daardoor fijn voor straatfotografie, en ten tweede dat de ruisverwerking vele malen beter is dan die 5DII. Het blijkt in de praktijk alleen een nogal lastig te bedienen apparaatje. Waar het op neer komt is dat de diverse automatische ISO instellingen (en die wil ik nu dus graag) helaas gekoppeld lijken aan de sluitertijd en niet aan het diafragma.
Ik heb hier even verduidelijking nodig. Bedoel je dat je geen auto-iso kunt toepassen in (wat bij Canon heet) Av-stand en niet in Tv-stand? Of juist andersom?

petervaneekelen schreef:
En omdat het toestel zo klein is kan ik slecht bijstellen tijdens het fotograferen. Dus nu schiet ik helemaal automatisch, met een paar handigheden om toch diafragma nog wat te beinvloeden. De sluitertijd is nu vaak een verassing voor me, maar gelukkig ben ik daar dus goed in getraind. 1/15s is goed te doen met stabilisatie, zoals je ziet. Zeker als je zoals bij F1 op je kont zit, toestel op schoot, kijkend naar uitgeklapt schermpje. Waardoor ze ook helemaal niet merken dat ze gefotografeerd worden. Heerlijk.

Dank voor je toelichting. Stabilistatie doet z'n werk goed inderdaad!

Dat uitklapschermpje zit bij mij aan best een knol van een camera, maar misschien moet ik daar ook eens wat meer mee doen. Of zelfs iets met remote bedienen met een phone of tabletje ofzo. Iets kleiners voor straatfotografie lijkt me ook wel wat, maar inleveren aan vlotte bediening lijkt me heel vervelend. Eos M5 of M6 lijkt me leuk vanwege compatibilteit met lenzen, maar aan de andere kant, zodra het veel meer is dan een pancake wordt een systeemcamera snel even opvallend als dslr. Maar goed, ik heb nu al een schermpje, dus dat is bij dezen van je afgekeken ;).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017 20:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie serie, lekker eigenwijze omzetting.
Nrs 2 en 3 voor mij de beste.
Nr 2 meer in balans. Achtergrond van nr 3 knalt er hard in; wel mooi.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017 22:14 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42053
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuke serie hoor.

Voor mij 1 en 2, erg fraai. :up
Knap ook met die sluitertijden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017 22:22 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je, Henry en Joop.

Jaap, ik bedoel dat de 5DII met ISO800 nog net mee kan komen, maar daarboven veel (en lelijke) ruis geeft. Als ik daar auto-ISO gebruik ben ik veel te bang dat-ie 800+ kiest, dat kan ik niet hebben. Bij de T20 is dat geen enkel probleem, wanneer er goed licht is kom ik vanzelf op lage ISO en bij weinig licht kiest-ie een redelijke sluitertijd ten koste van de ISO, maar dat mag want zelfs ISO3200 is heel goed te doen. Wel ruis maar veel minder en vooral ook van een andere kwaliteit, best wel aangenaam.

Deze serie is een goed voorbeeld, die had ik met de 5DII nooit zo kunnen maken want ik zou op 4*lagere ISO moeten gaan zitten en ook ik kan 1/4s uit de hand niet echt meer beheersen (tenzij ik mazzel heb).
Waarschijnlijk zou ik ISO1600 hebben genomen en hopen dat 1/8s goed uitpakt. En precies dat is jouw opmerking: dat pakt te vaak niet goed uit. De T20 is daar dus mijn oplossing voor geweest. Met alle beperkingen nog steeds een goed besluit, vind ik.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017 22:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8786
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hele fraai serie! :up
Leuk ook om de uitgebreide toelichting te lezen ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017 22:27 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 01 nov 2017 15:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1218
Een pakkende serie die de aandacht trekt en vast houdt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 01 nov 2017 16:11 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je, Peter


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 01 nov 2017 22:05 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Dank je, Henry en Joop.

Jaap, ik bedoel dat de 5DII met ISO800 nog net mee kan komen, maar daarboven veel (en lelijke) ruis geeft. Als ik daar auto-ISO gebruik ben ik veel te bang dat-ie 800+ kiest, dat kan ik niet hebben. Bij de T20 is dat geen enkel probleem, wanneer er goed licht is kom ik vanzelf op lage ISO en bij weinig licht kiest-ie een redelijke sluitertijd ten koste van de ISO, maar dat mag want zelfs ISO3200 is heel goed te doen.

Ja dat was me duidelijk, en laten we de handleiding van de T20 dan maar laten voor wat het is ;).

petervaneekelen schreef:
Wel ruis maar veel minder en vooral ook van een andere kwaliteit, best wel aangenaam.

ik zag in een ander topic het begrip "Fuji-korrel", ik heb er dus inmiddels een plaatje bij.

petervaneekelen schreef:

Deze serie is een goed voorbeeld, die had ik met de 5DII nooit zo kunnen maken want ik zou op 4*lagere ISO moeten gaan zitten en ook ik kan 1/4s uit de hand niet echt meer beheersen (tenzij ik mazzel heb).
Waarschijnlijk zou ik ISO1600 hebben genomen en hopen dat 1/8s goed uitpakt. En precies dat is jouw opmerking: dat pakt te vaak niet goed uit. De T20 is daar dus mijn oplossing voor geweest. Met alle beperkingen nog steeds een goed besluit, vind ik.

2 stops winst, dik 3 als je de vaak gewenste grotere scherptediepte van de kleinere sensor meeneemt. Mooi hoor, die T20! We zien hier dat je er veel plezier aan beleeft - wij trouwens ook :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 01 nov 2017 22:13 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 01 nov 2017 23:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fraaie serie. Mooi in zwart wit. Ga niet kiezen want het is een verhaal op zich


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 02 nov 2017 13:11 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je, Frako.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 02 nov 2017 14:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn mening.

Leuke serie, maar ik had hem persoonlijk zelf niet gemaakt.
Ik vind de omgeving teveel afleiden van de 'Vriendjes'.
De vissen in foto 2 vind ik erg interessant en ik denk dat je (en zeker jij) daar iets heel leuks mee kan doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vriendjes
BerichtGeplaatst: 02 nov 2017 17:20 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je, Matthijs. Maar eerlijk gezegd draait straatfotografie (en ja, daar valt dit voor mij ook onder) om mensen en niet om vissen ;)

Dat is dan weer het grappige: ik wordt zelf minstens zo geboeid door het gedrag van de mensen in het aquarium als door de vissen zelf. Die vind ik trouwens ook geweldig hoor, maar meestal als fotograaf niet zo interessant want het is lastig daar je eigen draai aan te geven, je komt haast automatisch uit op een standaard plaatje door het glas heen en dat is al tienduizenden keren gedaan. Terwijl die mensen in deze omgeving juist veel minder vaak op de plaat worden gezet, met uitzondering van selfies :blech

Met uitzondering van kwalletjes natuurlijk, die zijn gewoon niet te weerstaan :angel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed