Ik gebruik geen spotmeting, wel een meting met het 'meet-gewicht' in het centrum van het beeld. Welke raad je aan?
Als Nikon gebruiker zegt meting met het "meet-gewicht" in het midden mij niets. Ik gebruik altijd de centrale meting die in mijn camera ingesteld staat op een diameter van 12mm uit mijn hoofd, het zou ook 15mm kunnen zijn.
Ik gebruik maar een scherpstelpunt en ik probeer zoveel mogelijk op het gezicht scherp te stellen, dat is wel een hele uitdaging kan ik je zeggen. De betere camera's van Sony en als ik het moet geloven de Nikon Z9 zijn zeer goed met hun oogdetectie of 3D volgsysteem. Dat is in mijn D850 eigenlijk niet te gebruiken bij sport en dus gewoon op de oude manier zelf doen, Blijf je als fotograaf ook lekker scherp van hoor.
Als ik het goed begrijp heb je op meerdere plekken langs het veld gestaan/gezeten, zou ik niet meer doen.
Zelf ga ik altijd op de achterlijn zitten ter hoogte van de rand van het 16meter gebied met de zon in mijn rug, dat heeft 2 voordelen.
1: je licht komt altijd vanuit dezelfde hoek en maakt het makkelijker om het onder controle te houden.
2: Als er een aanval plaatst vindt komt deze altojd naar je toe waardoor je bij een duel 9 van de 10x de spelers van voren er op hebt staan. Daarbij zit je met 200mm op een mooie plek bij corners of vrije trappen richting het 16meter gebied om mooie platen van de keeper of kopduels vast te leggen.
Qua cleanheid ben ik ook min of meer overgeleverd aan wat er allemaal lang de kant van het veld staat aan mensen, palen, gebouwen, hekwerken etc. Het lukt niet altijd omdat buiten beeld te houden.
Dat is zeker waar maar in de nabewerking kun je best wel wat weg soppen hoor. En soms lukt dat niet en is het gewoon zoals het is.
Bij sport mag je best meer croppen. Ik heb van Ron geleerd dat als je de langste zijde op 3000pixels houd je een prima bestand overhoud om een leuke vergroting te maken.
Zelf schiet ik vaak iets ruimer zodat ik meer mogelijkheden hebt om te croppen.
Ik probeer met het croppen zoveel mogelijk rekening te houden dat als men er een canvas van laat drukken er 2cm van de rand omgeslagen wordt dus niet de actie tot op het kader croppen maar klein beetje ruimte laten voor het omslaan zeg maar.
Als het echt niet anders kan dan is het maar zo, dan bestellen ze hem maar op op iets anders.
Frans nog bedankt voor je compliment.