Het is 07 jun 2025 10:52

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur VEKA NK Autocross (13 aug.)
 VEKA NK Autocross (13 aug.)
BerichtGeplaatst: 15 aug 2011 21:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Zaterdag 13 aug. vond in Ruurlo het VEKA NK autocross plaats.
Het zou een weekendje worden dat geheel in het teken zou staan van onverharde races.
Hieronder een impressie van een dagje buiten in het veld spelen.

1. 1/250sec. - f3,5 - 300mm
Fotografie

2. 1/200sec. - f11 - 70mm
Fotografie

3. 1/160sec. - f4,5 - 116mm
Fotografie

4. 1/320sec. - f4,8 - 300mm
Fotografie

5. 1/320sec. - f4 - 300mm
Fotografie

6. 1/200sec. - f8,5 - 82mm
Fotografie

Groeten Roel.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 aug 2011 22:17 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
WoeHoeiii actiiieeee
De sensatie spat van mn scherm af :jump

Nu kan ik de binnenkant van mn scherm schoonvegen :rof

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2011 22:51 
Lid
Fotografie

Dank. Bij het NK autocross is altijd veel actie. En wat betreft het schoonmaken, mijn camera's hebben net nog een schoonmaakbeurt gekregen. Want twee dagen in de regen en modder vraagt veel van het materiaal.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2011 23:13 
Lid

Dit lijkt me nog fotogenieker dan rallycross. Mooie serie en dat moet ik ook eens bezoeken!

BerichtGeplaatst: 16 aug 2011 10:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Interessante serie, waarbij snelheid en scherpte van het scherm spatten.
Voorkeur voor 1, 3 en 5 die hebben allemaal een net iets rustigere achtergrond.
Alhoewel dat publiek er eigenlijk natuurlijk wel bij hoort vind ik ze hier en daar toch net even iets te veel aanwezig!

BerichtGeplaatst: 16 aug 2011 14:35 
Lid
Fotografie

Een mooie, flitsende, kleurrijke serie waarbij in elke foto een hoop te zien is.

Heb een vraagje.
In foto 1 lijkt het alsof er achter de auto een raam stond waartegen de aarde opspat.
Zie dat effect, van een haarscherp onderwerp in de voorgrond, tegen een wat egale matglasachtige achtergrond vaker bij prof sportfotografen.

Komt dat effect door keuze objectief, is het bewerking en zo ja welke, of is het een combinatie van beide.

Gebruik je ook heel hoge drempelwaarden bij het verscherpen?

Alvast bedankt voor je antwoord(en).

BerichtGeplaatst: 16 aug 2011 19:05 
Lid
Fotografie

Mooie serie dit Replay. waarvan foto 1 en 5 mijn favoriete zijn

BerichtGeplaatst: 16 aug 2011 20:26 
Lid
Fotografie

@Frans:
Geloof me, er staat echt geen raam waar het zand tegenaan spat. Het zou dan allang gesneuveld zijn maar wel een leuk idee voor de volgende keer :D

De foto's zijn gemaakt met een 300mm 2.8 en met een groot diafragma krijg je veel scherpte/diepte. Vandaar dat het onderwerp scherp is en de achtergrond onscherp. Dat het een beetje dof is heeft te maken met het stof dat de auto's nalaten. Naarmate de wedstrijd vordert blijft het stof over de hele baan hangen omdat de snelste de langzamere auto's al bijna ingehaald hebben.

De nabewerking is minimaal. De kleuren zijn zoals ze uit de camera komen en omdat dit een kleine afbeelding is heb ik ook minimale verscherping toegepast, iets van 0,3 uit mijn hoofd.
Ik doe bijna nooit iets aan nabewerking,zelfs niet croppen. De foto's moeten op dat moment al goed zijn en anders gaan die direct van het kaartje af. Eenmaal thuis kom ik ook nog wel foto's tegen die niet aan mijn verwachtingen voldoen en die gaan direct naar de prullenbak.
Foto's uitzoeken doe ik ook nooit. De hele map gaat op de HD en als ik iets nodig heb dan zoek ik dat op. Wanneer ik dan iets tegen kom dat niet goed,of slecht,is dan gaat dat ook in de prullenbak.
Ik heb helemaal geen tijd om alle foto's uit te zoeken. Ik kom vanzelf wel weer iets tegen.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2011 22:22 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Jammer dat ik niet beter kan omschrijven waar ik op doel.
Dat raam was uiteraard een vergelijken met/lijken op.
Als je nauwelijks bewerkt moet het de combinatie objectief met camera zijn.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2011 22:38 
Lid
Fotografie

Dat raam was maar om te lachen maar wel een leuke gedachte.
De camera's die ik gebruik zijn D2Xs-en met een 300mm f2.8 en 70-200 2.8 VRII.(zomaar wat info).
Over twee weken(zaterdag 27 aug.) heb ik weer NK autocross,in Lochem. Dat is dacht ik op een kleibaan en die omstandigheden zijn weer heel anders. Misschien een leuk idee om daar eens te gaan kijken en te ervaren hoe dat er aan toe gaat. Maar vergis je niet in de snelheid. De Superklasse (de grootste auto's zoals op foto 1) hebben een vermogen tot plm 600+ pk( Corvette motoren met 1 of 2 turbo's en laag eigengewicht) en kunnen snelheden halen die tegen de 160 km/h liggen. En dat op een baan die maar ongeveer 600-700 meter lang is. Dat is echt bizarrrrrr. Nog maar niet te spreken over het geluid dat ze produceren.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2011 20:08 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Mooie foto's, goed scherp waar ze scherp moeten zijn en de actie spat er vanaf. :up

Ik heb zelf ook weleens foto's gemaakt van de autocross in Chaam....een maat van me doet aan autocross en wil dit jaar nog een paar keer aan de NK mee gaan doen met een Subaru Impreza die ze nog aan 't opbouwen zijn.
Ik heb zelf ook een keer mee gedaan aan de 2 uurs van Chaam, maar helaas zette m'n teammaat een kwartier voor 't eind onze auto in een greppel en kwam niet meer weg. :(
Het is wel heel leuk om te doen, hoewel ik niet geheel ongeschonden uit de strijd kwam......het zand zat overal waar je 't maar kan bedenken en de gordel had aan twee kanten in m'n nek gesneden, maar dat mocht de pret niet drukken. :DD

Zondag 28 augustus doe ik met m'n eigen Subaru Impreza mee aan 'Toyo Tires Superlap' tijdens 't Fast-Car festival op Circuit Park Zandvoort.....zijn er nog mensen van hier die daar heen gaan om foto's te maken?

BerichtGeplaatst: 17 aug 2011 20:25 
Lid
Fotografie

@Ron62: Dank voor je reactie. NK autocross is idd een heel gaaf evenement om te fotograferen. Als je maatje het NK nog wil rijden dit jaar dan zal hij moeten opschieten met de bouw. Op 27 aug. is de voorlaatste ronde in Lochem en op 17 sept. de laatste in Baarle-Nassau. De tijd dringt.
Ik ben 28 aug. helaas niet op Zandvoort dus kan je niet helpen met foto's. Er lopen vast wel enkele fotografen rond en die kan je gewoon aanspreken om voor jouw langs de baan te gaan staan,denk ik.
Eigenlijk ben ik blij dat ik dat weekend maar 1 dag op pad ben,na een drukke periode. De afgelopen 4 weekenden ben ik al weggeweest en soms moet je ook even tijd voor jezelf vrij maken.Dat wilde ik eigenlijk aankomend weekend doen maar ik ben gevraagd om de Worldcup Stockcar F1 te fotograferen. Dat heb ik ook nog nooit gedaan en daar zeg ik geen nee tegen. Ik al dan alleen de zondag doen zodat ik toch nog een beetje een vrij weekend heb.

Succes op Zandvoort en houdt hem heel hé.

Groeten Roel.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2011 21:52 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Jammer dat niet komt Roel. ;)

Die maat van me zal 't dan wel anders bedoeld hebben, want ik denk niet dat ie binnen 2 weken rijdt.
Hij is een auto aan 't bouwen voor de NK en die had in juni al moeten rijden, maar zoals gewoonlijk zat 't natuurlijk niet helemaal mee.
Denk niet dat ie nog een wedstrijd van 't NK mee rijdt dit jaar, maar misschien nog een andere wedstrijd.......hij zou in ieder geval nog een wedstrijd rijden dit jaar.

Het is wel de bedoeling om 'm heel te houden, ik heb tot nu toe 1 keer schade gereden op CPZ en dat was met een trackday. :(
Al verschillende keren meegedaan met Time Attack[6x] en dat is altijd goed gegaan.....dit is net zoiets als Time Attack, het is ook Brian[die vroeger Time Attack organiseerde] die dit opgezet heeft.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp