Recent heb ik toch maar een
Nikon TC-1.4E III converter aangeschaft. Nadeel van converters is dat je kwaliteit verliest en dat het focussen met de hele combinatie trager wordt. Vanwege met name het kwaliteitsverlies en het feit dat de combinatie wat trager wordt (je hebt meer missers dan zonder converter), heb ik enige tijd geleden de TC-17E II verkocht en besloten dat ik
nooit meer een converter zou aanschaffen...
Medio juli heb ik van jong Oranje foto's gemaakt en toen kwam ik er achter dat het croppen van foto's leidt tot verlies van heel wat pixels; hetgeen je overhoud na wat enthousiast droppen is een bestand van zo'n 2Mb. Vroeger was dit een behoorlijk bestand, tegenwoordig niet meer.
De oplossing was in mijn ogen de aanschaf van een 300mm f/2.8 of toch maar een 1.4x-converter. Hoewel de 300mm een fantastische lens is (echt superkwaliteit, behoort tot de absolute top), toch maar de keuze gemaakt voor de 1.4x converter om deze te koppelen aan mijn 70-200mm. Ik heb me enige tijd geleden voorgenomen geen verzamelaar te worden van spullen, zoals lenzen, en de combinatie 70-200mm met de 1.4x converter is universeler inzetbaar dan een 300mm.
De afgelopen dagen heb ik een wedstrijd van onze Oranje hockeydames en Oranje hockeyheren gefotografeerd. Bij de wedstrijd van de Oranje hockeydames had ik teveel missers. Ik kreeg al een beetje spijt van de aanschaf...
Twee dagen later voorafgaand aan de wedstrijd van de Oranje hockeyheren nog maar eens door de waslijst met camera-instellingen gelopen. Ik kwam tot de ontdekking dat de "focustracking" niet aan stond. Deze instelling heb ik aangepast en vervolgens vol vertrouwen de foto's gemaakt. Mijn problemen met teveel missers waren gelijk weg. Nauwelijks meer een misser (het focussen ging lekker snel), door de focustracking goed scherp en de kwaliteit van de foto's is goed. Dit laatste had ik ook al vastgesteld bij het kalibreren van de lens met de converter volgens de Dot Tune methode en een ISO test chart.
Kort gezegd: ik ben er blij mee

Ter illustratie van dit verhaal, en met name voor Fotosmurf, een actiefoto van Constantijn Jonker.

Ik weet het: het was afgelopen zondagmiddag erg zonnig en ik heb dan ook last van overbelichte plekjes, maar alle andere beroepsfotografen daar langs de kant hadden daar ook last van.
De foto's zijn goed scherp en gemaakt met een 70-200mm met converter. Ook zijn de bestanden na bewerken groter.
UpdateTypefout verwijderd en titel aangepast