AJL schreef:
1) ik zit aan één zijde van het lange plein; dus deze stond aan mijn zijde zodat mijn 150-500mm daar te sterk was en de benen niet op de foto gaan;
2) Zie foto Lisicki : die haar benen stonden wel op de foto omdat ze aan de anderekant van het plein stond;
3) Als jij naar de US-open tennis mag (kunt) gaan dan springt ge misschien ook 2m hoog; ik kon naar de Luxemburg-open gaan en had hetzelfde gevoel. Wel dan trekt je foto's en zoveel mogelijk (zonder op automatisch te zetten) en maar hopen dat je er een 10-tal goede uithaalt. Ik denk dat ik dat heb bereikt. Alleen ben ik aan het zoeken welke mijn goede foto's zijn.
4) Het zou beter zijn dat men vaker zou zeggen "dat de foto goed is" als de foto goed is ipv hem alleen maar te bekijken en niks te zeggen. EN ipv alleen maar reactie te geven als ge opmerkingen wilt geven. (Deze tekstregel zou ik willen vet drukken)
5) Ik besef dat dit geen topfoto is maar als ge de foto bewerkt valt u niet altijd dadelijk op dat hij niet goed is; trouwens voor mij zijn de benen scherp en daarom was hij goed genoeg om te plaatsen.
Even een reactie per punt:
1) Tja dat is een vervelende beperking. Ik neem aan dat je een camera met cropsensor hebt zodat de 150mm in de praktijk eerder 225mm is? Welke lenzen heb je nog meer? Ik heb zelf totaal geen ervaring met zaalsportfotografie, dat voor opgesteld, maar is het niet handiger om een objectief met een bereik van 70-200mm te kiezen? Met cropsensor komt dit op 105-300mm uit (uitgaande van een cropfactor van 1.5x zoals bijvoorbeeld Nikon hanteert, bij Canon is de cropfactor 1.6x en bij Olympus zelfs 2x). Of gebruik je toch vaak extreem tele bij zaalsport?
2) Het is handig als je naar een andere foto refereert om de foto er bij te plaatsen of in ieder geval even de
link naar dat topic te plaatsen. Deze foto is mijn inziens veel beter.
3) Neuhhh, mij zie je geen 2m hoog springen als ik naar een tenniswedstrijd mag.

De hele tijd kijken hoe niemand die bal wil hebben, niet mijn hobby. Ik echter wel begrijpen dat het voor een tennisfan heel leuk is om mee te mogen maken.

4) Als een foto goed is wordt dat hier op het forum in mijn ogen ook echt wel gezegd. Natuurlijk is het heel leuk als iedereen je foto mooi vind. Aan de andere kant moet je je gaan afvragen hoe waardevol het is als je alleen maar ohhh's en ahhh's krijgt. Er zijn foto's die bijna iedereen mooi vindt, maar meestal is er altijd wel iemand die iets ziet dat hij minder vindt. Of dat nu fototechnisch is of compositie wijs bijna altijd heeft er iemand wel een op- of aanmerking en dat is maar goed ook! Daar kan je nu juist van leren! Daar komt bij dat als je zelf een foto gemaakt hebt, zeker van een bijzondere gebeurtenis wat hier duidelijk het geval is en je hem daarna ook nog een tijdje bewerkt, je deze foto niet meer objectief kunt beoordelen. Meestal als je een tijdje niet meer naar de foto kijkt (en dan bedoel ik eerder een paar weken dan een paar minuten) en hem dan opnieuw bekijkt, dan zie jezelf ook allemaal punten die je eerder niet gezien hebt. Zo geldt dat in ieder geval bij mij en ik verwacht bij iedereen aangezien dat een psychisch gegeven is. Soms komt er ook kritiek op een foto waar je het zelf niet mee eens bent, maar dat is toch niet erg? We zijn nu eenmaal allemaal individuen en hebben onze eigen smaak.
5) Is eigenlijk wat ik bij punt 4 als opmerking gaf.

De benen zijn in mijn ogen niet zo belangrijk. Bij personen en dieren die het onderwerp in een foto zijn, moeten de ogen scherp zijn, dat kijkt prettig. (Dit schrijf ik niet in de ik-vind-vorm, aangezien het een basisregel is in de fotografie...)
Ruis is een storend effect in de meeste kleurenfoto's. Er is ook een vorm van positieve ruis, maar dat zien we vooral bij zwart-wit fotografie. In het analoge tijdperk waren er ook genoeg zwart-wit fotografen die heel bewust een rolletje uitzochten met een grove korrel en de resultaten die ze daarmee boekten waren prachtig! Ruis in kleurenfoto's is met de digitale camera een groter probleem dan met de analoge. Dat komt door het verschil in techniek. In sommige situaties is ruis gewoon niet te voorkomen. Het enige dat je dan kan doen is het tot een minimum beperken en proberen het in de nabewerking wat onopvallender te maken.
Ik vind dat we ons als fotograaf zeker niet moeten verschuilen achter het werk van anderen, maar het is wel zo dat zowel de apparatuur als de omstandigheden van invloed zijn en daar kunnen we soms niets aan doen. Niet iedereen heeft het geld om professionele lenzen (L-lenzen voor de Canon-freaks

) te kopen en daarom vind ik het ook goed dat AJL aangeeft dat hij met beperkingen te maken had. Natuurlijk is het aan de kijker om te beoordelen of hij vindt dat de foto door de hoeveelheid ruis niet meer acceptabel is, dat is namelijk weer iets persoonlijks.
Even nog wat verder mijn mening spuien over andere stukjes die geschreven zijn:
AJL schreef:
@Nagtie : ik kan heel vele blz vullen met antwoord maar ik ga het beperken tot een zeer korte.
* U heeft ook dikwijls uw visie op foto's en veelal als één van de eerste. Ge moet ook goed beseffen dat dit ook de volgende reacties invloed;
Dat Nagtie vaak de eerste is die een foto beoordeelt (is dat trouwens zo? Dat is mij nog nooit zo opgevallen.), is denk ik iets dat alleen maar te complimenteren valt. Dat geeft aan dat hij actief is op het forum. Dat hij niet alleen met zijn eigen foto's bezig is, maar ook met die van anderen en dat hij de moeite neemt om andere te helpen (want zo ervaar ik toch de kritieken). Daar komt bij dat als eerste een foto beoordelen best moeilijk is, want je hebt geen houvast aan de mening van andere. Dat houvast hebben is denk ik wat AJL ook bedoelt met de beïnvloeding. Dat is absoluut waar. We worden allemaal in bepaalde maten beïnvloed door de reacties van anderen. Ook dat is een psychisch gegeven. Soms zie je dingen die je eerder niet zag, doordat iemand er een opmerking overmaakte. Dat is toch ook niet erg, want daardoor leer je zelf ook weer kritischer te kijken en dat is positief voor jezelf, maar ook voor anderen aangezien je die weer beter van (opbouwende!) kritiek kan voorzien. Wel moet je je eigen mening natuurlijk trouw blijven en niet omdat Marietje (er is hier toch niemand die Marietje heet hè, want ik wil niemand persoonlijk aanspreken

) de foto slecht vindt, de foto ook slecht vinden of omgekeerd.
AJL schreef:
Bovendien heb ik daar foto's te koop zien liggen 30x30cm die zeker niet minder ruis hadden als mijn foto; en dat zullen geen arme buurtjongens geweest zijn die daar foto's komen verkopen.
Vaak zijn de foto's die bij evenementen ter plaatse worden verkocht van een kwaliteit waar ik niet warm van loop. De foto's worden door de directe verkoop meestal niet nabewerkt, iets dat in mijn ogen wel zou moeten voor een goed resultaat. En ondanks het soms dure materiaal is het niet altijd in handen van een goede fotograaf. Dan komen we meteen bij de definitie van een professionele fotograaf. Dat is iemand die zijn brood verdient met fotografie. Het is dus niet per definitie iemand die ook goed is in fotografie! Ik heb portfolio's van beroepsfotografen, profs dus, gezien die om te huilen zo slecht zijn. Voor de gein hier een
link naar het werk dat een professionele fotograaf heeft gemaakt. Ik denk dat we het hier bijna allemaal over eens zullen zijn dat dat nou niet is wat je verwacht bij een prof.
Met andere woorden: vergelijk je eigen werk niet met dat van andere, behalve om jezelf naar een hoger niveau te tillen (dus door te leren van het werk van andere).
AJL schreef:
*Toch opvallend dat bij deze foto (de slechtste die ik heb gepost tot nu toe van de tennis) zoveel opmerkingen komen, terwijl bij de anderen tennisfoto's (die vele beter zijn), dat merkelijk minder is.
De vele reacties op dit topic komen vooral door de discussie denk ik en niet door de foto ansich. Ik ben hier ook terecht gekomen door je stukje in de babbelbox. Dat maakte mij nieuwsgierig over welke ergernis je het had, vandaar dat ik ben gaan kijken....
Henry schreef:
Pas als je dit aan eigen lijve ondervonden hebt, krijg je meer waardering voor het werk van de mooie macro's van bijvoorbeeld Peterr en Pipanda (om maar twee willekeurige mensen te noemen).
Peterr en Pipanda willekeurige mensen als het om macrofotografie gaat?

Je noemt gelijk twee toppers in deze categorie.

Atlan schreef:
Als kijker maakt het mij als neutrale kijker geen moer uit wat de omstandigheden waren, ik kijk naar het beeld dat mij voorgeschoteld wordt....
Als kijker ben ik het met je eens, als Photodromer echter niet! Ik zit hier op het forum om twee redenen. De eerste is om zelf beter te worden, want dat is iets waar je in mijn ogen altijd naar moet blijven streven. De tweede reden is om andere Photodromers opbouwende kritiek te geven, zodat zij beter kunnen worden. Om deze opbouwende kritiek te kunnen geven is het heel handig dat ik de omstandigheden weet. Het heeft namelijk geen nut om tegen iemand met een niet lichtsterke lens te zeggen dat ze het diafragma op F2.8 moeten zetten... (om maar even een voorbeeld te geven).
jumper schreef:
Dat hij zijn foto's verdedigd wanneer hij er in geloofd vind ik niet meer dan normaal.
Ja en nee in mijn ogen. Logisch dat je jezelf verklaart en uitlegt waarom jij iets gedaan hebt en vindt dat het wel kan. Maar je vraagt wel of andere een beoordeling geven en dan moet je niet meteen in de verdediging gaan als dat niet helemaal overeen komt met dat wat je graag zou willen horen. In dat geval kan je de foto beter in ratjetoe plaatsen.
AJL schreef:
1) Die fotoleraar
Lees die tekst eens opnieuw (heel vooraan in deze lange lijst berichten)
Daar staat NIET dat de leraar DEZE foto goed vond, maar dat hij de foto van Lisicki goed vond. (zie titel = WTA tennis 2 + UPDATE )
Ge moet lezen wat er staat niet wat ge denkt.
Ik had dit ook verkeerd begrepen!!! Ik heb nu net nog even gekeken wat je precies geschreven hebt:
AJL schreef:
Mij verwijten dat ik moet leren het licht van de zaal te beheersen, ...flauwe grapjas dat ge zijt. Ik heb mijn foto Lisicki aangepast omdat de witbalans niet goed was, en omdat ik het ermee eens was. Trouwens de update heb ik aan mijn fotoleraar (=beroepsfotograaf) laten zien en die zei dat :"... het een prima sportfoto " was waar alles goed zat.
Je snapt pas dat dit over een andere foto gaat als je dat topic ook gezien hebt of als je verstand hebt van tennis en weet dat dit Lisicki niet is (iets dat ik niet weet). Dus lezen wat er staat maakt niet uit als de omschrijving niet duidelijk genoeg is en dat is hij m.i. niet.
AJL schreef:
Trouwens op deze genoemde foto wordt bitter weinig gezegd. Waarom?...omdat hij goed is? Raar waarom wordt bij bijtjes wel gezegd dat hij goed is en hier geeft men slechts 5 reacties.
Waarschijnlijk omdat meer mensen geïnteresseerd zijn in foto's van bijtjes dan in foto's van tennisspelers. Dat is in ieder geval bij mij de reden. Ik kijk maar heel zelden in het forum sport. Gewoon omdat daar geen interesse van mij ligt. Als je in de babbelbox niets had geschreven, had ik deze foto ook nooit gezien...
AJL schreef:
2) Ge hebt zelf (ongeveer) gezegd dat ge niet veel van sportfotografie kent. Wel in mijn ogen kunt ge geen foto degelijk beoordelen als ge niks van een decipline kent.
Als ge niks van macrofotografie kent moet ge niet zeggen dit of dat is fout; want ge kent niet de problemen die erbij komen kijken en GIJ HOUDT ER DUS OOK GEEN REKENING MEE. Net gelijkaardig als wat Henry zei.
Wel het is een grote fout van berichtgever als hij kritiek geeft op iets terwijl hij er niks van kent van die decipline EN dat hij geen rekening houdt met de problemen die erbij horen.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ben geen sportfan en ik maak op wat uitzonderingen na bijna geen sportfoto's. Toch denk ik dat ik genoeg van fotografie af weet om een sportfoto te kunnen beoordelen op technische en esthetische gronden. Het enige dat ik niet voor de volle 100% kan beoordelen is of de foto een belangrijk moment in een wedstrijd weergeeft. Dat kan ik slechts in grove lijnen beoordelen. Henry schrijft overigens:
Henry schreef:
Betekent dit dat je alleen commentaar mag geven als je ervaring hebt met dit type fotografie? Ik ben van mening van niet. Het commentaar wat dan geleverd wordt plaatst de kwaliteit van de sportfoto in een totaalperspectief. De adviezen zijn misschien niet allemaal van toepassing, maar (en daar ga ik dan maar van uit) goed bedoeld.
Henry zegt dus niet dat je enkel de disciplines mag beoordelen die je zelf ook beoefend!
AJL schreef:
Moet ik dan omdat ik niet het super goed materiaal heb, en ik weet dat, geen foto's maken of tegen mijn vriend zeggen, ik zal ze maken, maar ik kan niemand raad vragen omdat ze niet super goed zijn?
Tuurlijk niet, gewoon plaatsen hier op het forum, omstandigheden/beperkingen er bij vermelden en er zijn altijd wel mensen die opbouwende kritiek leveren. Alleen wel bedacht zijn dat er ook negatief geformuleerde kritiek kan komen en dat vervolgens langs je koude kleren laten afglijden of beter nog: zelf omzetten naar positieve kritiek (wat ik bijvoorbeeld met de tekst van Jeroentje heb gedaan), want dan kun je ook leren van de negatief geformuleerde kritiek.
AJL schreef:
Henry zei dat op het internet communicatie moeilijk is en niet altijd perfekt wordt geinterpreteerd. Daar moet ge als schrijver rekening mee houden.
Absoluut, maar ook als lezer.
AJL schreef:
Ge ziet , het is toch nog een lange tekst geworden.
Ik win, mijn tekst is langer!
Ik heb er wel de hele avond over gedaan. Steeds een stukje schrijven en dan weer verder met mijn werk, weer een stukje schrijven en dan weer werken, enz.

En nu heb ik mijn zegje wel genoeg gedaan en zijn jullie mij waarschijnlijk ook helemaal zat.

Ik ga slapen, trusten!