Het is 20 apr 2024 05:18


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Drie keer dezelfde..... + update
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018 13:34 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Maar iets anders bewerkt.

Naar aanleiding van het topic van Joop(Fotosmurf) en het topic van mijzelf heb ik een foto 3 keer anders bewerkt.
Op Het circuit van Francorchamps was het druilerig weer met miezerregen toen wij daar foto's aan het maken waren.
Is natuurlijk voor fotograaf en apparatuur niet zo prettig, maar geeft wel een ander effect aan de foto's, vooral de spray van water achter de auto's is een leuke bijkomstigheid. :D
Net als met het maken van foto's in de mist lijkt het een beetje of er een waas over de foto's hangt, wat natuurlijk ook logisch is, want er hangt allemaal water in de lucht tussen je onderwerp en de camera.
Ik had maar 1 lens op m'n camera en dat was de 200mm prime, maar doordat je dan op wat grotere afstand van je onderwerp bent is de hoeveelheid water tussen je camera en onderwerp nog meer, wat volgens mij de waas nog meer versterkt, of werkt het niet zo? :dk
In ieder geval zijn de JPEG's die zo uit de camera komen knap wazig en bewerk ik dat een klein beetje, maar ik wil ook niet de hele sfeer van druilerig weer uit de foto's halen.
Ik heb hieronder 3 keer dezelfde foto en de 1e is het origineel zoals ie uit de camera kwam, alleen een fractie bijgesneden, verkleind en daarna weer iets verscherpt.
Bij de 2e heb ik de waas een beetje weg gehaald, maar toch niet teveel dacht ik en bij de 3e heb ik gewoon het linkse schuifje van de levels zoveel mogelijk naar rechts getrokken en daardoor blijft er weinig van de waas over.
Ik ben gewoon benieuwd naar wat jullie nou het mooist(of minst lelijk :P ) vinden.....zelf ga ik nog steeds voor m'n 1e bewerking en dat is dus de 2e foto.
Ik heb de foto's hieronder in 900 x 506 pixels geplaatst, maar voor de liefhebber van wat groter zal ik daaronder de foto's nog plaatsen in 1600 x 900, maar daarvoor moet je wel op het plusje linksboven klikken. :)

Update:
De laatste foto(4a) is een wat helderdere foto dan 2a, maar weer niet met de over the top kleuren van 3a.......ik heb hier de levels zover mogelijk naar elkaar gezet en daarna het contrast een eind terug gezet.
Zo bleef de foto wel helder, maar zoals gezegd de kleuren wat minder hard, deze versie bevalt me ook wel.

Foto 4 net ook maar toegevoegd, dat is dus de kleine versie van 4a. :D

1. 900x506
Fotografie


2. 900x506
Fotografie


3.900x506
Fotografie


4.900x506
Fotografie



1a. 1600x900
Fotografie


2a. 1600x900
Fotografie


3a. 1600x900
Fotografie


4a. 1600x900
Fotografie


Laatst bijgewerkt door Ron62 op 03 nov 2018 18:34, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018 14:29 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 20748
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Eigenlijk is het niet te doen. foto's maken in de regen van een race. Gr. Hans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018 15:31 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Juist wel, ik vind dat het wat extra's geeft......panfoto's met droog weer zie je al vaak zat en dan heb je niet die mooie waterspray achter de auto. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018 18:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5813
foto 1 is toch te wazig
foto 2 is iets minder wazig, dus beterder
foto 3 is het beste denk ik :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 17:08 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Thanks voor jullie reacties, ik vind zelf de kleuren in nr.3 een beetje over the top, ik weet in ieder geval dat het in werkelijkheid ook niet zo was. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 18:25 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb er nog een update bij gezet.....foto 4a. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 18:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron, ik blijf de foto wat te donker vinden (ook al was ik er niet bij).
Ik heb de lichten aangemaakt en de auto met het opspattende water wat geholpen.
Ik heb hieronder mijn bewerking geplaatst, zodat je kunt zien wat ik bedoel. :)

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 19:23 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt Henry, helemaal super dat je meedenkt! :up

Ik ben nog steeds een beetje zoekende naar een passende bewerking, ik fotografeer niet zo vaak racende auto's en al helemaal niet in de regen.
Foto's met dieren en vogels bewerken dat heb ik denk ik wel redelijk onder de knie, maar hier moet je toch weer een hele andere bewerking toepassen en ook dat blijft natuurlijk smaakgevoelig.

Het was toch wel een beetje donker, het miezerde bijna constant en dus zat de lucht ook potdicht met bewolking.
Ik vind jouw versie dan ook een beetje aan de lichte/fletse kant, vooral het wegdek voor de auto, en toch heeft het ook wel weer wat, omdat de auto lekker 'los' komt van de achtergrond.
Ik zie vlak achter de auto ook nog wel wat schoonheidsfoutjes, maar ik neem aan dat je dat zelf ook gezien hebt en dat het puur als voorbeeldje bedoeld is. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 19:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron, klopt, is slechts een voorbeeldje op basis van het kleine bestand.
Ik heb naast het licht vooraan de auto en het opspattend water ook wat beweging aangebracht in de omgeving, heb wat kleur uit die omgeving gehaald, de koplampen wat feller laten schijnen en de hooglichten wat extra pit gegeven zodat het opspattend water nog meer aandacht krijgt. Op het eind heb ik bewust de gehele foto wat lichter gemaakt, gewoon omdat ik dat net iets mooier vond. Ach... uiteindelijk kun je de hele avond wel besteden aan het "verfraaien" van de foto, maar op een gegeven moment wordt de foto daar niet beter van. Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van smaak.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drie keer dezelfde..... + update
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 19:51 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt helemaal Henry, bedankt ook voor de uitleg. :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed