Het is 27 apr 2024 14:11

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 13:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie



Gisteren speelde Dames1 van DSS (Haarlem) de 1/8 finale van de KNVB Beker tegen Dames1 van Feyenoord. Voor DSS ben ik 1 van de vrijwilligers die af en toe foto's maakt van wedstrijden en activiteiten daar omheen.
Helaas ben ik niet in het bezit van een telelens die tot bv. 400mm gaat, maar wel heb ik een 70-200 mm waarmee ik toch redelijk wat heb kunnen vastleggen. Het komt daarbij neer op het kiezen van de meest gunstige plekken langs het veld. En dus kijken waar zich de meeste acties afspelen. Grote gedeeltes van de wedstrijd spelen zich vaak te ver af van de plek waar je zit, maar over het algemeen speelt er zich binnen de 90 minuten speeltijd genoeg af op een plek die binnen een acceptabel bereik van 200mm ligt.
Al met al ben ik dan ook redelijk tevreden met het resultaat, zeker voor een 'niet sportfotograaf' :D

Zie hieronder voor een paar van de beelden.

F1
Fotografie

f/2.8 140mm 1/800 ISO640


F2
Fotografie

f/2.8 98mm 1/800 ISO1000


F3Fotografie
Fotografie

f/2.8 80mm 1/1000 ISO500


F4
Fotografie

f/2.8 200mm 1/1000 ISO500


F5
Fotografie

f/2.8 200mm 1/1000 ISO800


F6
Fotografie

f/2.8 160mm 1/1250 ISO800


F7
Fotografie

f/2.8 145mm 1/1000 ISO500


F8
Fotografie

f/2.8 200mm 1/1000 ISO500


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 13:31 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nette serie, op de meeste foto's komen de 'hoofdpersonen' goed los van de toch ietwat drukke achtergronden, waar je bijna niet onder uitkomt bij dit soort fotografie.

Bij de eerste 2 foto's had je wel volledige regie zo te zien en daar zou ik er wat meer op gelet hebben dat er geen vervelende palen en borden uit de hoofden komen, of anders die dingen een sopje geven.
Ook had bij die eerste 2 foto de sluitertijd wat lager mogen zijn, waardoor ook de ISO omlaag zou gaan, een sluitertijd van 1/200 had ruim voldoende geweest denk ik.....je camera kan de wat hogere ISO wel hebben, maar zelf wil ik 'm altijd zo laag mogelijk houden als dat kan en ook mij lukt dat niet altijd. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 15:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je hebt een aantal mooie actiemomenten vastegelegd.
Wat me opvalt zijn het licht en kleur.
Je had de omstandigheden wat dat betreft niet heel erg mee.
In foto 6 heb je zelfs 2 lichtbronnen (zon en schaduw) wat resulteert in een blauwzweem vooral in de donkere tonen.

Nu zijn we hier wat voetbalfoto's betreft verwend door Joop.
Het meest opvallende vind ik het gemis aan meer gestoken scherpte.
De cleanheid van de beelden die zo kenmerkend zijn voor Joops voetbalfoto's.

Wat ik me dus afvraag is of je beelden gecropt hebt en of f/2,8 de beste keuze was voor diafragma.

Ben ook benieuwd naar mening en tips van Joop.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 15:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2130
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuke klus! Wat Frans zegt, je gaat inderdaad vergelijk met de platen Joop en die zijn heel scherp en strak. Kleuren vind ik ms net wat te hard. F3 spring er voor mij uit als actieplaat met mooie balans en publiek dat meekijkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 17:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Ron62
Die foto's van beide teams aan het begin moesten vrij rap gebeuren. Mijn sluitertijd stond nog vast op 1/800 en ISO stond op AUTO. Die had ik zo staan omdat ik kort daarvoor warmlopende speelsters aan het fotograferen was. Door deze instelling koos mijn camera een hoge ISO bij het maken van de groepsfoto's. Gelukkig kan mijn camera dat goed aan, maar ik had het liever ook anders gezien :)

@Frans
De licht omstandigheden waren inderdaad niet ideaal. Dan weer een felle zon met daarbij veel schaduwen dan weer zware bewolking en dat af en aan. Daar had ik best last van.

Bedoel je met 'gemis aan meer gestoken scherpte' dat je de foto's graag scherper gezien had of juist met meer blur op de achtergrond?

Ik heb voor 2.8 gekozen om de spelers zoveel mogelijk los te krijgen van de achtergrond. Maar met mijn max. 200mm is het bereik bij voetbal niet optimaal. Pas wanneer spelers relatief dichtbij genoeg zijn levert dat wat op. Dus bij een aantal beelden heb ik inderdaad een beetje moeten croppen. En dat zie je in die gevallen terug in de scherpte-diepte. Bij deze foto's is dat overigens vooral bij F8 het geval. Dat is een concessie waar ik wel bewust voor gekozen heb. Dat wil zeggen, ik doe weinig/niet aan sportfotografie en heb dus ook niet de ideale lens die je daar normaliter bij zou willen gebruiken. Ik denk dan aan een lens tot zeker 400mm. Ik moet het dus doen met mijn 200 :)

Qua cleanheid ben ik ook min of meer overgeleverd aan wat er allemaal lang de kant van het veld staat aan mensen, palen, gebouwen, hekwerken etc. Het lukt niet altijd omdat buiten beeld te houden.

Die blauwe kleurzweem zie ik mijn scherm overigens niet (kalibreren?) :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 20:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik bedoel niet de scherptediepte maar detail in bijvoorbeeld gezichten.

Je moet eens met het kleuren pipetje in foto 6 meten op de haren van de speelsters en de rouwband. Dan zul je zien dat van rood, groen en blauw blauw steeds de hoogste waarde is.
Je ogen zijn, ook op en gekalibreerd scherm, geen betrouwbare instrumenten voor kleurzwemen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 21:04 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4585
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie beelden voor mij spring F3 er uit.Aktie, dichtbij genoeg en emotie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 21:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Frans
Ik heb het pipetje even gebruikt en zie inderdaad het verschil nu :up
thanks.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 23:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 00:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16944
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met mooie TC :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 00:43 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42122
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met de TC. :proost

Ik ga nog een reactie op de foto's geven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 10:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2130
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En gefeliciteerd!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 10:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn dank is groot :D :jump


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 11:40 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met je TC! :good2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 12:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10429
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met de TC. toch mooie prestatie gezien de beperkingen. Bij de groeps portretten lijken de koppies bleker op de onderste rij. De bovenste rij lijkt natuurlijker van kleur. gr Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 13:22 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 24522
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fraaie reeks, en ik begrijp de commentaren. Voor mij is F6 ook een hele fijne foto, maar gezien de overbelichte achtergrond begrijp ik de keuze voor F3 als TC, die is beter belicht en ook een fijne sportfoto. Proficiat :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 22:37 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42122
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoals beloofd zou ik nog op de foto's reageren en ik heb een raw-file van Jurjen gekregen om te bewerken. Die zal ik na mijn antwoordt hieronder zetten.

Allereerst moet ik zeggen dat ik geen liefhebber ben van de Canonkleuren maar dat is smaak en ook nog wel wat te verhelpen in de nabewerking.

Jurjen je hebt gekozen voor F2.8 en dat is gezien de weersomstandigheden niet verkeerd al zou ik eerder op F3.2 gaan zitten zodat je niet op je uiterste van je lens zit. Ik weet natuurlijk niet hoe goed de canon is. Je baalde van je 200mm maar dat hoeft zeker geen probleem te zijn hoor. In het verleden heb ik altijd langs de kant gezeten met een 70-200mm F2.8. Je bent wat beperkter in de afstand maar ik zit nu met 150-600mm en vanaf de achterlijn schiet ik ook niet verder dan iets over de middenlijn.

Algemeen zijn jou foto's wat ruim genomen wat ook zeker kan maar ik ga dan echt voor de duels bij het voetballen, het is een keuze wat je wil.

Je meeste actiefoto's zijn met 1/1000 gemaakt, dat vind ik wat aan de trage kant.
Mijn instellingen bij voetbal en sommige andere sporten met de 70-200mm zijn:
F2.8 t/m F5 1/1600 en de iso op automaat.
Met de 150-600mm is het: F6.3 t/m F8 1/1600 tot 1/2500 en de iso op automaat.
Uiteraard moet je wel eens water bij de wijn doen als het heel slecht weer is.

F1+F2: zijn natuurlijk met de verkeerde instellingen gemaakt wat mij ook wel gebeurt hoor, heel bekend verhaal wat jij aan Ron antwoordde. Ideaal lijkt mij F5 tot F8 met 1/200 iso op automaat.

F3: vind ik de beste uit je reeks maar zou ik iets strakker croppen. Links tot de groene speler eraf is, Rechts tot aan de eerste supporter dan ben je waarschijnlijk het lichte boven het gebouw ook kwijt en hoef je de mast niet te soppen. ( Zal een voorbeeld plaatsen)
Wel een hele goede foto, goed duel en het publiek maakt de foto compleet.

F4:De echte actie is eigenlijk al geweest en zou bij mij waarschijnlijk in de prullenbak verdwijnen. maar ik ga voor de echte actie en schiet 700 tot 1000 foto's per wedstrijd.
Als je hem toch bewaart dan alleen de actie, rest er omheen weg croppen zoals ik met jou foto heb gedaan. In de sport mag je best strak croppen. Dan komt de actie veel meer naar voren.

F5:Heb ik van jou gekregen en mijn versie staat hieronder.

F6: Kwalitatief de minste en wat mij betreft ook geen echte actie. De dame in het rood hangt mooi voor de bal, de dame in het groen heeft een mooie tattoo maar dan zou ik voor een van de 2 gaan en niet beide op deze manier. Te ver uit elkaar om een echte actieplaat te zijn.

F7: Een goede voetbalfoto voor in een reeks. Beide speelsters zijn gefocust op de bal en ook weer publiek in de achtergrond. Jammer van het geamputeerde been van de dame in het rood.

F8: Ook een goede foto voor in een reeks maar zeker meer croppen. (Zal ook een voorbeeld zetten)

Al met al voor iemand die het niet tot weinig doet zitten er best wat goede tussen.
Het licht niet helemaal onder controle (gebruik je spotmeting?) en de kleuren teveel verzadigd.
Het lijkt altijd makkelijker dan het is maar ik merk bij mezelf altijd als ik een tijdje geen sport heb gedaan dat ik wat roestig ben en weer even in moet komen om de acties te pakken.

Hoop dat ik niet te hard ben geweest voor je en dat je wat aan mijn opmerkingen hebt. Ze zijn gegeven uit het perspectief hoe ik er tegenaan kijk en dat is zeker niet heilig.

Foto 5 bewerkt vanaf de RAW
Fotografie


Foto 3 alleen wat gecropt
Fotografie


Foto 8 alleen wat gecropt
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 22:43 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42122
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Aanvulling op mijn antwoordt.
Denk dat mijn bewerking van foto 5 iets meer contrast mag hebben zie ik nu.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 01 feb 2022 09:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Joop,

Super bedankt voor je uitgebreide commentaar . Je bent zeker niet te hard geweest hoor :) Je commentaar is opbouwend en ik heb er heel veel aan voor wanneer ik weer eens langs de kant van een voetbalveld ga staan. Dank daarvoor :upc

Je bewerking op de RAW-file die ik je heb gestuurd heeft 'm echt veel krachtiger en overtuigender gemaakt. De crop die je hebt toegepast werkt heel goed. Iets meer contrast, zoals je zelf al zei, zou naar mijn smaak welkom zijn :-)

Ik merk, vooral nu ik jouw bewerking zie, dat ik zelf altijd veel te bang ben om zo veel te croppen. Ik ben dan bang dat het beeld aan kwaliteit inboet. Bij nader inzien zou dit niet zoveel problemen moeten opleveren, omdat het hier om foto's gaat die hooguit op de socials terecht komen en/of in de digitale nieuwsbrief van de club. Ik zal voortaan het mes er ook wat dieper inzetten, alleen wanneer dit het beeld ten goede komt natuurlijk :)

Citaat:
Jurjen je hebt gekozen voor F2.8 en dat is gezien de weersomstandigheden niet verkeerd al zou ik eerder op F3.2 gaan zitten zodat je niet op je uiterste van je lens zit.

Goede tip, ga ik de volgende keer zeker doen.

Citaat:
Algemeen zijn jou foto's wat ruim genomen wat ook zeker kan maar ik ga dan echt voor de duels bij het voetballen, het is een keuze wat je wil.

Klopt, komt in veel gevallen ook door mijn 'beperkte' bereik van 200mm. De actie speelt zich dan net te ver van mij af. Ik zal dan moeten gaan croppen in de nabewerking om de acties te isoleren/vergroten.

Citaat:
Het licht niet helemaal onder controle (gebruik je spotmeting?) en de kleuren teveel verzadigd.

Ik gebruik geen spotmeting, wel een meting met het 'meet-gewicht' in het centrum van het beeld. Welke raad je aan?

Nogmaals dank, Joop :chapeau


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1/8 finale KNVB beker DSS-Feyenoord
BerichtGeplaatst: 01 feb 2022 11:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Foto 5 is een echte Joop geworden. Gericht op de actie en een clean beeld.
Wat dat afdrukken betreft.
Als je de uitsnede van deze foto gebruikt kun je met 300 pixels/inch een afdruk maken van pak hem beet 24 x 16 cm die je dan dus op een kijkafstand van 30 cm kunt bekijken.
Voor in de kantine ergens aan de muur denk ik dat je zonder probleem naar dubbele afmeting kunt.

Spotmeting? Waar stel je op scherp? Altijd op gezichten?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed