Zoals beloofd zou ik nog op de foto's reageren en ik heb een raw-file van Jurjen gekregen om te bewerken. Die zal ik na mijn antwoordt hieronder zetten.
Allereerst moet ik zeggen dat ik geen liefhebber ben van de Canonkleuren maar dat is smaak en ook nog wel wat te verhelpen in de nabewerking.
Jurjen je hebt gekozen voor F2.8 en dat is gezien de weersomstandigheden niet verkeerd al zou ik eerder op F3.2 gaan zitten zodat je niet op je uiterste van je lens zit. Ik weet natuurlijk niet hoe goed de canon is. Je baalde van je 200mm maar dat hoeft zeker geen probleem te zijn hoor. In het verleden heb ik altijd langs de kant gezeten met een 70-200mm F2.8. Je bent wat beperkter in de afstand maar ik zit nu met 150-600mm en vanaf de achterlijn schiet ik ook niet verder dan iets over de middenlijn.
Algemeen zijn jou foto's wat ruim genomen wat ook zeker kan maar ik ga dan echt voor de duels bij het voetballen, het is een keuze wat je wil.
Je meeste actiefoto's zijn met 1/1000 gemaakt, dat vind ik wat aan de trage kant.
Mijn instellingen bij voetbal en sommige andere sporten met de 70-200mm zijn:
F2.8 t/m F5 1/1600 en de iso op automaat.
Met de 150-600mm is het: F6.3 t/m F8 1/1600 tot 1/2500 en de iso op automaat.
Uiteraard moet je wel eens water bij de wijn doen als het heel slecht weer is.
F1+F2: zijn natuurlijk met de verkeerde instellingen gemaakt wat mij ook wel gebeurt hoor, heel bekend verhaal wat jij aan Ron antwoordde. Ideaal lijkt mij F5 tot F8 met 1/200 iso op automaat.
F3: vind ik de beste uit je reeks maar zou ik iets strakker croppen. Links tot de groene speler eraf is, Rechts tot aan de eerste supporter dan ben je waarschijnlijk het lichte boven het gebouw ook kwijt en hoef je de mast niet te soppen. ( Zal een voorbeeld plaatsen)
Wel een hele goede foto, goed duel en het publiek maakt de foto compleet.
F4:De echte actie is eigenlijk al geweest en zou bij mij waarschijnlijk in de prullenbak verdwijnen. maar ik ga voor de echte actie en schiet 700 tot 1000 foto's per wedstrijd.
Als je hem toch bewaart dan alleen de actie, rest er omheen weg croppen zoals ik met jou foto heb gedaan. In de sport mag je best strak croppen. Dan komt de actie veel meer naar voren.
F5:Heb ik van jou gekregen en mijn versie staat hieronder.
F6: Kwalitatief de minste en wat mij betreft ook geen echte actie. De dame in het rood hangt mooi voor de bal, de dame in het groen heeft een mooie tattoo maar dan zou ik voor een van de 2 gaan en niet beide op deze manier. Te ver uit elkaar om een echte actieplaat te zijn.
F7: Een goede voetbalfoto voor in een reeks. Beide speelsters zijn gefocust op de bal en ook weer publiek in de achtergrond. Jammer van het geamputeerde been van de dame in het rood.
F8: Ook een goede foto voor in een reeks maar zeker meer croppen. (Zal ook een voorbeeld zetten)
Al met al voor iemand die het niet tot weinig doet zitten er best wat goede tussen.
Het licht niet helemaal onder controle (gebruik je spotmeting?) en de kleuren teveel verzadigd.
Het lijkt altijd makkelijker dan het is maar ik merk bij mezelf altijd als ik een tijdje geen sport heb gedaan dat ik wat roestig ben en weer even in moet komen om de acties te pakken.
Hoop dat ik niet te hard ben geweest voor je en dat je wat aan mijn opmerkingen hebt. Ze zijn gegeven uit het perspectief hoe ik er tegenaan kijk en dat is zeker niet heilig.
Foto 5 bewerkt vanaf de RAW

Foto 3 alleen wat gecropt

Foto 8 alleen wat gecropt