Yves schreef:
@joop, de fietsen staan er niet helemaal op, als ik een foto neem ga ik nooit een compositie maken met onthoofde mensen

De foto is genomen met een 70-200 op 70 mm.
Een tegen vraagje

uw foto “eenzame renster “ wat trouwens een mooie opname is en waar ik nu zie dat ik er niet op gereageerd heb waarvoor sorry is toch eigenlijk het zelfde concept namelijk publiek op de achtergrond en de renster met een klein stukje van de fiets zichtbaar

of vergis ik mij hier ?
Mvg Yves
Goh, er is wel een duidelijk verschil tussen beide :
in de foto van Joop is er een duidelijke interactie tussen (wazig) publiek en de renster. Je ziet dat het publiek naar de renster kijkt en er foto's van maakt. De diagonale opbouw en uitsnede van de renster versterkt die interactie.
In jouw foto heeft het publiek geen actieve rol in de foto. De man met rode broek bvb heeft absoluut geen aandacht voor de 2 renners. Dus ligt de focus automatisch op de renners.
En als er geen interactie is, komt het storender over als er van het hoofdobject een klein stukje wordt afgesneden. Zoals Joop aangeeft : de vraag 'waarom' komt dan snel naar boven. De fietsen hoeven er daarom niet volledig op te staan, een stuur kan soms al voldoende zijn.
Hoed af trouwens, als je aan het tempo waarbij de renners voorbijrazen, nog oog hebt voor de uitsnede van het publiek. Zeker als je aan het pannen bent.
Dit gezegd zijnde, blijf ik de opname ok vinden, op de uitsnede na