Onverbiddelijk oordeel
Je vraagt erom hè, vergeet dat niet dan
Je hebt de exif eronder staan, maar hoe fotografeer je?
Schiet je in een burst of gewoon iedere keer een enkel beeld?
Mijn ervaring is dat wanneer je in burst schiet, je net een fractie te hard op de sluiterknop drukt. Auto's gaan redelijk snel en als je wilt pannen, dan heb je relatief lage sluitertijden.
Te hard op de sluiterknop drukken zorgt ervoor dat je je camera als het ware een zwaai geeft die voor extra onscherpte zorgt.
Mijn ervaring is dat met het maken van een enkel beeld, je iets gevoeliger bezig bent. Je focusd jezelf immers compleet op dat ene beeld en wilt dat gewoon hebben.
Stroke the button, don't hit it
De eerste twee foto's hebben een te snelle sluitertijd.
Zeker de tweede. Daardoor staat alles bij die foto stil en is het gevoel van snelheid compleet verdwenen.
Ook de eerste heeft nog een te snelle sluitertijd. Het is even afhankelijk van waar je staat welke sluitertijd je moet gebruiken. Als de snelheid van de auto's nog hoog ligt, dan kun je iets snellere sluitertijden gebruiken.
Dit vergt natuurlijk allemaal wel enige oefening. Ik zeg het wel heel simpel, maar je moet het in de vingers krijgen. Er zijn bochten op Zolder waar ik zelfs met 1/15 uit de hand fotografeer, maar dan worden door de bewegingen van de auto op de sensor de voor- en achterkant weer onscherp.

De derde en vierde geven dan weer meer een gevoel van snelheid. Maar je ziet dat je sluitertijd daar ook veel lager ligt dan bij de eerste twee.
Probeer de auto tijdig te vangen met je camera. Camera op continu focus en als hij op de plek rijd waar jij hem hebben wilt..... klik. It's that simple
Iets anders wat me opvalt zijn je achtergronden. Autorace-foto's zijn een relatief saai iets om naar te kijken. Je moet de interesse dus vast zien te houden. Dit doe je door onder andere ervoor te zorgen dat er niet teveel afleiding is door andere dingen.
Op de tweede foto heb je op de achtergrond een grijze betonnen muur. Daar staat een fotograaf. Door al het beton eromheen vormt dat een negatieve ruimte waarin de fotograaf eruit springt (negatieve ruimte is vrij effe ruimte waardoor je de kijker naar dat ene dingetje wat erin zit trekt).
Ik wordt dus vrij snel naar die fotograaf getrokken en ben dus helemaal niet meer met die auto bezig. Dit zijn dingen die je vooraf kunt zien. Een enkele keer niet, maar over het algemeen wel.
De auto's rijden allemaal dezelfde kant op. Wanneer je bij een bocht aankomt, dan heb je de mogelijkheid om even om je heen te kijken. Kijk om je heen of je een mooi zicht hebt op de baan en kijk vervolgens eens door de zoeker naar een auto. Maak een foto en ga dan eens naar je beeldschermpje kijken. Vergeet even de race, maar kijk naar dat beeld. Zijn er geen storende dingen in de achtergrond? Heb je geen felle kleuren die de aandacht af kunnen leiden? Ja? Ander plekje zoeken. Een paar stappen kunnen al voldoende zijn om zo'n fotograaf er net niet op te hebben.
Dan ben je aan het fotograferen en niet aan het registreren. Op die manier bouw je ook wat ervaring op en zie je in een later stadium veel gemakkelijker dingen die hinderlijk in de achtergrond staan.
Probeer je ook niet helemaal vast te pinnen op het pannen. Natuurlijk is het belangrijk dat je dit onder de knie hebt in de autosportfotografie, maar het is niet zaligmakend. Er zijn zoveel andere manieren om auto's te fotograferen en je kunt jezelf onderscheiden door ook andere dingen te doen.
Autosport is, zeker met dichte auto's, een afstandelijke sport. De coureurs zitten immers weggestopt achter glas en hebben ook nog een helm op. Ga rustig op zoek naar andere dingen waarmee je net een menselijke touch kan geven. Dit kan een pit-stop zijn, of een pits-poes. Maar ook een toeschouwer.
Wanneer je vier gevarieerde foto's kan laten zien van een race dan maak je al een veel aantrekkelijker overzicht.
Kijk anders ook eens op mijn site. Ik heb er bij 'info' wat uitleg staan (niet over autosport specifiek) en ook tal van autosportfoto's. Als je daar doorheen bladerd, dan zie je dat ik meer heb dan alleen voorbij razende auto's en dat het daardoor ook niet te snel teveel van hetzelfde wordt
Het kost wat moeite, en je moet het allemaal maar doen. Ja, het klinkt misschien zelfs wel makkelijk wat ik allemaal zeg. Maar ik snap ook wel dat het niet zo is.
Het is, zeker in het begin, even door de zure appel heenbijten en door blijven gaan.
Immers, de aanhouder wint!
(p.s. Heb het toch allemaal redelijk netjes verwoord toch?

)