Hallo allemaal,
Van mijn kant maar weer eens een bijdrage. Aangezien mijn favoriete onderwerp om te fotograferen nu tijdelijk niet mogelijk is vanwege het eindigen van het seizoen van deze sport.
Schakel ik in deze periode veelal toepasselijk over naar andere sporten en veelal betekent dit dat ik de "zomer" sporten verruil voor "winter" sporten.
Na het keiharde motorgeweld is het nu tijd voor geweld in o.a de ijshallen van Thialf in Heerenveen.
Naast ijshockey hoort daar ook schaatsen bij en met de verreden NK Afstanden afgelopen weekend was dit min of meer ook de start van het wintersport seizoen voor mij.
Gedurende de vrijdag, zaterdag en de zondag was ik aanwezig en na heel veel motoren te hebben mogen fotograferen was het tijd voor wat andere zaken.
Normaal gesproken moest ik het doen met een "normale" toegangskaart als bezoeker, ditmaal stond ik op de plek waar de andere fotografen ook staan

Echter de eerste dag met de 400mm was ontzettend wennen aangezien ik houd van beeldvullende opnames waarbij het onderwerp volledig word getoond zonder afgehakte ledematen, echter met een 400mm word je gedwongen tot andere composities dus het werd omschakelen.
Uitkomst op een paar minpuntjes na ben ik zeer tevreden met de foto's die ik heb kunnen maken.
Bij deze een aantal foto's begeleid met een leuk schrijfsel.
Als de dames en heren schaatsers aan hun ronden beginnen dient er eerst gestart te worden.
Door de klapschaats is eigenlijk het ouwe saaie door de knieën gehurkt starten verbannen en zijn er schaatsers die hun eigen stijl hanteren om van start te gaan.
1.

Daarna is het zaak om snelheid te maken de eerste meters en zo snel mogelijk de bocht in te duiken.
2.

De schaatsers maken flinke slagen en de schaatsen flinke klappen en bij de start zijn natuurlijk alle ogen gericht op de schaatser, de stewards, het publiek en de fotografen hebben allemaal hun vizier daarop gericht.
3.

Nadat men na de eerste bocht het rechte stuk op gaan om af te stevenen op de volgende bocht rijden ze veelal zij aan zij, gebroederlijk naast elkaar ( Verheijen en Kramer )
4.

Daarna is het strak kijkend de bochten in bij de vrouwen gaat dit wat sierlijker dan bij de mannen.
5a.

5b.

Na de bocht kom je automatisch uit op het rechte stuk en veelal is er wel een coach in de buurt welke je op de hoogte houdt van je rondetijd.
Dit kan aan de hand van een informatie bord zijn.
6a.