Het is 01 aug 2025 16:16

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Rood - Blauw
 Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 17:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Gisterenmiddag was het er weer tijd voor; de moeder aller derby's, rood tegen blauw.
De kenners weten het al, maar voor de 'leken' zal ik het nog even uitleggen.

Aan de rand van wat vroeger het IJsselmeer was ligt een dorpje, Spakenburg. Dit dorp heeft van oudsher een grote vistraditie en een hechte kern van inwoners.
En het heeft twee voetbalclubs. Beide spelen in de hoofdklasse van het amateurvoetbal en liggen pal naast elkaar. De 'rode', IJsselmeervogels, zitten aan de linkerkant, en de 'blauwen', Spakenburg, zitten aan de rechterkant van het sportpark.
Je kunt in het dagelijks leven met iedereen door de deur, maar zodra het om voetbal gaat ben je een 'blauwe' of een 'rooie' en dan ligt iedereen elkaar niet meer zo als je in het andere team zit.
Op het gebied van derby's is deze wedstrijd het summum wat Nederland te bieden heeft. Ajax-Feyenoord is een derby, maar dit is toch net even wat anders. Het is, rondom de wedstrijd dan, iets minder grimmig en iets sfeervoller.

Gisteren mochten we op het sportpark aan de linkerzijde kijken naar 90 minuten voetbal van deze twee teams tegen elkaar. Bij winst van Spakenburg zouden ze op de ranglijst over de IJsselmeervogels heen gaan, dus ook op sportief gebied viel er iets te halen.

Fotografie
Taferelen die je tegenwoordig niet eens meer zo gek veel in het betaald voetbal tegenkomt, maar bij een wedstrijd als deze willen mensen er geen gras over laten groeien bij wie ze horen

Fotografie
Het 'uitpubliek' wacht gespannen af tot hun helden het veld op komen. Grote vlaggen worden gezwaaid en ik kon er nog net onderdoor fotograferen

Fotografie
De donderdag voor de wedstrijd overleed oud speler van de 'rode' Evert de Graaf. De duizenden toeschouwers hielden een minuut stilte om hem te eren

Fotografie
Maar dan moeten we voetballen, niet te flauw graag

Fotografie

Fotografie
Uiteindelijk wordt het achter in de tweede helft 0-2 voor Spakenburg. Op de achtergrond vieren ze feest terwijl Raymond Bronkhorst met de bal terug naar de middenstip loopt

Fotografie
En geheel in sfeer werd al in de laatste minuten van de wedstrijd dit spandoek met een kraan over het hekwerk boven het veld getoond. p.s. De trainer van 'de blauwen' heet André Paus

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 17:33 
Lid
Fotografie

Leuk verslag en mooi uitgevoerd.
#6 spreekt me het meeste aan door het contrast van de feestende blauwe en de teneergeslagenheid van de weglopende rooie :)

:up

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 17:38 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Altijd leuk om dit soort foto's te zien, hoewel ik er niet een echt verrassende bij zie. 4 en 5 zijn aardige actiefoto's. Foto 6 vind ik wat 'makkelijk', ik zag liever 1 of beide doelpunten. De rest geeft wel iets van de sfeer weer. Toch een mooie serie.
Ik zou de derby zelf ook wel eens willen zien, nog liever willen fotograferen.

Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 19:07 
Lid

Mooie reeks. Maar uw uitleg maakt hier de reeks. Zonder de uitleg zou het maar foto's zijn van een voetbalwedstrijd niet meer niet minder.
Bij foto 4 en 5 is het alsof je sensor en of je lens zeer vuil is.
Jumper BB

Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 20:29 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties dusver

pdm_fotografie schreef:
#6 spreekt me het meeste aan

Mij ook

Gorrog schreef:
6 vind ik wat 'makkelijk', ik zag liever 1 of beide doelpunten.

Tja, je moet kiezen. IJsselmeervogels stond in de rust achter met 0-1 en qua voetbal ging het gelijk op. De kans op de meeste aanvallen ligt dan op de verdedigende helft van Spakenburg want IJsselmeervogels moet komen willen ze niet verliezen. Dus je kiest die kant.
Dat betekent dat je ook niet even nar de overkant kunt rennen bij een aanval van Spakenburg, zo werk dat. Je kunt het doelpunt dus alleen maar op de rug fotograferen en dat is weinig interessant.
Dus je moet keuzes maken.
Ook al de keuze vanwege het feit dat je maar zeven foto's mag laten zien beperkt je soms redelijk.

jumper schreef:
Bij foto 4 en 5 is het alsof je sensor en of je lens zeer vuil is.

Geen idee wat dat is, viel mij ook al op. Ik denk aan dingen die door de lucht zweefden.
Stofdeeltjes zouden veel groter moeten zijn dan deze spikkeltjes. Op een hoop andere foto's en de foto's van het voetballen s' avonds is niets te zien

Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 22:15 
Lid

Volgens mij is het regen.
Op foto 2 zie je duidelijk op de voorste rij mensen met nat haar en de man met de blauw zwarte jas is nat op de schouders.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 22:44 
Lid

Sports-Photography schreef:
Volgens mij is het regen.
Op foto 2 zie je duidelijk op de voorste rij mensen met nat haar en de man met de blauw zwarte jas is nat op de schouders.

En de spelers zijn droog :zwaai
Daar zal de TS moeten uitleg over geven
Jumper BB

Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009 01:02 
Lid
Fotografie

Nee hoor, het regende de eerste 15/20 minuten van de wedstrijd, daarna werd het droog. De zon heeft zelfs nog even geschenen net voordat ze onder ging (vandaar geen foto's van na de wedstrijd, te donker)

Ik heb zitten denken aan regen, maar op foto 5 is het volgens mij echt droog

Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009 02:45 
Lid
Fotografie

wow mooie plaatjes. En ook een erg leuke wedstrijd altijd. Stelen ze nog steeds iedere keer elkaars midden stip de nacht voor de wedstrijd.

Rood - Blauw
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009 10:57 
Lid

jeroentje schreef:
Nee hoor, het regende de eerste 15/20 minuten van de wedstrijd, daarna werd het droog. De zon heeft zelfs nog even geschenen net voordat ze onder ging (vandaar geen foto's van na de wedstrijd, te donker)

Ik heb zitten denken aan regen, maar op foto 5 is het volgens mij echt droog

Dan zou ik de tijd van de opname bekijken vergelijk dit met de start van de wedstrijd reken daar wat tijd bij en valt deze opname in die periode heb jij je antwoord :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp