Het is 27 jul 2025 07:19

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur 2e keer voetbal
 2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 20:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Vandaag naar het voetballen geweest. Mijn tweede wedstrijd. Dit jaar dan.
Door herstel van een hernia-operatie heb ik inmiddels een aantal duels moeten missen. Vandaag gekeken of ik het vol kon houden en hoe ik mezelf tijdens de wedstrijd zou houden.

Het was gezellig om weer eens voetbal te kunnen fotograferen. Lekker beetje kunnen kletsen en wat grapjes kunnen maken. Goed weer vandaag, beetje koud en een kille wind, maar erg zonnig.
En natuurlijk leuk om überhaupt weer eens een camera vast te hebben.

1 Benjamin de Ceulaer met een balaanname in de lucht
Fotografie
1/1250 - f/5.0 - iso 200 - 215mm (70-200+1.4ext)

2 Eddy Vorm mocht invallen en probeert te schieten. Dwight Tiendalli probeert te verhinderen,
Fotografie
1/1000 - f/5.6 - iso 100 - 215mm (70-200+1.4ext)

3 Wederom Benjamin de Ceulaer, deze maal tussen Dwight Tiendalli links en rechts Douglas Freanco Teixera.
Fotografie
1/1250 - f/7.1 - iso 200 - 255mm (70-200+1.4ext)

De hamvraag is natuurlijk, ben ik het verleerd? ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:06 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik weet niet veel van sportfotografie, maar ik vind het een hele mooie serie. Misschien had de scherptediepte wat korter gekund, zodat het onderwerp nog wat meer los komt.

Succes met het verdere herstel van je rug!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:09 
Lid
Fotografie

Ik kan met een extender op f/4.0 schieten. Klein beetje knijpen naar bijvoorbeeld f/4.5 komt de scherpte ten goede.
Maar het was vandaag zonnig en het halve veld lag gedeeltelijk in de schaduw. Wanneer ik de camera instel op Tv dan kiest hij zelf het diafragma, maar heb ik nog iets over in de schaduw. Normaal pak ik stand M (Doe veel wedstrijden s'avonds en dan is het veld egaal verlicht) en dan kies ik meestal 1/3 stop meer dan de maximale diafragmaopening.

Terugzakken naar iso 100 was misschien wel verstandig, heb ik op een gegeven moment ook maar gedaan.
Maar desondanks is de afstand tussen spelers en achtergrond zo groot, dat de achtergronden niet veel waziger waren geworden bij een grotere diafragmaopening.

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:26 
Lid
Fotografie

Ik volg je helemaal. En besef nu des te meer dat ik nog nooit dergelijke sport actie foto's heb gemaakt en nog nooit met een extender bv gewerkt heb :blush , dus ook niet wist dat je tegen dit soort technische beperkingen aanloopt zeg maar.

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:28 
Lid
Fotografie

ik ben geen voetbal fan :P maar je foto's vind ik super, mooie heldere kleuren scherpte en belichting :up vooral de eerste :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:39 
Lid

Het was mischien niet de bedoeling maar ik vind dit grappige foto's.
Ik vind dat door het bekkentrekken het lijkt dat deze bewegingen van deze spelers op een bepaald moment bevroren zijn. Er zit geen snelheid en beweging meer in. Alsof de trainer heeft geroepen niet meer bewegen of een film op een bepaald moment is stilgezet.
Dat kan mischien te maken hebben met je sluiterstijd.
Ik vind ze goed de foto's maar niet als sportfoto's. Maar ik zal al tevreden zijn wanneer ik ze zo uit mijn fototoestel kan krijgen.
Jumper BB

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:40 
Lid
Fotografie

Mooie foto's maar wel enigszins gekleurd...... :eek
Twente toch maar weer mooi bovenaan ! :P

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 22:34 
Lid

mooie reeks

greets

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 23:05 
Lid
Fotografie

Dank voor de complimenten.
En Today's Choiche zie ik :D

@Jumper.
Als je deze niet zo goed vind als sportofoto's, wat moet er dan anders?
De eerste is geen representatieve foto voor de wedstrijd van vandaag, dat ben ik met je eens. Maar als single is hij voor bijna alles wat RKC betreft aangaat bruikbaar.
De derde vind ik persoonlijk een goede foto. Zeker goed bruikbaar bij artikelen. Ik heb hem vierkant uitgesneden, maar het origineel is zowel liggend, staand en vierkant te gebruiken. Erg veelzijdig dus.
Daarnaast ligt het qua actiemoment ook goed in de foto: De Ceulaer kijkt naar de bal, Teixeira naar De Ceulaer. De bal zit in een wat minder gewone positie en technisch is de foto ook in orde.
Ik zie in deze een foto die ik ook geplaatst ga krijgen.

@momentum60,
Natuurlijk zijn het gekleurde foto's. Mijn klantjes zitten te wachten op foto's van RKC, niet van Twente. Een juichende Perez op de foto is leuk, maar voor mij niet verkoopbaar. De gemiddelde foto die ik verkoop hiervan moet pro-RKC zijn. Iedere week teleurgestelde gezichten is ook zo saai (Maar inmiddels wel gebruikelijk)

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 23:21 
Lid

Het probleem zit hem niet zozeer bij je foto's maar bij mezelf.
Ik vind dit grappige foto's en daarom voor mij geen sportfoto's. Verder moet je daar niets achter zoeken.

Wat ik wel vind ,wat ik al vermeld heb dat je foto's een bevrozen uitzicht hebben en ik vermoed dat dit komt omdat je werkt met een redelijk korte sluiterstijd, zodat je er al de beweging uithaalt.
Zoals je een renner zou fotograferen waar er geen beweging zit in de wielen.
Jumper BB

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 23:26 
Lid
Fotografie

Tja, het kan ook wel met een sluitertijd van 1/125, maar dat vraagt om een andere creatievere aproach waar gewoon minder vraag naar is (is misschien ook wel moeilijker en daardoor minder gedaan en daardoor weer minder gewenst)

maar voetbal is geen wielersport. En in de wielersport (en autosport) is het gebruikelijker om een voorbijgaande renner/auto met een langzamere sluitertijd te fotograferen. Maar ook daar hanteer ik snelle sluitertijden (zoals 1/1250) als ik iets van voren fotografeer en er geen draaiende wielen zichtbaar zijn. Maar ik heb ook autosportfoto's met 1/15.

Bij sporten waar een bal bij betrokken is (voetbal, handbal, honkbal, noem maar op) is het gebruikelijk om de actie zo bevroren mogelijk te krijgen.

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 23:30 
Lid
Fotografie

Mooie platen, me intense blikken van sporters in het heetst van de strijd. Mooi fris belicht gezien het wit van de sokken. Eerste spreekt me het meeste aan, mooi gevangen in de lucht, de bal controlerende, en met al zijn aandacht op de bal. Mooi detail zijn de stukje van de groende zode die in de lucht hangen.

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 23:30 
Lid
Fotografie

Mooie serie enne... het shirtje-trekken heb je in foto 3 haarscherp weten vast te leggen :upc

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 00:03 
Lid

jeroentje schreef:
Tja, het kan ook wel met een sluitertijd van 1/125, maar dat vraagt om een andere creatievere aproach waar gewoon minder vraag naar is (is misschien ook wel moeilijker en daardoor minder gedaan en daardoor weer minder gewenst)

maar voetbal is geen wielersport. En in de wielersport (en autosport) is het gebruikelijker om een voorbijgaande renner/auto met een langzamere sluitertijd te fotograferen. Maar ook daar hanteer ik snelle sluitertijden (zoals 1/1250) als ik iets van voren fotografeer en er geen draaiende wielen zichtbaar zijn. Maar ik heb ook autosportfoto's met 1/15.

Bij sporten waar een bal bij betrokken is (voetbal, handbal, honkbal, noem maar op) is het gebruikelijk om de actie zo bevroren mogelijk te krijgen.

"Gebruikelijk" of "13 van in een dozijn".
Sorry dat ik verwijs naar een ander forum maar met beweging en een langere sluiterstijd in de foto kun je evengoed spectaculaire foto's maken. xxxxxxxxx
Het is uw keus natuurlijk maar mischien een gat in de markt ;)
Jumper BB

verwijzing naar andere fora verwijderd, is niet toegestaan

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 00:08 
Lid
Fotografie

jumper schreef:
jeroentje schreef:
"Gebruikelijk" of "13 van in een dozijn".
Sorry dat ik verwijs naar een ander forum maar met beweging en een langere sluiterstijd in de foto kun je evengoed spectaculaire foto's maken. xxxxxxxx
Het is uw keus natuurlijk maar mischien een gat in de markt ;)
Jumper BB

Mijn avondwedstrijden liggen qua sluitertijd ook rond de 1/500 of 1/640, maar overdag veel hoger.
Het voorbeeld wat jij geeft valt voor mij nog niet in de cattegorie langzaam hoor. Buiten een bewogen balletje en een beetje in het been vind ik niet dat er beweging inzit. Echte beweging zul je als ' gat in de markt' gaan krijgen als je op 1/100 of zo gaat zitten.

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 00:11 
Lid
Fotografie

Jumper, ik heb de link naar het andere forum verwijderd, dit is niet toegestaan ;)
zie de regeltjes klik

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 14:15 
Lid
Fotografie

Ik heb de eerste ook ongezonden voor de weekfoto, eens kijken of we de vogelhegonomie kunnen doorbreken

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 17:42 
Lid
Fotografie

Ik weet vrijwel niets van sportfotografie, behalve dat ik de foto's er goed uit vind zien.
Gefeliciteerd met TC en sterkte met je herstel ;)

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 11 maart 2010 10:30 
Lid
Fotografie

Leuke serie met een voorkeur voor de 3e foto. Daar zit meer aktie in.
Verder niet vernieuwend en vrij standaard. Niks mis mee natuurlijk, maar ik kan daarom wel de reactie van Jumper begrijpen. Ik hou zelf ook van iets meer onscherpte op de achtergrond en iets meer beweging op de plaatsen waar het kan zoals bal, benen en armen.
risico is natuurlijk dat je sneller een opname verprutst omdat je te veel bewegingsonscherpte is.
En dat het daarom beroepsmatig minder gedaan wordt omdat je toch beelden moet afleveren.
Dan ga je liever op save en voor standaard.
Alleen het risico daarvan is weer dat de massa hobby fotografen die sport fotograferen deze beelden kunnen maken.
Alleen de topfotografen onscheiden zich dan door toch net die momenten te pakken die wat extra's hebben op een foto. En daar komt foto 3 dan nog het beste bij in de buurt.

2e keer voetbal
BerichtGeplaatst: 11 maart 2010 10:59 
Lid
Fotografie

Ik zie de Ceulaer liever zo op de foto dan wanneer hij net een doodschop uitdeelt waar hij dit seizoen zo beroemd om is

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende