Het is 13 mei 2025 12:33

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mag ik jouw shirt alvast...
 Mag ik jouw shirt alvast...
BerichtGeplaatst: 27 aug 2012 15:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
een paar plaatjes van de wedstrijd dit weekend.
graag jullie mening wat ik anders of beter zou kunnen doen.
zelf wil ik altijd zo hoog mogenlijke sluitertijden, ik merk wel dat ik dan ook naar 2.8 ga en dan mis ik soms wel wat scherpte op de delen waar ik dat wel zou willen hebben.
bedankt voor het kijken.
mag ik jou shirt
Fotografie

F 4 1/2656 178 mm iso 200

oef die is raak
Fotografie

F2.8 1/2656 178 mm iso 100

zo zie ik een keeper graag strekken
Fotografie

F2.8 1/2048 165 mm iso 200

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 27 aug 2012 20:18 
Lid

Let op je achtergronden, je horizon(in twee staat ie niet recht) Dat je hele spelers te pakken hebt, geen 'uitgroei' zoals bij 1. Er komt bij de groene speler die aan het shirt getrokken wordt een ander groene speler uit zijn buik en bij de witte een uit zijn hoofd, en nog een halve aan de linkerkant.
Met grote diafragma's fotograferen gaat best maar je moet dan de scherpte wel goed op de ogen leggen en dit vereist veel oefening. Het grote voordeel is dat je achtergronden veel rustiger worden. Probeer zoveel mogelijk rust in je achtergrond te krijgen door de reclameborden te vermijden.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 27 aug 2012 20:27 
Lid
Fotografie

geen gemakkelijke tak van sport.
de tips van gert zijn prima.
of ze uitvoerbaar zijn hangt af van waar je mag komen op en rond het veld.
een foto als de eerste is natuurlijk een prima moment.
alleen fotografisch kreeg je er dt vanuit jouw positie niet goed op.
tijd ontbreekt om een andere positie te kiezen.
en dus eigenlijk gewoon pech.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2012 20:34 
Lid

Frans schreef:
geen gemakkelijke tak van sport.
....
of ze uitvoerbaar zijn hangt af van waar je mag komen op en rond het veld.

Bij de meeste amateur wedstrijden langs de lijn afhankelijk van het niveau(klasse) Afgelopen zaterdag was ik toevallig bij een wedstrijd van mijn middelste zoon die in A3 speelt. Als je het vraagt en wat foto's beschikbaar stelt mag je bijna altijd dichtbij.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2012 11:03 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik zie dat je de weg hebt gevolgd die ik je tipte. :good2

BerichtGeplaatst: 28 aug 2012 11:13 
Lid
Fotografie

wat betreft de reclameborden om het veld ben je echt afhankelijk, ik heb wat betreft positie nooit geen klagen meestal zit ik langs de zijkant van het veld en ik weet dat ik niet op de ideale plek zit ( ter hoogte middenlijn) beter is achterlijn of ter hoogte 16 meter gebied.
ik leg de hele wedstrijd vast dus wil voorhoede, middenveld en achterhoede erop hebben wat ertoe lijd dat je ook dingen van achter fotografeert.
de uitgroei die Gert noemt zijn voor mij spelers op de achtergrond, of moet ik anders door mijn zoeker leren kijken zodat ik er meer op let wat er op de achtergrond gebeurt, is trouwens best lastig bij voetbal denk ik want je volgt meestal het spelletje waar de bal is.
horizon verhaal snap ik wel.
die scherpte vind ik echt wel lastig soms, het gaat snel en dan is het wel of niet maar het gaat steeds beter, ik vraag me we wel af als ik mijn foto verklein heb ik het gevoel dat mijn foto ook minder scherpte heeft.
verbeeld ik me dat of is dat mogelijk, ik verklein in paintshop photo pro x3 .
bedankt voor het kijken en de tips

BerichtGeplaatst: 28 aug 2012 11:41 
Lid

Terwijl je door je zoeker kijkt druk je een aantal malen af. Dat helpt. Een stapje naar links of rechts maakt ook al een groot verschil.
Je moet beide doen. Zowel het spelltje volgen als door de zoeker kijken. Ik doe dat wel eens met twee ogen open. Een op het veld en een op de bal. Het is wennen, maar het kan. Die scherpte, die komt van zelf. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Verkleinen is beter om met Bd Sizer(freeware) te doen. Zonder verlies. Zet BD sizer op Lanczos3 en 10% naverscherpen.

Zie ik goed dat je de Sigma 70-200 F2.8 HSM hebt? Die heb ik ook en is een prima lens voor dit soort gelegeheden. Ik gebruik regelmatig meervoudige opnamen(burst) mijn camera haalt 7 maar ik maak er meestal maar twee a drie. In een seconde kan tijdensvoetbal heel veel veranderen en dat kan net het verschil zijn tussen een net niet foto en een goede foto als je daar niet snel op anticipeert.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2012 13:05 
Lid
Fotografie

Hoi Gert, dat van die twee ogen heb ik van mijn broer ook wel eens gehoord, inderdaad heb ik wel eens geprobeerd is echt lastig maar misschien moet ik dat toch maar onder de knie zien te krijgen.

wat de lens betreft zie je het goed en ik ben ook wel tevreden over de lens, soms twijfel ik alleen wel eens over de 200 mm omdat ik regelmatig lees dat 300 eigenlijk lekkerder is op het voetbalveld.
ik heb vaak bij maximale inzoom het gevoel dat ze dan niet meer scherp zijn, maar dat kan aan mij liggen.
misschien wil je eens bij mijn foto's kijken. www.wollendorf.nl
deze zijn niet verscherpt of zoiets.

wat betreft de burst op de 7d is echt top, heb een h-speed mogelijkheid en dat ratelt maar door, misschien gebruik ik het te weinig, ga ik dus zeker meer doen.
het programmaatje ga ik zeker proberen.
dat stapje opzij word lastig heb ik eindelijk geleerd op een krukje te zitten, hahaha

bedankt voor de tips (ook de anderen he)
ik ga weer aan de slag.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2012 14:11 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Al hoewel ik niks met voetbal heb, heb ik toch even een blik geworpen op de site. Wat opvalt is dat het bijna allemaal overzichtsfoto zijn van de wedstrijd. Het is eigenlijk het registreren van de wedstrijd, het is teveel van hetzelfde. Persoonlijk zou ik kiezen voor meer variatie. Richt je eens tijdens de wedstrijd op een actie tussen de spelers. Enkele opname zoals nr 151 en 157 spreken mij dan ook veel meer aan, er zou nog wel een flink stuk gecropt moeten worden, zodat je de actie tussenbeide "isoleert".
Ik weet dat het niet makkelijk is, maar ik denk dat dit soort opnames meer tot de verbeelding gaan spreken. En eh dat krukje, dat zou ik niet meer meenemen. Loop eens een rondje langs de lijnen om zodoende ook variatie in je standpunten te brengen.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2012 15:22 
Lid
Fotografie

Art, dat overzicht heb je gelijk in ik doe dit eigenlijk altijd op deze manier, ouders blij kinderen ook blij.
ik steeds minder blij omdat ik sinds kort op pd hele interessante dingen leer.
ik ga inderdaad eens wat meer focussen op dit soort dingen en minder foto's hebben maar wel betere en voor degene die er dan niet opstaat, ja dan had hij maar actiever moeten zijn, met hoge sluitertijden hoeven we geen slakken vast te leggen, hahahaha

dat langs de lijn lopen heb ik wel gedaan maar kreeg toen de tip laag standpunt maakt de uitdrukking mooier, en mijn onder rug vind dat krukje wel prettig,
maar inderdaad het zijn voor een groot deel overzichtsfoto's om iedereen een beeld van de wedstrijd te geven.
ik heb vandaag een hoop info waar ik echt wat mee kan de komende tijd want ja je hebt niet zomaar alles onder de knie.

bedankt voor de info

BerichtGeplaatst: 31 aug 2012 22:25 
Lid
Fotografie

Ik fotografeer altijd met 2 ogen open. Ik was vaak met 1 oog wazig na fotograferen dus doe het al tijden met 2 ogen open. Ook handig als je wat op je af ziet komen.
Ik fantaseer me de laatste foto met een grotere telelens en een laag f getal, iets meer closeup.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2012 23:09 
Lid
Fotografie

die grotere telelens snap ik wel peter maar toen bij deze aanschaf waren de tele centjes op en ik ben wel blij met mijn lensje zat gewoon op het verkeerde plekje.
lager f getal kan niet lager dan 2.8

BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 11:07 
Lid
Fotografie

Dan meer inzoomen :) met de tele. Krijg je ook een wazigere achtergrond.
Maarja, dan heb je weer geen doel in beeld. Of je moet weer verder weg gaan staan, maar dat red de lens weer niet .. Achja.. :)
En als je dichterbij gaat staan om enkel foto's van de keeper te maken kan je misschien lang wachten in een wedstrijd. En als je veel gelegenheden krijgt om die keeper te fotograferen zou dat een niet zo goed spel betekenen :D

Maar dat zeg ik alleen om de foto te hebben zoals ik m in gedachten had.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp