Ik vind paardenrennen en draverijen heel leuk om te fotograferen. ik doe dat maar een paar keer per jaar, maar als ik op een koersdag ben, dan schiet ik honderden foto's in de hoop dat er mooie bij zitten. Nu is het heel moeilijk om precies op het juiste moment af te drukken, zeker met een trage camera als de mijne. Wat ik het juiste moment vind? Als het paard zich volledig strekt, het "zweefmoment" waarop het paard de grond niet raakt.
Deze foto's zijn genomen met een Pentax ist DL2, de meesten met een oude, analoge telelens.
Het is een hele serie van foto's, waarin ik geprobeerd heb om niet alleen het hele paard, maar ook de verschillende onderwerpen naar voren te brengen: het wedstrijd-element, close-ups en de pikeur.
Ik vind het erg lastig fotograferen met het wisselende licht van zon en schaduw. Ook zie ik, dat de witte vlakken uitgebeten zijn. Wat kan ik daar tegen doen?
De foto's zijn genomen op de kortebaan draverij van Voorschoten, dus er niet alleen veel publiek, maar ook het gewone straatbeeld van lantarenpalen, containers en andere storende objecten. Ik vind het erg lastig om die op een zo min mogelijk storende manier in de foto te verwerken, want omzeilen is eigenlijk bijna niet mogelijk.
Ok, ik zou volgend jaar even kunnen kijken van te voren of er niet zo'n container in mijn beeld staat, dat zag ik nu pas achteraf. Lekker slordig
Alles is genomen op stand AV met ISo 200 en automatische witbalans. Niet dat mijn witbalans ooit ergens anders op staat, want daar heb ik nog nooit mee ge expirimenteerd
1. 100 mm, F8, 1/320

2. 118 mm, F8, 1/320

3. 300 mm, F8, 1/640

4. 220 mm, F8, 1/400

5. 100 mm, F8, 1/500

6. 220 mm, F8, 1/800