Het is 23 jun 2025 09:45

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Draverij
 Draverij
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 21:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik vind paardenrennen en draverijen heel leuk om te fotograferen. ik doe dat maar een paar keer per jaar, maar als ik op een koersdag ben, dan schiet ik honderden foto's in de hoop dat er mooie bij zitten. Nu is het heel moeilijk om precies op het juiste moment af te drukken, zeker met een trage camera als de mijne. Wat ik het juiste moment vind? Als het paard zich volledig strekt, het "zweefmoment" waarop het paard de grond niet raakt.

Deze foto's zijn genomen met een Pentax ist DL2, de meesten met een oude, analoge telelens.
Het is een hele serie van foto's, waarin ik geprobeerd heb om niet alleen het hele paard, maar ook de verschillende onderwerpen naar voren te brengen: het wedstrijd-element, close-ups en de pikeur.
Ik vind het erg lastig fotograferen met het wisselende licht van zon en schaduw. Ook zie ik, dat de witte vlakken uitgebeten zijn. Wat kan ik daar tegen doen?

De foto's zijn genomen op de kortebaan draverij van Voorschoten, dus er niet alleen veel publiek, maar ook het gewone straatbeeld van lantarenpalen, containers en andere storende objecten. Ik vind het erg lastig om die op een zo min mogelijk storende manier in de foto te verwerken, want omzeilen is eigenlijk bijna niet mogelijk.
Ok, ik zou volgend jaar even kunnen kijken van te voren of er niet zo'n container in mijn beeld staat, dat zag ik nu pas achteraf. Lekker slordig :S

Alles is genomen op stand AV met ISo 200 en automatische witbalans. Niet dat mijn witbalans ooit ergens anders op staat, want daar heb ik nog nooit mee ge expirimenteerd :blush

1. 100 mm, F8, 1/320
Fotografie

2. 118 mm, F8, 1/320
Fotografie

3. 300 mm, F8, 1/640
Fotografie

4. 220 mm, F8, 1/400
Fotografie

5. 100 mm, F8, 1/500
Fotografie

6. 220 mm, F8, 1/800
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Draverij
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 22:02 
Moderator
Fotografie

Geslacht: Man
Mooie registratie.
Momenten goed te pakken en kleuren zijn voor mij top.
Platen ogen lekker fris.

Wat mij opvalt is dat de actiefoto's een lagere sluitertijd hebben dan de mindere actiefoto's.
Zou ik zelf denk andersom doen.
Foto's staan ook scheef, recht zetten, kijkt echt veel lekkerder.

Jammer voor je dat het maar een keer per jaar is.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Draverij
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013 08:41 
Lid
Fotografie

De derde en de vierde spreken mij als beeld, en pose's het meeste aan.

Technisch lijkt me alleen de eerste van mindere kwaliteit door de overbelichting.

Met zo'n drukke setting zou ik zelve spelen met een kleine scherptediepte, dus diafragma wijd open zetten ipv de f8 :)

Draverij
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013 09:22 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties

Hoe kan ik dat van de sluitertijd veranderen? In dit geval was het puur toeval, het was half bewolkt en de camera koos zelf de sluitertijd. Kan ik voortaan beter sluitertijd voorkeur instellen in plaats van diafragma?
Maar dan kan ik niet kiezen om de achtergrond vager te maken zoals Mendel zegt. Ik zie wat je bedoelt, Mendel, vooral op de laatste foto is dat heel duidelijk met een te scherpe achtergrond, waardoor er veel minder diepte in de foto zit.
Moet ik dan gaan oefenen met de M stand? Is dat handig met dit soort foto's, op dagen met wisselend licht? Of RAW? Heb ik ook nog geen ervaring mee, maar dat mag het probleem niet zijn denk ik.

Ik dacht dat ik de foto's aardig recht had gezet, maar niet goed genoeg dus :blush

Draverij
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013 10:04 
Moderator
Fotografie

Ik heb bij de sport geleerd om ook naar de verticale lijnen te kijken met het rechtzetten.
Voor mij staan 1, 5 en 6 nog scheef.
Zeg er eerlijk bij dat ik er soms ook moeite mee heb hoor.

Draverij
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013 10:28 
Lid
Fotografie

Je hebt gelijk! 1 en 5 staan nog scheef. Maar op 6 staat bijvoorbeeld de paal van het bord Zebrapad recht ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp