Het is 20 apr 2024 00:41


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur 2014 Week 5: Zaalhockey
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 03 feb 2014 22:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De afgelopen weken is er heel veel tijd opgegaan aan het zaalhockey. Nee... niet als speler, maar als toeschouwer, aan het maken van foto's en het publiceren van die foto's voor het team, de families, vrienden, etc. etc.

De afgelopen weken werden de respectievelijk de districtskampioenschappen en daarna bij winst het Nederlands landskampioenschap afgewerkt. De afgelopen twee weekenden heb ik een kleine 2.000 foto's te verwerken gehad. Week 5 staat dan ook in het teken van die playoff wedstrijden zaalhockey.

Het decor: slecht verlichte sporthallen, 17- en 18-jongens die vele uren zware training achter de rug hebben. Ouders die betrokken zijn, want anders is dit het voor die jongens niet mogelijk om op dit niveau te presteren. Een team uit eigen jeugdspelers die op dit niveau moet opboksen tegen teams die de beste jeugd aantrekken en daar een team van proberen te maken.

Deze serie is gemaakt bij de districtskampioenschappen. Bij winst geeft dit de titel districtskampioen midden Nederland, maar nog veel belangrijker een ticket voor het eindtoernooi (playoff wedstrijden) voor het Nederlands Kampioenschap Zaalhockey 2013-2014.

Bij een 2-2 gelijke stand met nog 6 seconden op de klok zet Almere de laatste aanval in. In de laatste seconde wordt de 3-2 gemaakt. Na (1) het vieren met het publiek, de toekenning van het doelpunt door de scheidsrechter en het ongeloof bij de coach van de tegenstander volgt het vieren van het kampioenschap en het ticket met het team (2) en de ontlading (3).

Uiteindelijk heeft dit team een week later een tweede plaats gehaald op het Nederlands kampioenschap zaalhockey. Na een gelijke stand verloren ze het kampioenschap met het nemen van strafballen...

Deze serie (jawel, hoge iso, ruis, misschien niet allemaal haarscherp) zijn er dus 3 uit de serie van de 2.000 foto's.

Het vieren van het doelpunt
Fotografie

Het vieren met het team
Fotografie

De ontlading
Fotografie

:)


Laatst bijgewerkt door Henry op 26 feb 2018 14:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 03 feb 2014 23:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
F2 ....dat is de super foto voor mij

Ook heel helder en scherp, en goede witbalans heel mooi henry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 03 feb 2014 23:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16922
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Helemaal met voorganger eens, topplaat nr #2 Klasse :super


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 03 feb 2014 23:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
de sfeer heb je prima te pakken.
technisch niet eenvoudig en dat is ook wel te zien.
in de tweede pakt alles het beste uit.

hoe bewerk je 2000 foto's? in een batch? of gaat dat niet met PSE?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 03 feb 2014 23:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor jullie reactie.

@Frans: Een moeilijk verhaal... Ik ben niet goed thuis in Lightroom, dus heb de volgende workflow bedacht:
- ik laad alle foto's in iPhoto
- ik zet ze recht en snijd ze uit
- ik exporteer het resultaat
- ik dump ze op het internet

Vroeger werkte ik ook allerlei kleine, onbelangrijke dingen weg, maar inmiddels is het me duidelijk geworden dat velen de foto's wel bekijken, maar dat slechts een enkeling de foto's wil bewaren (en voor facebook is een zware bewerking niet nodig). Die enkele foto die voor het nageslacht moet worden bewaard, bewerk ik en stuur ik in originele grootte na.

Een hele klus, maar je wordt er steeds handiger in :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 06:50 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42053
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ken het Henry, paar uurtjes op het veld en een paar uurtjes voor de pc.

Voor mij ook foto 2. mooi die verschillende emoties ook. :up

@Frans in een batch betekent toch meerdere foto's tegelijk bewerken?
Heb me er nog niet echt in verdiept maar wordt toch lastig als de foto's met verschillende iso en wisselende lichtomstandigheden gemaakt zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 08:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
mooie 2e henry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 17:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank jullie wel.

@Frans: PSE kent wel een soort van batchverwerking, maar het resultaat is dan redelijk onvoorspelbaar. Je kunt bijvoorbeeld in batch de foto's verkleinen, verscherpen en automatisch de kleur laten corrigeren. Verkleinen en verscherpen wil ik nog wel eens in batch doen, de rest echt niet :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 17:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik kan me bij een serie als deze voorstellen dat:
de lichtomstandigheden wat betreft de witbalans constant zijn
de ISO hoog is en de hoeveelheid ruis die daarbij past ook
de hoeveelheid verscherping redelijk constant is door uniformiteit in detaillering beeld.

Als je dan in de gelegenheid bent om een batchprogramma uit te voeren met:
een vaste witbalanscorrectie
vaste hoeveelheid ruisonderdrukking
vast hoeveelheid verscherping
vaste correctie van cameraspecifieke zaken als lensvertekening en. chromatische aberratie
omzetten naar juiste formaat en kleurruimte

dan

kun je koffie gaan drinken, een tukje doen of gaan koken

en heb je kans dat

80-100% van de foto's voldoen aan de eisen die je jezelf stelt

Rest alleen nog recht zetten en croppen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 17:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, aangezien ik de conclusie heb getrokken dat het merendeel de kleuren zoals ze zijn al mooi vind, neem ik tegenwoordig niet eens meer de moeite om de batch te starten en koffie te zetten. Ik ga gelijk over tot het rechtzetten, vervolgens croppen om tot slot de export in het juiste formaat vanuit iPhoto in gang te zetten :) Als die export in gang is gezet: een kopje thee zetten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 18:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik geloof je meteen.

misschien dat meelezers een ideetje kunnen opdoen. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 20:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het merendeel van de mensen is niet goed in staat om in dit soort slecht verlichte hallen mooie foto's te produceren. Doordat de iso-waarde erg hoog moet (1ste: iso2800. 2de:iso3500 en 3de: iso4500. Jawel, standje auto-iso begrenst op iso6400) en je een snelle lens (groot diafragma en ook nog eens snel in het scherpstellen) nodig hebt, mislukken bij een hoop mensen simpelweg de foto's of hebben ze zoveel ruis dat je ze vergeleken bij deze foto's ook bijna als mislukt moet bestempelen. Wellicht is dat de reden dat ze de foto's zo mooi vinden, want hun camera is niet in staat om die foto ook te maken (uiteraard zijn er ook mensen met een D800 of D3s die ook dit soort foto's weten te maken met hun 70-200mm f/2.8 lens, want dit soort foto's is echt niet enkel en alleen vergeven aan de camera die ik heb, maar het hebben van een camera die hiervoor gemaakt is, is wel heerlijk!).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 21:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik herken je 'probleem' als geen ander. Het fotograferen langs de ijsbaan gaat altijd gepaard met zeer beroerde lichtomstandigheden. Ik vind de serie die je hier neer zet hartstikke leuk en zal proberen mijn opbouwende feedback te geven.

Foto 1; Een klein stukje meer naar rechts, iets lager standpunt en een klein stukje de camera kantelen naar boven. Voor mij is het rechter deel van de foto het interessantste stukje, de lege ruimte links had mijn inziens minder gemogen.

Foto 2; helemaal goed, de topper uit deze serie.

Foto 3; is wat krapjes aan de onderzijde. Vind deze zelf de minste uit de serie, lijkt voor mijn gevoel veel op nummer 2. Mss had ik hier meer voor een close-up gegaan, weet niet of dat gezien de omstandigheden mogelijk was.

Ben wel benieuwd met welke camera je dit gemaakt hebt, ik lees dat nergens terug.


Laatst bijgewerkt door ArtenCo op 04 feb 2014 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 21:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tja, wie ben ik, vind 't mooie platen, had bij de eerste toch 't stukkie keeper er afgehaald (doelpaal wel laten staan), helderheid is subliem, scherpte ook, net als de kleuren, ook voor mij #2 als topper :good2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 21:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank jullie wel :)

@ArtenCo: Foto 1 was in mijn ogen "perfect" geweest als ik een meer groothoeklens op de camera had gemonteerd, waarbij de verslagen keeper links in beeld lag, de scheidsrechter het doelpunt goedkeurde (de scheidsrechters strekken bij het goedkeuren van het doelpunt hun armen richting middenlijn), de coach van de tegenstander (in het blauw) met zijn handen in het haar vol ongeloof hun hoop in die laatste seconde om af te reizen naar het Nederlands Kampioenschap ziet vervliegen iets ruimer in de foto en de dolenthousiaste ouders bovenin (waarvan sommigen hun zoon hun die laatste kans op een Nederlands kampioenschap ze vreselijk gunnen omdat volgend jaar in de senioren dat een onmogelijke wens is) iets meer ruimte hadden gehad.
De foto is gemaakt op 80mm. Als ik sneller was geweest, had ik de ring op 70mm kunnen draaien voor iets meer ruimte, maar 50mm had ik er nooit van kunnen maken...

Bij nr 3 vond ik de verslagen keeper een mooi contrast tegen de euforie en de ontlading bij de winnende ploeg...

De foto is gemaakt met een Nikon D4 (ook te vinden in de exif) met een 70-200mm f/2.8 lens.

:)


Laatst bijgewerkt door Henry op 04 feb 2014 21:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 21:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Oh Henry, wat is je verhaal herkenbaar. Dat ideale plaatje van 'het moment' dat heb ik ook altijd voor ogen bij het schaatsen, wielrennen of een andere actie. En wat is het lastig!
Voor een deel heb je het als fotograaf in de hand, camera, keuze van lens etc. Maar het moment dat moet zich wel voordoen. Dat moment heb je hier dan ook mooi te pakken. Dat wat jij voor ogen had, het verhaal, haal ik helemaal uit de foto. Daar hoef je geen tekst voor toe te voegen, wat dat betreft is jouw missie geslaagd. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 21:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4289
Bezwaar bewerken: Nee
Hier blinkt de D4 uit, sporthalfotografie.

Fraaie impressieplaten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 04 feb 2014 21:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ArtenCo, dit soort momenten valt niet te regisseren. Het is snel reageren, afdrukken, snel kaderen, afdrukken (hopen dat de lens snel scherpstelt), herkaderen, afdrukken (hopen dat de lens je bij kan houden), want de camera maakt met 11 beelden per seconden wel de foto's....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2014 Week 5: Zaalhockey
BerichtGeplaatst: 05 feb 2014 10:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9146
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Heel moeilijk hoor om hier goede foto's te maken. Er is altijd wel iets in de achtergrond dat je er niet graag in ziet :)
Foto 2 is voor mij de beste. Goede verdeling, het essentiële staat erop en mooi van scherpte.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed