Het is 29 apr 2024 01:52


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Hockey dames1 HCDB - MOP
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 25 maart 2014 22:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Afgelopen zondag geprobeerd om wat aan sport te platen, bij ons op de club beloofde een paar mooie wedstrijden in ieder geval leuke situaties op te leveren, hier een serie van de wedstrijd van dames1 tegen MOP, de wedstrijd werd gewonnen door HCDB met 5-0:

#1 - scheids maant de dames tot spoed bij hun strafcorneroverleg aan
Fotografie
180mm, f/7.1, 1/320sec, iso-800

#2 - na de corner vechten om de bal
Fotografie
160mm, f/6.3, 1/400sec, iso-800

#3 - Maartje gaat voor de bal
Fotografie
300mm, f/6.3, 1/400sec, iso-800

#4 - ook Maartje wordt nauwlettend gevolgd door de scheids
Fotografie
330mm, f/6.3, 1/400sec, iso-800

#5 - pfff en een vloek
Fotografie
210mm, f/6.3, 1/500sec, iso-800

#6 - vroeg opvangen en storen is het devies
Fotografie
190mm, f/6.3, 1/400sec, iso-800

#7 - Maartje laat zien hoe je een strafcorner neemt
Fotografie
210mm, f/6.3, 1/400sec, iso-800

#8 - Maartje
Fotografie
340mm, f/6.3, 1/400sec, iso-800

Alle platen genomen met de 500d, voorzien van de schuif, vanaf monopod.

Nah, doelstelling is leren, dus ik ben erg benieuwd wat er beter kan, zowel in maken als bewerken.

Dank voor je belangstelling en eventuele bemerkingen!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 25 maart 2014 23:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zal ik de bal dan maar aftrappen? Goed dat je ze neer zet. Ik durf je wel wat tips te geven.
Alhoewel het een teamsport is zou ik me de volgende keer proberen te richten op wat meer individuele acties. Nu zie ik over het algemeen veel rug én denk ik dat de actie nét geweest is. M.a.w jij bent nét te laat in afdrukken. Een voorbeeld is foto 5, ik haal er niet uit wat jij als tekst bijvoegd. Ik zie een aantal dames naar iets kijken, maar waar naar? Missen hier een doelpunt, is het shoot of iets anders. Ik hoop dat je begrijpt wat ik wil zeggen..
De laatste opname vind ik vreemd afgesneden, de halve hoofdjes achter de dug out, dat kan anders denk ik. Hetzelfde voor de halve benen in opname zes....ik had ze mss er helemaal opgezet.

Ik hoop dat je er iets mee kan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 25 maart 2014 23:15 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40741
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga met Art mee, de meeste foto's tonen nogal rommelig en op niet veel foto's zijn de ogen te zien.
Ook de achtergrond heb je hier niet mee en als je dan het diafragma niet verder open kunt gooien, dan is ie erg aanwezig.
Denk dat een 70-200mm. f/2.8 het beter doet in deze omstandigheden, en dan wachten tot één of 2 spelers dichtbij genoeg zijn en het diafragma een flink stuk open, zodat de achtergrond wat meer wegvalt.
Ik vind de 1e twee foto's het best gelukt. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 25 maart 2014 23:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16949
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met voorgangers eens, maar kleur , contrast en scherpte top :upc

Bewerking dus goed.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 25 maart 2014 23:40 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42134
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuke serie Erik maar volg toch ook Art en Co in hun adviezen.

Wat mij opvalt dat je in ieder geval laag hebt gezeten maakt de foto's bij sport altijd beter.
Groter diafragma zorgt er inderdaad voor dat spelers los komen van de achtergrond.

Persoonlijk ga ik zelf bij het voetbal altijd voor de actiemomenten tussen twee of drie spelers anders worden het overzichtkiekjes zoals moeders ze ook maakt met haar iphone. :D

Als je interrese hebt kijk even op mijn site bij mij mijn voetbalplaten misschien krijg je een beetje een idee wat ik bedoel. Ook bij mij zie je wel eens een overzichtfoto omdat ik de wedstrijd registreer. De echte sportfotograaf gaat voor de pure actie. linkje naar eigen werk elders verwijderd. Je sportfoto's zijn hier bekend en gewaardeerd.

Heb geen idee of die actie duels te realiseren zijn bij hockey heb dat zelf nog nooit gefotografeerd.

Succes verder en kijk hoopvol uit naar je volgende serie sportfoto's. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 07:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49126
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Maartje komt me wel heel bekend voor.

Ik zie concentratie, plezier, spanning, teleurstelling.
Als je dat nog wat dichterbij kunt halen dan heb je de essentie van sportfotografie voor mij te pakken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 20:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank jullie wel voor de bemerkingen! :upc

Zal proberen er - een beetje gegroepeerd - op te reageren:

Teamsport tov individuele akties
Ben met jullie eens dat individuele akties makkelijker te isoleren zijn dan groepsakties. Die zijn alleen niet allemaal even spannend, vaak is dat alleen bij het wegslaan van een bal of een dood spelmoment. Ja, met een hoger diafragma is dat allemaal makkelijker te isoleren van de achtergrond, alleen ik heb geen 2000€ of meer om dat te realiseren, dus helaas dan maar wat achtergronden erbij.

Op tijd zijn bij de aktie
Er wordt door jullie aangegeven dat ik te laat ben bij de aktie, daar ben ik het echt niet mee eens, behalve bij #1 overleg, #5 gemiste kans en #8 einde is de bal niet in het spel en zichtbaar, bij alle andere wel. Ben wél met jullie eens dat ik in de toelichting bij #5 duidelijker had kunnen vermelden wat mijn doel bij de plaat was.

Rare afsnijdingen
Helemaal eens, heb het niet gezien totdat er op werd gewezen, nog sterker, heb 5x naar de benen gezocht, totdat ik ze boven in beeld ineens zag, is gewoon slecht door mij uitgevoerd.

Nabewerking
Blij dat het bij jullie redelijk kleurt, vind zelf vaak dat ik de platen niet sprankelend en/of helder genoeg krijg, gelukkig valt dat hier dus wel mee.

Emoties
Blij dat dat gelukkig wél overkomt.

Positie tijdens fotograferen
Ik lees geen verbetering van de plek om te platen, klaarblijkelijk heb ik die wel redelijk gekozen?

Nogmaals dank! Zal proberen volgende keer wat meer te concentreren op akties van 2 of 3 spelers/speelsters.

Ennu, ja Frans, ze is ook heel bekend ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 21:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Door je toegepast diafragma (f/6.3) staat de achtergrond er redelijk duidelijk op, waardoor de foto's ietsje druk over komen.
Foto's vind ik los van de achtergrond sowieso een beetje druk: veel spelers, veel drukte.
De kleuren zien er goed uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 22:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Op tijd zijn bij de actie; ik denk dat je me niet goed hebt begrepen. Ik zou liever zien dat één van de dames de bal met de stick wegslaat. Het zou mooi zijn als je die manoeuvre/krachtige houding van het lichaam in beeld brengt. Ik weet dat het een moeilijk opgave is of een nieuwe uitdaging. Het is maar hoe je er tegen aankijkt...

Rare uitsnijdingen: haha, grappig hoe zoiets werkt, je hebt je volledig gefocust op het spel en dan zie je die benen helemaal niet. Heb je niet toevallig de personen op het hek er helemaal opstaan? Als het dan nog "jongens" zijn had die helemaal geweldig geweest; vanaf hoogte stiekem naar de meisjes kijken...... :jj

Over het algemeen kan je toch heel tevreden zijn met de opnames die je hebt gemaakt. Genoeg puntjes van aandacht om bij de volgende keer rekening mee te houden. Dat maakt het forum zo leerzaam.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 22:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@ArtenCo: ok, helder, dank voor je aanvulling, nu snap ik beter wat je met de aktie bedoelt, die beelden heb ik ook wel, is ook gewoon een lesje kiezen welke (hier?) het beste vallen, zijn inderdaad twee jongens, maar ze staan er niet helemaal op.

@Henry: dank voor je bemerkingen, de keuze voor diafragma is een beetje ingegeven door het idee niet op het kleinste diafragma te willen gaan zitten (5.6) om scherpte te behouden, maar toch zo laag mogelijk om de sluitertijden redelijk hoog te houden, kon niet echt een kant op.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hockey dames1 HCDB - MOP
BerichtGeplaatst: 27 maart 2014 00:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Oke, duidelijk! :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed