Het is 13 mei 2025 20:42

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Voor PS en Na Ps
 Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 19:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
1. Fotografie

2. Fotografie

Sommige foto's verdienen echt een schoonheidsbehandeling van photoshop of een ander programma. Vanmiddag heb ik me onder andere bezig gehouden met deze opname. Witte paarden in de felle zon is vragen om problemen. Instellingen waren als volgt; F 5,6 IS0 320, 1/1000 WB AUTO....
Wat had ik achteraf anders kunnen instellen? Ik ben benieuwd naar de tips. En is de bewerking passend?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 19:22 
Moderator
Fotografie

Geslacht: Man
Je bent 'm vergeten recht te zetten. ;)

Hoe staat je camera ingesteld, op volledig manueel, op diafragma voorkeuze, of op sluitertijd voorkeuze?

Als je camera op diafragma voorkeuze staat kun je de belichting wat omlaag zetten, wat eigenlijk niets anders inhoudt dan je sluitertijd sneller maken en kan de ISO dus nog wat omlaag.
In beide andere gevallen had je dus de sluitertijd sneller kunnen zetten, waardoor er minder licht binnen komt en zou dus de ISO ook nog wat omlaag kunnen.

In sluitertijd voorkeuze wel in de gaten houden dat ie niet je diafragma verder open zet, maar dus de ISO omlaag. ;)

De bewerking ziet er voor de rest goed uit, valt mij nog mee dat je zoveel detail hebt weten terug te halen in dat wit. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 19:38 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
Je bent 'm vergeten recht te zetten. ;)

Hoe staat je camera ingesteld, op volledig manueel, op diafragma voorkeuze, of op sluitertijd voorkeuze?

Als je camera op diafragma voorkeuze staat kun je de belichting wat omlaag zetten, wat eigenlijk niets anders inhoudt dan je sluitertijd sneller maken en kan de ISO dus nog wat omlaag.
In beide andere gevallen had je dus de sluitertijd sneller kunnen zetten, waardoor er minder licht binnen komt en zou dus de ISO ook nog wat omlaag kunnen.

In sluitertijd voorkeuze wel in de gaten houden dat ie niet je diafragma verder open zet, maar dus de ISO omlaag. ;)

De bewerking ziet er voor de rest goed uit, valt mij nog mee dat je zoveel detail hebt weten terug te halen in dat wit. :)

Oftewel: 1 of 2 stops onderbelichten.
Spotmeting op het paard was ook een optie geweest, dan heb je gelijk de goede meting omdat die het 'wit' van het paard terugbrengt naar een gemiddelde grijswaarde.
Daarna, zoals gezegd natuurlijk nog even rechtzetten

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 19:55 
Lid

Ik vind het wel knap bewerkt ,en leerzaam om te lezen .

groetjes,

Constant

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 20:52 
Lid
Fotografie

Zonder te weten of je manueel of Av ot Tv schoot plus de wijze van lichtmeting spot, matrix, centrumgewogen, eventuele belichtingscomensatie en wat dies meer zij is er niet veel zinnige te zeggen.

Evident is dat de foto overbelicht is op een relevant onderwerp.

De remedie blijft vooralsnog duister.

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 22:11 
Lid
Fotografie

Rechtzetten! Het pad erachter zet jullie op het verkeerde been, vermoed ik. Dat pad loopt rond/scheef langs de bosrand.

Frans, voor jou info; Stand is AV, Matrix meting, geen belichtingscompensaties, afstand van onderwerp 15 meter.

Overbelichting; dat had ik als geoefende fotograaf direct wel door. Alleen het is zo lastig om direct je instellingen te veranderen als je de combinatie ziet aankomen. Eigenlijk heb je daar geen tijd voor, het is voor mij telkens een verrassing wat ik te zien krijg, een zwart of wit, of bruin paard...Ik weet het pas héél kort van te voren en dan vergeet ik de instellingen. Hier had ik even snel de instelling op onderbelichten moeten zetten, niet gedaan en dan krijg je dit....

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 22:40 
Lid
Fotografie

Dat je een geoefend fotograaf bent weet ik inmiddels wel. Misschien niet zo'n geoefende vragensteller. ;)

Blijkbaar is je camera door de donkere achtergrond op het verkeerde been gezet.

Denk dat ik camera handmatig zou instellen.
Matrixmeting doen op gras in de zon. Is een mooie middentoon.

Vervolgens zo laten staan en scherpstellen op dat deel onderwerp dat je scherp wilt hebben.

Het ergste dat je kan overkomen is dat er een dikke wolk voor de zo'n schuift.
Heb je een onderbelichte plaat. Dat is beter te herstellen dan overbelicht als dit.

Spotmeting is niet handig bij sportfoto's als deze. Juist omdat je niet weet wat er in beeld verschijnt. Zwart, bruin, wit. Spotmeting vereist veelal ook compensatie als je het niet op een middentoon doet.

Een alternatief is dat je opvallend licht meet.

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 22:52 
Lid
Fotografie

Haha, vragen stellen met mijn beroep zou ik toch redelijk goed onder de knie moeten hebben! Maar kennelijk ligt dat per vakgebied toch anders.

Reden waarom ik deze voor en na foto plaats is omdat je eigenlijk altijd wel de mooiste foto's voorbij ziet komen. Daar is dan relatief weinig verbeterpuntjes aan te ontdekken. Vaak zijn het kleine puntjes. Aan deze foto kun je heel veel sleutelen, wat ik ook heb gedaan. Achteraf baal ik dat ik niet alle bewerkingen heb opgeslagen zodat ik die ook nog kon vermelden.
Misschien is het wel een idee om een niet al te beste foto door forumleden op te laten knappen en zo eens kijken wat andere hiervan maken. Voorwaarde is wel dat bewerkingen erbij worden vermeld, daar kunnen andere van leren.
Zo vertelde Paula in haar topic iets over een vignet en het terug gummen. Voor mij abracadabra...maar het prikkelt wel mijn nieuwsgierigheid... Wie weet wat de crew hiervan vindt...

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 23:04 
Lid
Fotografie

Meen dat we vroeger een forumonderdeel had waar je foto's kon laten bewerken.
Kan het echter nu niet vinden.

Idee is leuk.
Voorwaarde is wel dat de ander kan beschikken over het origineel.
Dat kan een jpg zijn maar in dit geval denk ik dat je in een nef-bestand bezig bent geweest.
Heb zelf wel eens foto's geplaatst met kleurzwemen om anderen mee te laten stoeien.

En ja natuurlijk kun je pech hebben dat foto's van een uniek moment niet fraai uit de camera komen. Dan zijn wat extra handjes best handig.

Maar dacht dat je meer uit was op het voorkomen van dit soort pech.

Denk overigens dat ik uit het RAW bestand vrij eenvoudig je resultaat kan reproduceren met uitleg en gebruikte techniek in Photoshop.

Als je van het aanbod gebruik wilt maken zou ik zeggen stuur op via wetransfer.com o.i.d.
Heb je mijn e-mail adres niet (meer) stuur me dan een PB.

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 15 aug 2015 23:09 
Lid
Fotografie

Dat aanbod sla ik niet af....ik zal het je morgen sturen....

Ben benieuwd wat ik dan te zien krijg. Leuk Frans... :up

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015 00:38 
Lid
Fotografie

Ik wil aan bovenstaande tips nog de volgende toevoegen: De foto in RAW opnemen en van 1 RAW-bestand meerdere JPG's van maken met verschillende belichtingcompensaties. Vervolgens de verschillende foto's samenvoegen.

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015 07:43 
Lid
Fotografie

ik vind dat de schoonheid van het WITTE paard een beetje is verdwenen in de bewerkte foto. gr.

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015 14:03 
Lid

De update is stukken beter. Gr. Hans.

Voor PS en Na Ps
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015 14:12 
Lid
Fotografie

De bewerking is al heel goed
Ik denk gelijk henry het beste resultaat geeft als je van 1 raw diverse jpg maakt en dan een hdr
Ik heb het nog nooit gedaan maar ik maak ook heel zelden foto's in volle zon

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp