Het is 24 apr 2024 07:00


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Eerste voetbalwedstrijd
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 19 sep 2015 19:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Den Bosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste allemaal,

Vandaag voor de eerste keer foto's gemaakt van een voetbalwedstrijd...

Ik vraag me af hoe de meeste van jullie schieten?
Ik schiet in de tv stand met een sluitertijd van minimaal 1/1000 - 1/1250, De meeste van de fotos zijn zelfs op 1/1600 geschoten, met de diafragma vol open (70-300 4.0-5.6 in mijn geval) en auto iso die meeloopt tot maximaal 1600. Scherpstelmethode op AI SERVO, en alles op raw geschoten... Ik vraag me dus af of het bij deze tak van fotografie niet beter is om op jpeg te schieten, aangezien de camera dan meer bps kan schieten,(denk ik?) en de nabewerking minimaal is.

Aangezien ik momenteel geblesseerd ben, en zelf dus niet kan spelen, ben ik van plan om morgen mijn eigen elftal te fotograferen, dus allerlei tips zijn meer dan welkom!

#1
Fotografie
300mm - 1/1000 - F6.0 - iso640

#2
Fotografie
119mm - 1/1250 - F5.0 - iso500

#3
Fotografie
100mm - 1/1600 - F5.0 - iso500

#4
Fotografie
70mm - 1/1600 - F5.0 - iso250

#5
Fotografie
70mm - 1/1600 - F5.0 - iso320

#6
Fotografie
133mm - 1/1600 - F5.0 - iso500

#7
Fotografie
70mm - 1/1600 - F5.0 - iso400

#8
Fotografie
149mm - 1/1600 - F5.0 - iso400


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 19 sep 2015 19:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Eerste vind ik gelijk de beste! :up

Goed beoordelen kan ik ze niet, daar moet je Joop (Fotosmurf) voor hebben.. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 19 sep 2015 20:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3821
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je bent of net te vroeg of net te laat met de echte actie te fotograferen. Er zitten zeker wel leuke foto's tussen. succes morgen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 19 sep 2015 21:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49103
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je naar de voetbalfoto's van Fotosmurf kijkt en ze met deze vergelijkt zie je dat je vooral schepte en misschien wat scherptediepte mist.

Dat laatste is een kwest van diafragmagetal.

Het eerste is denk ik toch een kwestie van nabewerking en/of combinatie camera en objectief.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 19 sep 2015 21:35 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 20772
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuke serie, de meeste kunnen wel wat contrast gebruiken. Gr. Hans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 19 sep 2015 22:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Den Bosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Scherpte mis ik inderdaad, misschien de focus iets te langzaam voor dergelijke actie's of de kwaliteit van de lens (Sigma 70-300) icm body (500D)? Als ik dit leuk ga vinden en evt vaker ga doen, dan ga ik misschien wel kijken voor een 70-200 2.8. Voorlopig eerst zo maar eventjes wat oefenen.

Wat betreft de actie's heb ik wel betere foto's die goed getimed zijn, echter missen deze nog meer scherpte!

Contrast mogen ze inderdaad wel iets meer gebruiken, was er iets te voorzichtig mee deze keer, en heb maar +10 contrast en +10 helderheid toegevoegd. De foto's morgen zal ik wat meer contrast mee geven!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015 07:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4823
Woonplaats: Schoten (B)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik vind 3 heel leuk met de bal nog juist in beeld en haar houding :super


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015 09:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 426
Woonplaats: Mechelen (B)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bij mij komen ze allemaal wat licht over, die +10 helderheid had niet gemoeten. Meer contrast geven kan op verschillende manieren en ik vind het schuivertje contrast de minste manier. In ACR (RAWconverter photoshop) of Lightroom kan je makkelijk zwart toevoegen, dat geeft vollere kleuren en meer contrast. Je kan ook via curves of via levels gaan werken, ook dat geeft volgens mij betere resultaten. Dus om je vraag over Jpegs dan ineens ook te beantwoorden RAW blijft voordeel behouden.
Ik denk niet dat je meer beelden per seconde haalt in Jpegs, wel zal je buffer minder snel vol zitten waardoor je langer kan blijven doorschieten. Maar ik ben dan ook overtuigd dat je beter oefent op timing en met 1 klik het juiste beeld vast te leggen dan heel veel beelden per seconde waarvan je er maar 1tje goed hebt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015 12:51 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24511
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
We wachten het oordeel van Joop af. Je instellingen lijken me zo slecht niet, dus misschien toch gewoon een kwestie van oefenen? Of de apparatuur, Joop heeft wel erg goeie spullen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015 14:11 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42104
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat je instellingen niet verkeerd zijn, ik schiet eigenlijk het liefst op 1/1600 maar dat is ook een beetje smaak gebonden. Ik wil alles bevriezen en hou niet van wapperende handjes of voetjes.
Ik schiet altijd in RAW omdat je dan net iets meer en makkelijker dingen kunt herstellen in je bewerking.
In JPEG heb je soms 1 of 2 frames meer maar dat zegt niet alles. Het moment van afdrukken en het spelletje lezen blijft belangrijk om de mooiste momenten te pakken.
Ga ook altijd laag zitten, geeft mooiere beelden.

Zo nu even naar de foto's. Voor je wedstrijd van je team heb je er niet veel meer aan want die is nu waarschijnlijk al klaar maar voor een volgende keer dan maar.

Mijn beoordeling op je foto's klinken soms misschien hard maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden en daar leer je niet zo veel van.

Foto1: Oogt wat blauw, zou iets warmer mogen. Mooi de emotie op het gezicht maar zegt voor de rest niet zoveel. Als je net als ik een pak foto's heb van 600 platen per wedstrijd hebt zou ik hem weggooien.

Foto2: Oogt erg statisch en is leuk in een serie omdat het doelpunt er op staat.

Foto3: Gaat bij mij de prullenbak in. Veel te ruim, geen actie, bal te ver weg en moet je zoeken in de foto.

Foto4: Mooie actie plaat. Hooglichten mogen wat minder. Misschien rechts nog iets eraf. Bij sport mag je best lekker krap croppen. Al kan iets meer ook iets toevoegen aan een plaat.

Foto5: Leuke plaat, zou ik vierkant croppen.

Foto6: Zou ik ook vierkant croppen en recht zetten.

Foto 7: Leuke plaat. Vind ik een lastige wat uitsnede betreft. Denk aan vierkant maar de dug-out in de achtergrond met de trainer is ook wel leuk op de plaat.

Foto8: Ook een prima plaat. Oogt ook wat blauw en zou nog even naar de hooglichten kijken.

Ik heb foto 6 even binnen gehaald en bewerkt. Als ik hem weg moet halen moet je het maar zeggen.
Fotografie


Succes langs het veld en ben benieuwd naar je volgende platen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste voetbalwedstrijd
BerichtGeplaatst: 21 sep 2015 13:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Den Bosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt allemaal voor de reactie's!

kawaracer schreef:
Bij mij komen ze allemaal wat licht over, die +10 helderheid had niet gemoeten. Meer contrast geven kan op verschillende manieren en ik vind het schuivertje contrast de minste manier. In ACR (RAWconverter photoshop) of Lightroom kan je makkelijk zwart toevoegen, dat geeft vollere kleuren en meer contrast. Je kan ook via curves of via levels gaan werken, ook dat geeft volgens mij betere resultaten. Dus om je vraag over Jpegs dan ineens ook te beantwoorden RAW blijft voordeel behouden.
Ik denk niet dat je meer beelden per seconde haalt in Jpegs, wel zal je buffer minder snel vol zitten waardoor je langer kan blijven doorschieten. Maar ik ben dan ook overtuigd dat je beter oefent op timing en met 1 klik het juiste beeld vast te leggen dan heel veel beelden per seconde waarvan je er maar 1tje goed hebt.


Hartstikke bedankt voor deze feedback, ik heb het zojuist even geprobeerd op dezelfde fotos als hierboven, en het scheelt inderdaad! ik heb de fotos wat warmer gemaakt, het schuifje van contrast en helderheid op 0 gezet. automatische zwarte en witte tinten toegevoegd (dmv shift toets inhouden en dubbelklikken op het schuifje), evt nog wat aanpassen. en bij de curves zet ik de puntcurve op normaal of hoog contrast. duidelijk beter dan het schuifje contrast! Nooit geweten dit, aangezien ik dacht dat het schuifje hetzelfde deed dan de curves!

Fotosmurf schreef:
Mijn beoordeling op je foto's klinken soms misschien hard maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden en daar leer je niet zo veel van.

Foto1: Oogt wat blauw, zou iets warmer mogen. Mooi de emotie op het gezicht maar zegt voor de rest niet zoveel. Als je net als ik een pak foto's heb van 600 platen per wedstrijd hebt zou ik hem weggooien.

Foto2: Oogt erg statisch en is leuk in een serie omdat het doelpunt er op staat.

Foto3: Gaat bij mij de prullenbak in. Veel te ruim, geen actie, bal te ver weg en moet je zoeken in de foto.

Foto4: Mooie actie plaat. Hooglichten mogen wat minder. Misschien rechts nog iets eraf. Bij sport mag je best lekker krap croppen. Al kan iets meer ook iets toevoegen aan een plaat.

Foto5: Leuke plaat, zou ik vierkant croppen.

Foto6: Zou ik ook vierkant croppen en recht zetten.

Foto 7: Leuke plaat. Vind ik een lastige wat uitsnede betreft. Denk aan vierkant maar de dug-out in de achtergrond met de trainer is ook wel leuk op de plaat.

Foto8: Ook een prima plaat. Oogt ook wat blauw en zou nog even naar de hooglichten kijken.

Ik heb foto 6 even binnen gehaald en bewerkt. Als ik hem weg moet halen moet je het maar zeggen.
Fotografie


Succes langs het veld en ben benieuwd naar je volgende platen.


Bedankt voor je feedback! De foto hoef je niet weg te halen, vind het alleen maar fijn, kan er alleen maar van leren!
Ik heb zojuist de foto's wat warmer gemaakt, en sommige wat strakker gecropt. Wat betreft het strakker croppen heb je gelijk! Echter crop ik mijn foto's altijd in verhouding. Ik heb nu sommige foto's die genomen zijn in landscape, gecropt naar portret modus, nog steeds in de 3:2 verhouding. Dit ziet er stukken beter uit, alleen verlies je op deze manier een hoop pixels. (Ik heb deze foto's trouwens niet geupdate)

Ook gisteren heb ik wat plaatjes geschoten, die zal ik vandaag nog online zetten!
Al met al is het een erg leuke tak van fotografie, maar het valt me nog erg tegen. Ook heeft dit te maken dat mijn body en vooral de lens, niet zon snelle focus hebben. En de lens die ik gebruikt, niet zo scherp is...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed