Het is 27 apr 2024 05:59


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur ~Door de bocht~
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 10:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Met ideeën en tips vanuit de vorige up-load toch aan de slag gegaan. Ik wilde toch proberen om de bocht, die best krap is, in beeld te nemen. Even ter verduidelijk hoe het parcours loopt. De kids komen van rechts, ik pik daar de eerste met de camera op en volg deze door de bocht en leg ze vast. Het parcours recht is iets hoger gelegen dan waar ik zelf sta. De middenberm is prachtig voor mensen die houden van flora, maar voor mij is het lastig. In sommige foto's die ik gisteren heb gemaakt, kan ik door de begroeiing niet eens de weg meer zien. Volgende keer een trapje meenemen!

Het standpunt die ik nu heb gekozen leidt mijn inziens tot meer dynamisch foto's. Het is wel oppassen geblazen, ik heb maar enkele seconden om af te drukken, dan moet ik ga de middenberm in, voor de veiligheid van de kids en mijzelf.
Nu nog de juiste combinatie vinden om nog iets meer snelheid in de foto's te creëren.

1.Fotografie

2. Fotografie

exif foto's
1. Iso 400 F4.5 bij 1/640
2. Iso 200 F6.3 bij 1/160


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 10:29 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 20782
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat klopt, alleen jammer van dat harde licht. Gr. Hans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 11:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De eerste spreekt mij meer aan dan de tweede, vanwege het feit dat er meer renners op staan. De lichtere kleuren van de berm ten opzichte van de iets donkere kleuren van de renners spreken mij wel aan.

Snelheid krijg je volgens mij eenvoudiger in de foto als je haaks op de beweging staat. Als ze naar je toe fietsen is het lastig om er snelheid in te krijgen.

Just my 2 cents.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 14:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vanuit dit standpunt is de snelheid er in krijgen wel te doen, maar moet je snel uitzoomen tijdens de opname. Lastige techniek, maar wel te doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 14:38 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42122
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beide mooie platen Art en leuk om te zien dat je de tips ook echt probeert.

Foto 1 spreekt meer door zoals Henry zegt dat er meer renners op staan maar ook dat je goed kan zien dat ze in de bocht hangen.

Foto 2 heeft toch wel een beetje snelheid door de lage sluitertijd die wat beweging in de wielen brengt.

Oefening baart kunst zullen we maar zeggen. :)

Goede tip van Freerk maar inderdaad wel erg lastig, als het lukt geeft het wel leuke effecten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 20:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Als je tips krijgt of vraagt dan lijkt het mij toch logisch dat je er iets mee doet. Anders hoef je het niet te vragen.
Ik ben dus afgelopen dinsdag ermee aan de slag gegaan en ben over het algemeen tevreden over de verkregen resultaten. De hoge begroeiing is nu zichtbaar, waarvan ik eerst dacht dat dit een belemmering zou zijn. Nou, niet dus. Voor fotograferen van deze bocht had ik een laag standpunt in gedachten en dan zou de flora in de weg zitten. Wat leert de praktijk me: een laag standpunt is op dit punt niet haalbaar. Ik sta dan te dicht op de plek waar de renners voorbij komen en dat zou onherroepelijk tot een botsing leiden. Hier sta ik met één been in het gras en met één been op het parcours. Alles moet razensnel gebeuren, snel afdrukken, snel veilige plek opzoeken.
Ik snap ook wel waarom jullie de voorkeur hebben voor de eerste opname. Ikzelf vind de tweede ook mooi, omdat daar net een pietsie beweging zichtbaar is. Dat zou ik nog willen verbeteren, wellicht de volgende keer.

Ik kan me geen voorstelling maken van het beeld dat ik zou verkrijgen als ik zou uitzoomen. Is dan niet alles bewogen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 20:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16943
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie platen, knap gedaan. Ik weet hoe moeilijk deze techniek is. De renners zijn ook zo,weer verdwenen. Dus geen herkansing, wel wat aan de lichte kant :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 08:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ArtenCo schreef:
.............Ik kan me geen voorstelling maken van het beeld dat ik zou verkrijgen als ik zou uitzoomen. Is dan niet alles bewogen?


Het middendeel zal goeddeels scherp zijn. Ik heb even een voorbeeld opgezocht. Dit is dan het idee:
(of deze website http://defotoblogger.nl/how-to-zoom-burst-fotografie/)
In PS kan het ook, maar komt vaak wat onwerkelijk over. Dan moet je die techniek in PS wel erg goed beheersen.

(Trouwens, een oude manualfocus schuifzoom is in dit soort gevallen heel prettig)
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 15:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hmmm, ik weet niet of ik dit "echt" mooi vind. In eerste instantie komt het geheel met te onscherp over en vermoed ik dat ik hier toch snel op uitgekeken ben. Hou denk meer van scherpere beelden waarin ook de snelheid wordt vastgelegd.

Neemt niet weg dat ik wellicht een keer de techniek kan toepassen tijdens mijn oefensessies, alhoewel ik niet over een oude manuele schuifzoom beschik! We gaan het zien!

Bedankt voor het opzoeken en de link. Die ga ik nog eens rustig bekijken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 17:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In beide foto's dynamiek door scheefhangen.
In foto 2 ook meer beweging door langere sluitertijd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 17:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Gaaf! Dat is Giel, dat kan niet missen! :up :D
Ik vind de tweede het mooist. Mooi die beweging in de wielen en benen en de blik vooruit! :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Door de bocht~
BerichtGeplaatst: 16 jun 2016 19:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ArtenCo schreef:
Hmmm, ik weet niet of ik dit "echt" mooi vind. In eerste instantie komt het geheel met te onscherp over en vermoed ik dat ik hier toch snel op uitgekeken ben. Hou denk meer van scherpere beelden waarin ook de snelheid wordt vastgelegd.

Neemt niet weg dat ik wellicht een keer de techniek kan toepassen tijdens mijn oefensessies, alhoewel ik niet over een oude manuele schuifzoom beschik! We gaan het zien!

Bedankt voor het opzoeken en de link. Die ga ik nog eens rustig bekijken.


Het is met dit soort foto altijd:
bevroren scherpte: weinig dynamiek
gecontroleerde onscherpte: meer dynamiek

Vanuit de door jou gekozen positie gaat het je nooit lukken om die dynamiek er in te brengen wanneer absolute scherpte wenst. Er is nog een extra mogelijkheid: ga achter op een motor zitten en ga ervoor rijden. Een iets langere sluitertijd en je hebt het gewenste effect. Ik denk echter dat dat niet binnen de mogelijkheden ligt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed