janjan33 schreef:
DE2_186 schreef:
Beelden komen op mij niet extreem soft, maar ook niet superscherp over. Je hebt zo te zien een korte sluitertijd, maar die moet misschien nog korter.
De meeste zijn gemaakt met 1/ 640
Ik kan van mijn foto's zo niets herinneren wat onscherp was bij zo'n korte sluitertijd.
janjan33 schreef:
DE2_186 schreef:
Of er is een andere oorzaak dat het niet nog scherper is. Mag ik vragen hoe jij het focussen doet bij deze foto's?
Focus staat op focustracking met lock on AF Ik stel voordat de foto wordt scherp op een punt waar ik de sprong verwacht.aantal. scherpstelpunten 11.
Vantevoren scherpstellen lijkt me heel erg lastig - zo niet onmogelijk - bij dit soort foto's.
Ik lees in reviews dat een Nikon D7200 51 scherpstelpunten heeft. Waarom gebruik jij er dan maar 11?
In Canon-taal heb voor AF ik 3 modi (ik weet niet hoe dat in Nikon-taal heet):
- One Shot
- Al focus
- Al servo
One shot wil vooral locken op 1 punt, en is het meest betrouwbaar bij stilstaande onderwerpen.
Al focus wil ook locken, maar gaat als de afstand tussen camera en onderwerp te veel veranderd weer een poging doen om opnieuw te locken.
Al Servo gaat uit van een bewegend onderwerp, probeert niet te locken, en is in die zin iets minder nauwkeurig omdat het altijd een beetje zoekende is. Het is wel minder lui dan Al focus, en gaat ook bij een kleine verandering al opnieuw aan de slag. Verder is het ook voorspellend, als een onderwerp op moment_1 20 meter ver is, en op moment_2 16 meter ver, dan gokt de camera er op dat nog voor hij aan de meting van moment_3 toe is het onderwerp 12 ver zal zijn.
Als er sprake is van beweging in het zelfde vlak kan je Al focus of zelf One Shot kiezen. Maar is de beweging (deels) ook naar je toe, dan zou je voor het Nikon-equivalent van Al servo moeten kiezen.
Verder kan je in veel gevallen een focuspunt - of nog liever een groepje focuspunten - selecteren daar in het beeld waar je "het springende jongetje" verwacht. Dat kan je vaak wel van te voren doen. Maar het scherpstellen zelf liever als je de foto maakt denk ik.