Het is 29 maart 2024 02:27

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Jongetjes3+update
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 21:10 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
janjan33 schreef:
De_186
Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen scherpstelpunten (11) en focuspunten (D9)

Ik weet niet wat jij met "scherpstelpunten (11)" bedoelt. Daarvoor moet ik in de handleiding van jouw camera kijken.
Doe ik dat hier....
https://www.gebruikershandleiding.com/Nikon-D7200/preview-handleiding-660476.html?page=0066
....dan krijg ik de indruk dat dit een optie is als je kiest voor als je handmatig 1 scherpstelpunt wilt selecteren. (dus geen cluster zoals bij "d9") Je hebt hiermee dezelfde spreiding van als dat je handmatig 1 punt selecteert uit 51 punten, maar dat er bewust punten tussenuit gelaten zijn zodat je vlotter naar een punt aan een andere kant van het beeld kunt switchen. Dat is mijn vluchtige indruk, jouw handleiding heeft 202 pagina's, en die ga ik niet van a tot z doorlezen. ;). Als het klopt wat ik denk dan is het verschil dus of je met een cluster van 9 punten werkt, of met 1 punt. Dat cluster van 9 punten is altijd een vierkantje van 9 punten direct naast elkaar, maar waar dat cluster in het beeld zit kan je wel instellen. Van die 11 punten kan ook altijd kiezen waar je wilt scherpstellen, maar je kunt dan altijd maar 1 punt kiezen.

Maar let op: Fotosmurf geeft aan dat hij maar 1 punt gebruikt bij dezelfde soort foto's als die jij maakt. Fotosmurf heeft ook hetzelfde cameramerk. Dus dat is ervaring die veel directer aansluit bij wat jij aan het doen bent, dus het is dan maar de vraag of het wel nodig is om met clusters scherpstelpunten te werken. Meer autofocuspunten verhoogt altijd de kans op "grip", maar stel dat je kans al 95% is, dan is de vergroting van die kans niet per se nodig. Je tijd kan beter geïnvesteerd zijn als je toch eerst naar de sluitertijd gaat kijken.
Ik heb zelf wel meer autofocuspunten nodig bij het fotograferen van treinen, maar dat komt misschien wel omdat je hier spiegelende oppervlaktes hebt waarbij het te tricky is om op 1 focuspunt af te gaan. Die springende jongetjes spiegelen niet, een t-shirt heeft meer structuur en contrast, dus dat is wat dat betreft voor je autofocussysteem een stuk makkelijker.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 21:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4499
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DE2_186 schreef:
janjan33 schreef:
De_186
Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen scherpstelpunten (11) en focuspunten (D9)

Ik weet niet wat jij met "scherpstelpunten (11)" bedoelt. Daarvoor moet ik in de handleiding van jouw camera kijken.
Doe ik dat hier....
https://www.gebruikershandleiding.com/Nikon-D7200/preview-handleiding-660476.html?page=0066
....dan krijg ik de indruk dat dit een optie is als je kiest voor als je handmatig 1 scherpstelpunt wilt selecteren. (dus geen cluster zoals bij "d9") Je hebt hiermee dezelfde spreiding van als dat je handmatig 1 punt selecteert uit 51 punten, maar dat er bewust punten tussenuit gelaten zijn zodat je vlotter naar een punt aan een andere kant van het beeld kunt switchen. Dat is mijn vluchtige indruk, jouw handleiding heeft 202 pagina's, en die ga ik niet van a tot z doorlezen. ;). Als het klopt wat ik denk dan is het verschil dus of je met een cluster van 9 punten werkt, of met 1 punt. Dat cluster van 9 punten is altijd een vierkantje van 9 punten direct naast elkaar, maar waar dat cluster in het beeld zit kan je wel instellen. Van die 11 punten kan ook altijd kiezen waar je wilt scherpstellen, maar je kunt dan altijd maar 1 punt kiezen.

Maar let op: Fotosmurf geeft aan dat hij maar 1 punt gebruikt bij dezelfde soort foto's als die jij maakt. Fotosmurf heeft ook hetzelfde cameramerk. Dus dat is ervaring die veel directer aansluit bij wat jij aan het doen bent, dus het is dan maar de vraag of het wel nodig is om met clusters scherpstelpunten te werken. Meer autofocuspunten verhoogt altijd de kans op "grip", maar stel dat je kans al 95% is, dan is de vergroting van die kans niet per se nodig. Je tijd kan beter geïnvesteerd zijn als je toch eerst naar de sluitertijd gaat kijken.
Ik heb zelf wel meer autofocuspunten nodig bij het fotograferen van treinen, maar dat komt misschien wel omdat je hier spiegelende oppervlaktes hebt waarbij het te tricky is om op 1 focuspunt af te gaan. Die springende jongetjes spiegelen niet, een t-shirt heeft meer structuur en contrast, dus dat is wat dat betreft voor je autofocussysteem een stuk makkelijker.

Ik was inderdaad in de war geraakt met handmatig voor wat betreft hetreft die 11 punten.
Ga doen wat je zegt eerst sluiter verhogen en testen, daarna de scherpstelling. Wellicht voldoet de 1 punt scherpstelling van Fotosmurf wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 13:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4499
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb vandaag foto 5 gemaakt Iso 400 sluiter 1/1600 diafragma f5

Sluitertijd getest maar nog geen goed resultaat.
Kom inderdaad tussen de 1/1000 en 1/2000 uit. Moet het
nog een keertje overdoen.

Ik had ook nog graag de ogen van het jongetje gezien...Er blijft nog
wat te wensen over.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 14:33 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40514
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Foto 5 vind ik wel de beste tot nu toe. :up

Had 'm graag wat groter gezien, dan is het toch wat makkelijker/beter beoordelen. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 17:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Foto 5 (de update?) ziet er goed uit vind ik.

Voor scherpstelmogelijkheden misschien eens pagina 86 van de handleiding raadplegen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 17:28 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41892
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Foto 5 reet er al een heel stuk beter uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 17:37 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
janjan33 schreef:
Heb vandaag foto 5 gemaakt Iso 400 sluiter 1/1600 diafragma f5

Sluitertijd getest maar nog geen goed resultaat.
Kom inderdaad tussen de 1/1000 en 1/2000 uit.

Hoe weet je waar je uitkomt met de sluitertijd als er nog geen goed resultaat is?

Foto 5 is overigens prima zo! Standpunt goed, en voor hoe groot je hem nu plaatst de scherpte ook. Om de scherpte goed te beoordelen is het wel handig als je wat groter plaatst.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 18:29 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4499
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DE2_186 schreef:
janjan33 schreef:
Heb vandaag foto 5 gemaakt Iso 400 sluiter 1/1600 diafragma f5

Sluitertijd getest maar nog geen goed resultaat.
Kom inderdaad tussen de 1/1000 en 1/2000 uit.

Hoe weet je waar je uitkomt met de sluitertijd als er nog geen goed resultaat is?

Heb een rijtje met 1/3 stops gemaakt vanaf 1/200 tot 1/2000. Die van 1/1000 was scherp en die van 1/2000 ook. De meesten voor 1/1000 waren
onscherp. Ik heb verder alle fotos vandaag genomen met die er vrijwel allemaal goed uitkwamen qua scherpte. Toch zat er ook eentje tussen de reeks van de test die ik scherp had verwacht maar onscherp was daarom wil ik het nog een keertje doen dan weet ik het qzekerder en meer precies.

De foto 5 plaats ik nog een keer als ik thuis ben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 20:25 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4499
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
zie foto 6


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 20:28 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4499
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotosmurf schreef:
Foto 5 reet er al een heel stuk beter uit.

Schot voor open doel......:Wat zou je nog willen verbeteren/veranderen...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 23:02 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
janjan33 schreef:
zie foto 6


Ik vind dat beeldvullend op mijn laptopscherm scherp genoeg.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed