Het is 24 apr 2024 17:17

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Jongetjes3+update
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017 19:39 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben nu met een bredere lens geweest. Ik wil het met een nog bredere ook
proberen. Graag feedback en tips.
Foto1
Fotografie

Foto2
Fotografie

Foto3
Fotografie

Foto4
Fotografie

Foto5
Fotografie

Foto6 (700 pix lange zijde)
Fotografie


Laatst bijgewerkt door janjan33 op 26 dec 2017 20:24, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017 19:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Foto's zijn te klein aub groter plaatsen. Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017 20:03 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wim schreef:
Foto's zijn te klein aub groter plaatsen. Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Het lukte eerst niet maar nu wel volgens mij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 22 dec 2017 20:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ge kunt goed zien dat een foto met een blauwe lucht als achtergrond veel rustiger is als een foto met bomen in de achtergrond :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017 11:03 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
AJL schreef:
Ge kunt goed zien dat een foto met een blauwe lucht als achtergrond veel rustiger is als een foto met bomen in de achtergrond :dk



Ja dat heb ik ook ontdekt. Ik ben nog aan het zoeken naar de beste achtergrond, maar ik moet ook rekening houden met de andere omstandigheden zoals licht en de plaats waar de jongens kunnen springen. Ik ga nog een keertje terug, dan diep ik het onderwerp tenminste uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017 13:00 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Achtergrond idd.

Beelden komen op mij niet extreem soft, maar ook niet superscherp over. Je hebt zo te zien een korte sluitertijd, maar die moet misschien nog korter.

Of er is een andere oorzaak dat het niet nog scherper is. Mag ik vragen hoe jij het focussen doet bij deze foto's?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017 14:20 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DE2_186 schreef:

Beelden komen op mij niet extreem soft, maar ook niet superscherp over. Je hebt zo te zien een korte sluitertijd, maar die moet misschien nog korter.


De meeste zijn gemaakt met 1/ 640

DE2_186 schreef:
of er is een andere oorzaak dat het niet nog scherper is. Mag ik vragen hoe jij het focussen doet bij deze foto's?


Focus staat op focustracking met lock on AF Ik stel voordat de foto wordt scherp op een punt waar ik de sprong verwacht.aantal. scherpstelpunten 11.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017 14:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Achtergrond is veel te druk, misschien een lager standpunt zoeken en dan iets omhoog fotograferen zodat je de bomen kwijt bent. Of en mss heb je dat wel gedaan, om het onderwerp heen lopen en dan een goed standpunt uitzoeken. Nu storen alle achtergronden die er te zien zijn.

Lijkt me heel lastig om vooraf een scherpte-punt te bepalen. Je weet nooit of ze daar dan ook echt gaan springen. Kun je niet focus tracking on gebruiken? Dan kun je ze volgen met de camera, blijven ze scherp en kun je afdrukken.

Zou ook eens kijken naar het diafragma welke je hebt gekozen. Voor sport ga ik meestal voor 2,8 of desnoods F4.... alle andere keuze van diafragma laat ik links liggen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017 15:21 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ArtenCo schreef:
Achtergrond is veel te druk, misschien een lager standpunt zoeken en dan iets omhoog fotograferen zodat je de bomen kwijt bent. Of en mss heb je dat wel gedaan, om het onderwerp heen lopen en dan een goed standpunt uitzoeken. Nu storen alle achtergronden die er te zien zijn.

Laag standpunt had.ik gekozen..
Ik
Lijkt me heel lastig om vooraf een scherpte-punt te bepalen. Je weet nooit of ze daar dan ook echt gaan springen. Kun je niet focus tracking on gebruiken? Dan kun je ze volgen met de camera, blijven ze scherp en kun je afdrukken.


Ga ik proberen goeie tip
Zou ook eens kijken naar het diafragma welke je hebt gekozen. Voor sport ga ik meestal voor 2,8 of desnoods F4.... alle andere keuze van diafragma laat ik links liggen.


De fotos hebben een klein diafragma. Zal ook eens groter proberen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017 15:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Laagstandpunt ingenomen, weet je dat zeker? Als ik kijk naar de opnames dan komt het op mij over dat de fotograaf op gelijke hoogte staat als de springende jongens.....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017 15:52 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
janjan33 schreef:
DE2_186 schreef:

Beelden komen op mij niet extreem soft, maar ook niet superscherp over. Je hebt zo te zien een korte sluitertijd, maar die moet misschien nog korter.


De meeste zijn gemaakt met 1/ 640

Ik kan van mijn foto's zo niets herinneren wat onscherp was bij zo'n korte sluitertijd.


janjan33 schreef:
DE2_186 schreef:
Of er is een andere oorzaak dat het niet nog scherper is. Mag ik vragen hoe jij het focussen doet bij deze foto's?


Focus staat op focustracking met lock on AF Ik stel voordat de foto wordt scherp op een punt waar ik de sprong verwacht.aantal. scherpstelpunten 11.


Vantevoren scherpstellen lijkt me heel erg lastig - zo niet onmogelijk - bij dit soort foto's.
Ik lees in reviews dat een Nikon D7200 51 scherpstelpunten heeft. Waarom gebruik jij er dan maar 11?

In Canon-taal heb voor AF ik 3 modi (ik weet niet hoe dat in Nikon-taal heet):
- One Shot
- Al focus
- Al servo

One shot wil vooral locken op 1 punt, en is het meest betrouwbaar bij stilstaande onderwerpen.
Al focus wil ook locken, maar gaat als de afstand tussen camera en onderwerp te veel veranderd weer een poging doen om opnieuw te locken.
Al Servo gaat uit van een bewegend onderwerp, probeert niet te locken, en is in die zin iets minder nauwkeurig omdat het altijd een beetje zoekende is. Het is wel minder lui dan Al focus, en gaat ook bij een kleine verandering al opnieuw aan de slag. Verder is het ook voorspellend, als een onderwerp op moment_1 20 meter ver is, en op moment_2 16 meter ver, dan gokt de camera er op dat nog voor hij aan de meting van moment_3 toe is het onderwerp 12 ver zal zijn.

Als er sprake is van beweging in het zelfde vlak kan je Al focus of zelf One Shot kiezen. Maar is de beweging (deels) ook naar je toe, dan zou je voor het Nikon-equivalent van Al servo moeten kiezen.

Verder kan je in veel gevallen een focuspunt - of nog liever een groepje focuspunten - selecteren daar in het beeld waar je "het springende jongetje" verwacht. Dat kan je vaak wel van te voren doen. Maar het scherpstellen zelf liever als je de foto maakt denk ik.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 23 dec 2017 16:35 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ArtenCo schreef:
Laagstandpunt ingenomen, weet je dat zeker? Als ik kijk naar de opnames dan komt het op mij over dat de fotograaf op gelijke hoogte staat als de springende jongens.....

Ja ik had een laag standpunt maar zal wat meer door de knietjes gaan...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017 22:58 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Toevoeging:

al servo heet in Nikon taal AFC. Als je AFC wilt gebruiken en toch OOK wilt kunnen pre-focussen, dan kan dat met back button focus. Wordt in dit filmpje (in Canon-taal) uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=8PN9R0D3pF0
Nadeel is alleen dat je bij AFC dus zolang je wilt dat de camera focust voortdurend dat knopje ingedrukt moet houden.

Hier hoe je back button focus instelt op jouw camera (heb ik niet gekeken, maar als het niet duidelijk is pak je maar een ander filmpje). Het instellen moet er niet alleen voor zorgen dat de camera focust als je de back button indruk, maar ook dat hij dat juist NIET doet als je de ontspanknopt (half) indrukt.
https://www.youtube.com/watch?v=gc_SM_H22lg

Hier de focusmodi van jouw camera, voor jumpende jongetjes moet volgens mij "AFC" hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=JbwvBe3Zxr4#t=4m37s

Groepje focuspunten, selecteren aan een zijkant: Ik denk dat ik deze "d9" zou kiezen bij jouw camera, of anders "d21". Bij een groter aantal focuspunten heb je een grotere kans dat de camera meer contrast vindt, en zo "grip" krijgt op je onderwerp. Nadeel is dat er ook meer kans is dat er focuspunten op iets anders terechtkomen dan je onderwerp. Ik zou denken dat "d9" prima is, maar bij een onderwerp met weinig contrast, of minder licht (zal niet snel gebeuren want dan wordt de sluitertijd te lang ;) ) kan je de voorkeur geven aan "d21".
https://www.youtube.com/watch?v=JbwvBe3Zxr4#t=7m01s

Het is natuurlijk goed om dat filmpje even helemaal te kijken, maar let op, wat hier wordt gezegd klopt niet:
https://www.youtube.com/watch?v=JbwvBe3Zxr4#t=6m36s
Recomposing in Continues Servo (AFC) werkt namelijk WEL, ZOLANG je maar back button focus gebruikt. (komt in datzelfde filmpje aan het einde ook aan bod)

Disclaimer: ik heb inmiddels een goede ervaring met autofocus, maar wel met een andere camera dan jij hebt, ook een ander merk. Op basis van ervaring met mijn camera heb ik een (gerede) verwachting wat bij jouw camera werkt, maar met jouw type camera heb ik die ervaring zelf niet, waardoor dingen toch weer anders kunnen uitpakken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 10:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
DE2_186 geeft je hier een pak theoretische uitleg... misschien ben je er iets mee ?

Maar de enige mogelijkheid om dit soort foto's ( goed ! ) te lukken is " High Speed Sync Flash :)

Verder veel oefenen en vooral goed nadenken over je eigen standpunt :up

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 14:21 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42104
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een brede lens verplicht je om dichtbij te staan, kan mooie plaatjes opleveren maar is een stuk gevaarlijker en je hebt weinig mogelijkheden om een goede plek/achtergrond te kiezen.
Weet niet wat de exif is maar denk dat je sluitertijd te lang is en je diafragma te klein.

Kom misschien wat hard over maar is zeker opbouwend bedoeld.
1,3 en 4 zou ik weggooien.
1 - achtergrond is druk en te aanwezig, een kleiner diafragma had die wat doffer gemaakt en zou de foto kunnen redden, al denk ik dat ik hem dan nog te druk vindt.
3 en 4 - mensen aangesneden geeft geen mooi beeld, zeker niet als het de springer zelf betreft.
Als je voor een detail zou gaan is het iets anders.
Foto 2 is een mooi shot van sprong en baan, zou hem wel recht zetten.
Heb het idee dat je op gelijke hoogte staat met de springer. Als je beneden had gestaan was de sprong hoger geweest en had je meer van de springwand gezien.

Heb het zelf ook eens gedaan, door jou foto's geprikkeld om het weer eens te gaan doen, en doe dat meestal met de 70-200mm en dan op F2.8 of F3.2 maar niet groter dan F5.6.
Sluitertijd meestal op 1/1600
Zal er een voorbeeld bij doen.
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 16:17 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De_186
Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen scherpstelpunten (11) en focuspunten (D9)

Fotosmurf
Jij.gebruikt dus een veel kortere sluiter dan de_186


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 16:26 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42104
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja maar dat is een persoonlijke smaak, ik hou van alles scherp en niet van wapperende handjes en dergelijke. Hoewel dat soms ook heel mooi kan zijn en verschilt ook per sport.

Ik schiet trouwens met 1 AF-punt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 20:16 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
janjan33 schreef:

Fotosmurf
Jij.gebruikt dus een veel kortere sluiter dan de_186


Ik heb bij wat ik fotografeer nooit behoefte gezien om korter te gaan dan 1/800 of 1/1000 sec. Ik fotografeer graag treinen, op punten waar die 80 of 100 km/u gaan, soms ook direct langs het perron. Verder trampoline-springende of schommelende personen. Maar er zijn veel meer factoren in het geding dan alleen de snelheid van je onderwerp. Ook de afstand tot het bewegende onderwerp en de hoek waarin het beweegt doen er toe. En bij springen of schommelen heb je ook dode punten. Daarom lukt het mij niet om een vergelijking te maken tussen de bewegende onderwerpen die ik fotografeer en die jij fotografeert.
Fotosmurf heeft wel meer directe ervaring, dus als hij 1/1600 adviseert zou ik vooral dat advies overnemen.
Of experimenteren, dat is met sluitertijden niet zo ingewikkeld. Creëer een worst case.....
- het onderwerp zo snel mogelijk
- de beweging van links naar rechts en niet naar je toe of van je af
- zo veel als maximaal wenselijk ingezoomd op het onderwerp
.... varieer je sluitertijd en kijk thuis wat de zo lang mogelijke sluitertijd is waarbij het altijd goed gaat. Als je die sluitertijd hebt uitgevonden kan je die factor verder uitsluiten als je gaat experimenteren met andere zaken zoals autofocuspunten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 20:42 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Daniel Doyen schreef:
DE2_186 geeft je hier een pak theoretische uitleg... misschien ben je er iets mee ?

Maar de enige mogelijkheid om dit soort foto's ( goed ! ) te lukken is " High Speed Sync Flash :)


Ik geloof meteen dat dit een goede tip is wat betreft belichten. Alleen maakt belichting focussen niet overbodig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetjes3+update
BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 20:50 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De2
_186

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen scherpstelpunten (11) en focuspunten (D9)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed