Jong en oud tegenwoordig allemaal op de klapschaats. Een revolutionaire ontwikkeling van de schaatsport met het introduceren van de klapschaats, waarbij mijn broer bij betrokken was. Afgelopen jaar is er een sportdocumentaire gemaakt over de ontwikkelingen binnen het professionele schaatsen nadat hij als schaatser het aan durfde om op de klapschaats te gaan schaatsen
Vanavond wordt de documentaire " Tien jaar wachten op applaus" om 17.00 uitgezonden op TV WEST. Als zus heb ik de ontwikkelingen, de twijfelingen, de successen en de onzekerheden van dichtbij meegemaakt. Ik ben dan ook ongelooflijk trots op mijn broer die de geschiedenis van het schaatsen voor al tijd heeft veranderd door zijn overstap van traditionele schaats naar de klapschaats.
Info van de website; tien jaar wachten op applaus
Eind jaren '80 raakt student bewegingswetenschappen Erik van Kordelaar gefascineerd door een uitvinding van zijn docent wiskunde, professor Van Ingen Schenau. Van Ingen Schenau houdt college over een zogenaamde klapschaats, waarbij hij grote beloften doet over te behalen resultaten, maar tegelijk verhaalt over het missen van erkenning door de schaats-top.
Erik is fanatiek schaatser en ziet zo'n innovatie wel zitten. Wanneer hij direct al zijn persoonlijke records aan flarden rijdt op de klapschaats, besluit hij aan het begin van schaatsseizoen '94/'95 het jeugdteam dat hij samen met Dick de Bles traint, ook op de klapschaats te zetten. Voor professor Van Ingen Schenau begint een baanbrekend wetenschappelijk project; Van Kordelaar, De Bles en de ploeg beginnen aan een ware Odyssee, vol hoon en wantrouwen, maar met een prachtige afloop.
1.

2.