Het is 28 maart 2024 14:55


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur ~Almere versus Rotterdam~
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 21 sep 2018 15:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
1. Fotografie

2. Fotografie

Het was een leuke wedstrijd met een hoge opbrengst van foto's. Ben benieuwd naar de kritieken van Henry die toch zeer regelmatig langs de lijn zit, hij heeft een geoefend oog als het om hockey-foto's gaat
Ik zal het forum niet verder bevuilen met de hockey foto's van ons kleine PD uitstapje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 21 sep 2018 19:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind dat je mooie sportfoto's maakt en de kwaliteit van de foto's die uit jouw Sony komt spreekt mij erg aan.
Ik vind het ook mooi om te zien dat, ondanks dat we met z'n drieen bij dezelfde wedstrijd zitten, we toch met andere foto's terugkomen. Dit effect heb ik ook bij foto's van andere fotografen gezien. Ik zou mezelf vaker een andere opdracht moeten geven (bijvoorbeeld meer sfeerbeelden of harde confrontaties) om te zorgen dat door de jaren heen je foto's niet teveel op elkaar gaan lijken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 11:00 
Lid
Online op het fotoforum

Berichten: 20715
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hele mooie actie foto's. Gr. Hans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 16:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry schreef:
Ik vind dat je mooie sportfoto's maakt en de kwaliteit van de foto's die uit jouw Sony komt spreekt mij erg aan.
Ik vind het ook mooi om te zien dat, ondanks dat we met z'n drieen bij dezelfde wedstrijd zitten, we toch met andere foto's terugkomen. Dit effect heb ik ook bij foto's van andere fotografen gezien. Ik zou mezelf vaker een andere opdracht moeten geven (bijvoorbeeld meer sfeerbeelden of harde confrontaties) om te zorgen dat door de jaren heen je foto's niet teveel op elkaar gaan lijken.


Bedankt Henry...Ik snap wat bedoeld met jezelf een andere opdracht geven anders kom je altijd met dezelfde beelden thuis, dat is wel een beetje saai. Ik ervaar dat ook bij schaatsen.
Echter je kunt jezelf wel een andere doelstelling opleggen maar je bent afhankelijk van de situatie: het moet zich wél voordoen! Je kunt genoeg inspiratie opdoen om ook naar anders sportfotografen te kijken. Pim Ras en Klaas-Jan van der Weijden onder andere, hebben zich op dit gebied wel bewezen. Nu wij nog!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 16:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zeker de eerste foto (de 2e net zo goed) vind ik een topper! Heerlijke actiefoto!! :super


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 18:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ArtenCo schreef:
Bedankt Henry...Ik snap wat bedoeld met jezelf een andere opdracht geven anders kom je altijd met dezelfde beelden thuis, dat is wel een beetje saai. Ik ervaar dat ook bij schaatsen.
Echter je kunt jezelf wel een andere doelstelling opleggen maar je bent afhankelijk van de situatie: het moet zich wél voordoen! ...

Conny, ik ben het toch niet met je eens. Ik ben van mening dat die situaties zich altijd voor zullen doen. Het gaat er (denk ik) om op welk beeld jouw focus ligt. Als die andere beelden zich namelijk niet voordeden, kwamen sportfotografen met een andere kijk op het spelletje zonder foto's thuis en dat is niet zo.

Mijn kinderen zien (en krijgen) ook foto's van andere sportfotografen. Ook zij hebben wel eens de opmerking gemaakt dat die andere sportfotografen met andere beelden thuis komen en dat mijn foto's allemaal op elkaar lijken.

Ik denk dan ook dat fotografen iets weg heeft van het leren van "kunstjes". Als je een kunstje onder de knie hebt, dan sta je voor de keuze om een nieuwe uitdaging aan te gaan (je te ontwikkelen) of je kunstje bijvoorbeeld 100.000 keer te herhalen. Zonder iemand hier te willen kwetsen, dat zie je hier op dit forum ook. Men is goed in zijn/haar kunstje, maar een mooie foto in een andere categorie opleveren valt vaak niet mee. Vreemd, want de camera en lens is vaak dezelfde en de kennis over sluitertijd, ISO en diafragma niet plotseling anders....

Je zag het bijvoorbeeld aan de situatie met de snoekduik. Ik zag dat er iets ging gebeuren, begon op tijd met fotograferen en hield op met fotograferen toen voor mij "Het Moment" (de snoekduik) was geweest. Fotosmurf was "bij wijze van spreken" net gestart met fotograferen, waarschijnlijk omdat hij een harde confrontatie zag komen. Ik weet nog dat hij op zijn camera keek en zag dat hij de snoekduik had gemist. Het resultaat: ik had de snoekduik en Fotosmurf had de harde confrontatie. Een ander voorbeeld is die slag tegen het hoofd. Fotosmurf had dat moment, ik zou hem (als ik naast Fotosmurf zou hebben gezeten) zeer waarschijnlijk niet hebben gehad.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 18:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13040
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Mooie aktie foto's :up .

Misschien is het interessant Huub Keulers te bekijken als je hem nog niet kent. Hij heeft veel sportfoto's met een andere blik op sporten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 19:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben maar gelijk even wezen kijken bij Pim Ras, Klaas-Jan van der Weij en Huub Keulers. Dank voor de tip. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 19:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dat heb ik ook gedaan..inspiratie genoeg......

Ik snap je wel hoor, het is waar jijzelf de focus op legt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 23:55 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41890
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vind dit betere sportplaten als je goal Art. :up

Huub Keulers heeft ook pas een boek uitgebracht, staan mooie dingen in.


Zoals ik ook bij Henry al had gezegd blijft het moment van afdrukken belangrijk.
Maar de sport kennen is ook een must zodat je een klein beetje kan inschatten wat er gaat gebeuren.
Bij de snoekduik bijvoorbeeld ( die had ik wel maar helaas niet scherp genoeg) weet je dat de speler die in de duikvlucht hangt pas kan remmen als hij weer grond onder hem heeft, als je dan een keeper aan ziet komen glijden en je weet dat het veld nat is weet je ook dat ook hij niet in eens stil ligt. Gevolg kan een botsing zijn en daarom iets langer foto's nemen. Als het je doel is om dat soort momenten op de plaat te willen zetten natuurlijk.

Voetbal is iets wat ik goed kan omdat ik dat al een aantal jaren doe maar ik merk altijd als ik bij een andere sport voor het eerst ben dat ik zoekende ben en dat geeft een extra uitdaging. Veel praten met de mensen die er verstand van hebben kan je aardig helpen op zo'n middag.

Een kunstje, dezelfde foto's maken?
Als je voor dezelfde kwaliteit gaat is het een kunstje. sluitertijd, diafragma auto iso enz.
Als je creatief wilt zijn verander je die dingen soms.
Het ligt er aan wat je op de plaat wilt zetten. Ik ga voor de duidelijke acties, shirtje trekken, tackles maar ook voor mooie sporthoudingen en emotie in de sport.
Alles is al een keer op de plaat gezet, ook door mij misschien wel en toch hoop je elke weer op een heel mooi moment in een wedstrijd. Maar ik kijk ook vaak om mij heen of ik iets interessant zie, er gebeurt een hoop rond een veld.

Ik moet er nog een paar uitzoeken dus zal ook nog wel wat plaatsen denk. Maar er komt weer veel tussendoor, wat kan een mens het druk hebben he. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Almere versus Rotterdam~
BerichtGeplaatst: 24 sep 2018 09:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4580
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Deze foto's spreken me meer aan. Fraaie actie is er te zien!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed