Freerk_Lautenbag schreef:
De bewerking die je kiest hangt ook van de doelgroep af. Ik heb het een keer meegemaakt dat ik een trouwreportage van iemand zat te bekijken (van recente datum!!) waarbij ik de onvergeeflijke fout heb gemaakt om te vragen wie die vrouw in de rode jurk was. 'Dat ben ik' antwoordde de bruid. Dan sta je er lekker gekleurd op. En toch vond ik mijn vraag niet zo gek, want de foto's waren dusdanig nabewerkt dat de herkenning zoek was. Volgens mij ben je dan de verkeerde weg ingeslagen!
Dan kom ik op mijn punt: wanneer je foto's maakt voor het model zelf, dan moeten de foto's niet vervreemden van de werkelijkheid. Heeft ze in werkelijkheid sproeten, laat die sproeten dan ook zitten.
Is het echter een model die in het kader van een opdracht werkt, dan is volgens mij veel toegestaan. De opdrachtgever bepaalt in dat geval.
Zo denk ik er als niet portret-/modelfotograaf er over.
Het voordeel is dat niemand hier de opdrachtgever is, dus ik kan de foto's vrij bewerken, dat het niet de smaak is van sommige, is natuurlijk mogelijk, niks mis mee en gelukkig maar anders maakte we allemaal dezelfde foto's.