Xavier en Henry bedankt voor jullie uitgebreide commentaar!

Het licht is inderdaad wat vlak, maar ik heb wel een reflectiescherm heb gebruikt ( met de warme / gouden kant ). Maar misschien niet goed gebruikt, moet ik de volgende keer proberen om de belichting aan één kant van het gezicht laten komen of over het gehele gezicht wat nu het geval is?
Momenteel beschik ik wel over een flitser, maar die werkt niet goed en heb er ook nog geen trigger. Als ik echt verder wil gaan met portretten zal ik zeker een vervanger voor mijn huidige flitser aanschaffen.
Wat betreft de houding hebben jullie ook een goed punt, ik heb me voor deze shoot wel ingelezen over poses e.d. en heb ook gelezen dat recht tegenover de camera nogal brede schouders oplevert. Maar tijdens het fotograferen ben ik dit vergeten. Volgende keer moet ik daar echt even op letten.
Het aansturen van een model blijf ik erg lastig vinden, dat is opzich niet gek voor de eerste keer maar het is wel iets wat ik nog moet gaan leren. Maar dat is, omdat ik moeilijk kan communiceren met mensen, wel erg lastig. Komt goed.
Achtergrond is ook niet helemaal top, daar ben ik het mee eens. Heb laatst een foto gezien waarbij er ook gebruik is gemaakt van tegenlicht en daar geen wit / uitgebeten achtergrond in zat maar juist een mooi diffuse / zachte achtergrond. Dat wilde we een beetje proberen.
Goede tips om deze foto te verbeteren Henry.
- Pukkeltjes zijn inderdaad niet erg fraai, zal deze de volgende keer meenemen tijdens het bewerken.
- Zou jij (of Martina?

) uitleg geven over de 'outputlevels', ik ken dat niet.
- Ook daarin ben ik het met je ééns, F/3.5 had me hier ( denk ) ik een mooiere foto opgeleverd. Leerpuntje voor de volgende keer.
- Ik heb al een aantal filters over deze foto gedaan, alleen niet voor de huid. Welke is daar het beste bruikbaar voor?
- Het zonnige filtertje vind ik iets minder, mede doordat er veel contrast uit de foto gehaald word.
Niet geheel onbelangrijk om erbij te zeggen:
Deze foto heb ik niet zelf uitgekozen, ik had hem al bijna verwijderd omdat het beeld mij niet aansprak, maar het model ( mijn zus ) vond hem juist erg mooi. Vandaar dat ik hem heb bewerkt en hier heb geplaatst.
Nogmaals mijn dank voor jullie tips, ik ga er mee aan de slag!