Het is 09 jun 2025 17:40

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Nog ééntje...
 Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 05 dec 2016 22:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
... :)

Fotografie
Ik ben benieuwd of deze ook zo goed in smaak valt, zoniet, waarom niet?

F/8 | 1/250 sec. | ISO-320 | -0.7 belichtingsafwijking | 50mm | ...

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 06 dec 2016 18:02 
Lid
Fotografie

Toch wat minder geslaagd? :unsure

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 06 dec 2016 19:00 
Lid
Fotografie

Het zijn je eerste stappen in portret dus we mogen niet te streng zijn heh Matthijs.
Maar de eerlijkheid bied ons wel te zeggen dat het geheel wat "vlak" is. Compo is ook niet heel sterk.

Om tips te geven zou ik zeggen. Probeer bij een portret vooral te vertrekken vanuit de portretstand. Een tweede tip is het aansturen van je model. dat laatste is minder eenvoudig als men zou denken. Maar probeer vooral leuke poses uit. Het is een kwestie van oefenen wat werkt en wat niet werkt. Op het net kan je veel bronnen vinden met basisposes waar je al mee kan starten. Wat ik ook steeds doe is goed naar mijn model kijken en een beetje zoeken welke invalshoeken een mooi beeld opleveren. Ook heel goed kijken hoe het licht valt op je model. Zoek naar mooie contrasten. Naar smaak kan je met lichte of zware schaduwen werken (ratios). Meestal zetten we dan ook hulplicht in door middel van reflector of flitsen. In dit beeld is het licht heel vlak daarom is het iets minder geslaagd. Wat kon je bij dit model eventueel doen?
Ze heeft mooi lang haar dus ik zou het aan 1 kant over de schouder laten vallen bv. Ze onder een hoek laten wegkijken van de camera.
Probeer ook te vertrekken vanuit het "er is maar 1 zon" principe. Dus zorg voor 1 duidelijk hoofdlicht.
Het leuke aan fotografie is dat je daar natuurlijk mag op afwijken. Er zijn altijd uitzonderingen. Highkey is zo een typisch voorbeeld van uitzondering.
Voor nu zou ik het eenvoudig houden en werken met 1 duidelijk hoofdlicht. En ga op zoek naar poses die in combinatie met je licht een aantrekkelijk beeld opleveren. Later kan je dan leren om je beeld veel complexer op te bouwen met meerdere lichtbronnen.

Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 06 dec 2016 19:54 
Lid
Fotografie

Ook ik ben over je tweede portretfoto ietsje minder enthousiast en wel om de volgende redenen.

Vlakke belichting
De belichting in deze tweede portretfoto is wat vlak. Er is niet een duidelijk hoofdlicht wat je onderwerp verlicht. Het licht lijkt nu overal vandaan te komen, wat nauwelijks schaduwen en dus die vlakke belichting tot gevolg heeft. Je kant dit voorkomen door duidelijk voor 1 hoofdlicht te kiezen. Dit kan de zon zijn (omdat je buiten dit portret hebt genomen), maar kan ook je flitser zijn. Het probleem met de zon en een reportageflitser is dat de zon vaak vele malen krachtiger is dan een reportageflitser, dus de reportageflitser de rol van het hoofdlicht laten vervullen zal niet altijd mogelijk zijn. Vaak is een reflector een betere optie (en een makkelijker optie), omdat een reflector alleen het aanwezige licht kan reflecteren. De kracht van het gereflecteerde licht zal altijd minder zijn dan van de bron waarvan dat licht afkomstig is. Met een reflector (mits je geen spiegel of glanzend metalen reflector inzet) heb je dan ook nooit de verwarring wat het hoofdlicht en wat het hulplicht is.

Houding
Een houding waarbij de schouders loodrecht staan op de opnamerichting (zoals hier het geval is), maakt je model (je zus) breder dan nodig is. Als je haar bovenlichaam wat schuin zet ten opzichte van de opnamerichting (45 graden voldoet vaak goed), dan komt haar lichaam veel minder "fors" over.

Achtergrond
Het licht afkomstig van de achtergrond is te fel, waardoor die veel aandacht vraagt. Je ziet dat aan de blaadjes. Door de overstraling zijn ze nauwelijks goed waar te nemen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg dingen die wel goed zijn gegaan. Om er enkele te benoemen:
- Scherpte op de ogen. De foto heb je weer mooi scherpgesteld op haar ogen.
- De kleuren. De kleuren zien er goed uit.
- De compositie. Tja... daar heb jij wel voldoende kennis van en dat zie je ook hier weer terug.

Wat zou je nog meer kunnen doen?
- Je zou nog de pukkels die volgende week niet meer zichtbaar zijn, kunnen retoucheren in Photoshop
- Je zou de foto door met de outputlevels te spelen, de foto een "Martina-look" kunnen meegeven.
- Je zou de foto met een groter diafragma kunnen nemen. Je loopt dan wel meer risico dat de scherpte wel eens niet helemaal meer op de ogen valt.
- Je zou haar huid wat zachter kunnen maken (de NIK filterset kan je daar goed bij helpen)
- Je zou er een zonnig filtertje op los kunnen laten (NIK filterset)

Je krijgt dan bijvoorbeeld dit resultaat.

Fotografie

Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 06 dec 2016 21:03 
Lid
Fotografie

Xavier en Henry bedankt voor jullie uitgebreide commentaar! :good2

Het licht is inderdaad wat vlak, maar ik heb wel een reflectiescherm heb gebruikt ( met de warme / gouden kant ). Maar misschien niet goed gebruikt, moet ik de volgende keer proberen om de belichting aan één kant van het gezicht laten komen of over het gehele gezicht wat nu het geval is?
Momenteel beschik ik wel over een flitser, maar die werkt niet goed en heb er ook nog geen trigger. Als ik echt verder wil gaan met portretten zal ik zeker een vervanger voor mijn huidige flitser aanschaffen.

Wat betreft de houding hebben jullie ook een goed punt, ik heb me voor deze shoot wel ingelezen over poses e.d. en heb ook gelezen dat recht tegenover de camera nogal brede schouders oplevert. Maar tijdens het fotograferen ben ik dit vergeten. Volgende keer moet ik daar echt even op letten.
Het aansturen van een model blijf ik erg lastig vinden, dat is opzich niet gek voor de eerste keer maar het is wel iets wat ik nog moet gaan leren. Maar dat is, omdat ik moeilijk kan communiceren met mensen, wel erg lastig. Komt goed.

Achtergrond is ook niet helemaal top, daar ben ik het mee eens. Heb laatst een foto gezien waarbij er ook gebruik is gemaakt van tegenlicht en daar geen wit / uitgebeten achtergrond in zat maar juist een mooi diffuse / zachte achtergrond. Dat wilde we een beetje proberen.

Goede tips om deze foto te verbeteren Henry.
- Pukkeltjes zijn inderdaad niet erg fraai, zal deze de volgende keer meenemen tijdens het bewerken.
- Zou jij (of Martina? :) ) uitleg geven over de 'outputlevels', ik ken dat niet.
- Ook daarin ben ik het met je ééns, F/3.5 had me hier ( denk ) ik een mooiere foto opgeleverd. Leerpuntje voor de volgende keer.
- Ik heb al een aantal filters over deze foto gedaan, alleen niet voor de huid. Welke is daar het beste bruikbaar voor?
- Het zonnige filtertje vind ik iets minder, mede doordat er veel contrast uit de foto gehaald word.

Niet geheel onbelangrijk om erbij te zeggen:
Deze foto heb ik niet zelf uitgekozen, ik had hem al bijna verwijderd omdat het beeld mij niet aansprak, maar het model ( mijn zus ) vond hem juist erg mooi. Vandaar dat ik hem heb bewerkt en hier heb geplaatst.

Nogmaals mijn dank voor jullie tips, ik ga er mee aan de slag!

Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 06 dec 2016 22:47 
Lid
Fotografie

Matthijs, ik heb gewoon wat NIK filters geprobeerd, waaronder soft skin (zachte huid) en iets met "zonnig". Gewoon lekker uitproberen. Als het een mooi resultaat oplevert, dan gebruiken.

Ik heb ook met de levels gespeeld. In Photoshop kun je spelen met de input levels en met de output levels. Ik heb met name de outputlevel (waar de zwarte zitten) een stukje opgeschoven naar het midden. Martina heeft daar wel eens een filmpje over gemaakt en hier geplaatst. Ik kon dit zo snel niet vinden. Zij doet het wel op een andere manier omdat zij CC gebruikt en ik Elements, maar het resultaat is ongeveer hetzelfde.

Wat werkt er niet goed aan je flitser?

Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 07 dec 2016 00:18 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
En reflectie scherm kan je goed gebruiken als je met tegenlicht werkt maar je moet goed opletten onder welke hoek je hem gebruikt. Zelf gebruik ik zelden een reflectie scherm maar als ik hem gebruik gebruik ik meestal gewoon wit of zilver. Ik gebruik noooit goud omdat dat voor mijn gevoel een onnatuurlijke kleur geeft. Dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
Ga gewoon door en probeer verschillende poses en belichting.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 07 dec 2016 00:45 
Lid
Fotografie

Ik gebruik ook minder de gouden kant. Net zoals fran, meestal zilver of wit.
Zilver werkt goed bij volle zon omdat het de kleur van de zon niet aanpast. Je zit dan niet met een kleurballansprobleem. Het licht komt wel behoorlijk hard aan bij de modellen. Zo zie je ze soms de ogen wat dichtknijpen omdat het licht te sterk is. Ik gebruik dan een kleinere reflector. In de foto zie je ook dat zilver meer focus legt dan wit. Wit daarentegen is zeer zacht omdat het eigenlijk een soort diffusor is. Het licht gaat alle richtingen uit waar het bij een zilver reflector echt een bundel is. Werkt ook goed maar je moet dichter bij je model komen. Dat werkt goed voor headshots en torso´s bv. Full body neem je beter zilver vanop een grotere afstand. En ook best een groter maat van reflector. Je hebt dan wel een assistent nodig want op je eentje kan je dit niet.

Goud werkt goed in studio om opkomend zonlicht te simuleren. Je kan het ook gebruiken buiten bij een overcast (overtrokken hemel). En er is een trick.
Zet je witballans op tungsten en gebruik dan goud als reflector bij volle zon. Je zal zien dat de achtergrond een grunge blauwe cast zal geven wat een cewl effect is.

Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 07 dec 2016 13:13 
Lid
Fotografie

Ik volg Henry.....maar ook de achtergrond is wat storend
Een flitser op je camera moet je niet gebruiken, dat geeft weer een vlakke belichting

Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 07 dec 2016 19:20 
Lid
Fotografie

Dankjewel! :up

Mijn flitser geeft altijd aan, ook met nieuwe batterijen, dat de batterijen leeg zijn. Ook flits hij niet goed, vaak heel hard en dan heel zacht. ik flits op TTl...

De volgende keer zal ik proberen om de zilveren kant te gebruiken i.p.v. de gouden kant. :up

Nog ééntje...
BerichtGeplaatst: 07 dec 2016 19:32 
Lid
Fotografie

Ik ken je budget niet Matthijs. Maar een nieuwe HSS TTL flits van het merk Yongnuo kan je vinden voor 1/5 van de Canon/Nikon prijs op ebay. En ze werken even goed. Low budget maar je kan er zeer creatieve dingen mee doen.

Nog beter zijn studio flitskoppen maar daar gaat wel wat geld in zitten als je alle opties erbij wil en zeker als je een groot vermogen wil. Wil je het nog portable hebben ook mag je al snel rekenen op een paar 1000 euro voor een setje. Die kan je dan ook buiten gebruiken.

Flitsen is trouwens zeer leuk maar je moet OFF-camera gaan. Het klopt wat Armand zegt dat het licht zeer vlak is als je direct gaat inflitsen rechtstreeks vanop je camera. Het is iets wat je wel moet doen op reportage. Er is dan bijna geen ander keuze. Vooral binnen gaan we dan bouncen op muren of plafond wat een mooier en zachter licht geeft.

Ik weet niet hoe het bij Nikon zit maar bij Canon is het zo dat HSS/TTL maar goed werkt als je ook de PRO (L) lenzen gebruikt. Met goedkope lenzen werkt TTL niet goed op Canon.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp