Het verkeer in India is een grote chaos, maar wel een chaos waarbij iedereen respect voor elkaar heeft. Men is er niet op uit om zijn/haar gelijk te halen of om botsingen te veroorzaken.
Zo hebben ze er net als wij gescheiden rijbanen en zijn de rijbanen zijn voorzien van belijning. Waarom? Mij is het tijdens mijn verblijf niet duidelijk geworden. Het kwam geregeld voor dat onze taxi-chauffeur (auto, tuk-tuk of riksja) gewoon besloot om te gaan spookrijden omdat ze anders een stuk moesten omrijden. Verkeersrontondes worden met het grootste gemak verkeerd genomen omdat het daar net wat rustiger is en van binnen de lijntjes rijden hebben ze er nog nooit gehoord.
Bumperkleven (afstanden van 20cm tot de voorganger zijn geen uitzondering) of erg dicht naast elkaar rijden (20cm tussenruimte) was eerder regel dan uitzondering. Het voordeel is dat een driebaansweg op deze manier een vijfbaansweg is geworden! Als je als vortganger in dit verkeer wilt oversteken, moet je je angst opzij kunnen zetten en gewoon durven te gaan lopen. Je zult dan zien dat het verkeer ook rekening houdt met voetgangers, zelfs als ze als toerist verkleed over straat gaan.
Op hele drukke plekken vind je verkeers marshalls: de bazen van het kruispunt. Zij proberen.... tja, wat proberen ze eigenlijk? Ze helpen in ieder geval vakantiegangers naar de overkant, als die daar om vragen en vreemd genoeg respecteert een ieder de aanwijzingen van zo'n marshall.
Op een druk kruispunt stond deze beide verkeers marshall. Omdat ik langs de kant van de weg stil bleef staan, kwam een van hun tweeen naar me toe met de vraag of ik over wilde steken. Om een lang verhaal kort te maken: ik hoefde geen hulp bij het oversteken, wilde even kijken/genieten van de chaos in het verkeer en was niet van plan om over te steken. Na een kort gesprekje nam de beste man zijn taak weer op zich middenop het grote kruispunt. Toen ik genoeg gezien had, ben ik naar hem toegelopen, heb hem gedag gezegd en een foto gemaakt. Deze foto is trouwens gemaakt midden op het verkeerskruispunt, waarbij al het verkeer links en rechts ons passeerde.

Exif: 1/1000s f/2.5 ISO125 35mm
Ik had de beste man gevraagd om niet in de camera te kijken, omdat ik wilde experimenteren met het effect op de foto.
Toen zijn andere collega door had dat ik een foto aan het maken was, kwam hij aanlopen en wilde hij ook op de foto. Ik ben de beroerdste niet, dus daar kwam ik graag aan tegemoet. Deze keer keken ze beiden wel in de camera.

Exif: 1/1250s f/2.5 ISO125 35mm
Zelf vind ik de foto waarbij ze in de camera kijken leuker. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Oh ja, het is gewoon een registratie. Er zit geen verdere bedoeling/verhaal achter.
UPDATE nr 1: gezicht wat opgelicht