Het is 08 jun 2025 01:19

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Zelfpotret
 Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 00:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frako, oké. Hieronder mijn bevindingen die her en der al in de verschillende posts staan, even op een rijtje.

De flitser had wat hoger (meer vermogen) mogen staan. Ik heb de belichting in Photoshop de foto met 1EV moeten corrigeren. Dit betekent dat de hoeveelheid licht vanaf de flitser verdubbelt had mogen worden. Als de flitser op maximaal vermogen flitste, dan de flitser dichterbij zetten. De kracht van flitslicht neem kwadratisch af (of toe) met de afstand. Als je de flitser dus ongeveer 1m-1.5m dichterbij kan zetten, heb je dit probleem getackeld. Misschien is het zelfs beter om niet de flitser dichter bij je te zetten, maar zelf dichter bij de flitser te gaan staan/zitten. Daarmee kom je nog beter los van de achtergrond.

Kan de flitser niet meer flitskracht produceren en kun je niet dichter op de flitser staan/zitten, dan kun je ook de iso-waarde van je camera met 1 stop verhogen. Hij stond op iso100, dus naar iso200. De overige instellingen (m.n. diafragma en sluitertijd gelijk houden).

Dan het omgevingslicht. Eerlijk gezegd kan ik de invloed van het omgevingslicht niet goed beoordelen. De sluitertijd zou ik dan ook maar gewoon op 1/60s laten staan.

Last but not least: zet als je gaat flitsen de witbalans op Flitsen. Ik weet dat Nikon camera's in de automatische stand van de witbalans de juiste kleurtemperatuur meer dan regelmatig goed weten in te schatten. Dus in de Automatische stand kan ook.

.

Laatst bijgewerkt door Henry op 08 feb 2017 18:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 02:21 
Lid
Fotografie

Ik zal het enkel over de flits hebben.
Ik zie dat je daar een zeer oud model gebruikt en dat is gevaarlijk!
Die dingen werken nog met spanningen tot 300 volt op de flitsvoet!!!!!!
Dit kan uw moderne camera helemaal onherroepelijk beschadigen!

Moderne flitsen werken op een spanning van 5 volt.

Daar heb je twee keuzes. Ofwel ga je manueel off camera (wij noemen dat ook wel strobist) En kan je zeer veel leuke dingen doen maar alles is wel manueel in te stellen. Ook je camera.

Alternatief kan je een reportageflits kopen met TTL in. Meestal bevatten die ook HSS wat handig is bij snelle sluitertijden. Dit soort flits ga je eerder gebruiken op reportage ON camera. Dan kan je ook alles op automatisch zetten, zowel flits als camera. Ik weet wel niet of uw fototoestel HSS aankan. Dat moet je even opzoeken.

Wil je een goed en goedkoop merk in flitsen dan moet je zeker eens kijken naar het merk Yongnuo. Op ebay vind je die voor een prikje.

Wil je echter goed licht hebben off camera dan ga je ook een statief en paraplu moeten kopen. En ook nog iets om je flitsen aan te sturen (trigger of commander)

Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 11:11 
Lid
Fotografie

frako schreef:
...Ik maak nog gebruik van een 30 jaar oude flitser. Ik merk wel dat het daardoor vrij ingewikkeld werkt om de juiste flits-intensiteit in te stellen. Ik wil dan ook tegelijkertijd vragen wat een goede en betaalbare flitser is. Minimaal TTL heb ik begrepen....

Toch nog maar 1 reactie van me over de flitser. Jou is kennelijk aangeraden om een flitser te nemen die minimaal TTL aan kan. Dat is zoals Xafke hierboven al heeft geschreven handig voor het geval je met de flitser op de camera (on-camera) foto's gaat maken. Handig voor feestjes en partijen. Het nadeel van on-camera flitsen is dat het licht altijd recht van dezelfde richting komt als waar de camera staat. Een mooi portret krijg je juist als het licht niet van de camera af komt. De zon die voor ons dagelijks licht zorgt heb je immers ook niet "op je camera" gemonteerd.

Als je besluit om de flitser van de camera af gaat halen (en dus de flitser off-camera of off-shoe gebruikt), dan gaat een wereld van de "strobist" voor je open. Pas op! Dit kan veel geld gaan kosten (statieven, paraplu's, triggers, softboxen, reflectoren, snoots, etc. etc.), maar je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt. Als je off-shoe gaat flitsen dan wordt dit vaak gedaan in Manual mode. Waarom? Omdat je in TTL-mode niet zeker bent van hoeveel licht de flitser elke keer af gaat vuren. Dit is namelijk afhankelijk van de infomatie die de flitser krijgt van de camera. Een flitser voor Manual mode is goedkoper dan eentje die ook TTL aan kan.

Ik heb drie Nikon flitsers, die ik desgewenst op mijn camera kan plaatsen (voor feesten en partijen) en in TTL goede flitsfoto's kan maken, maar ik kan deze ook van mijn camera af halen en in manual mode op de strobist wijze inzetten voor portretfoto's.

Als je dus een flitser wilt aanschaffen, dan zou ik er zeker eentje nemen die ook TTL aan kan. Ik zou er eentje van Marktplaats kopen (tweedehands), want de oudere modellen doen het ook nog uitstekend. Het voordeel van een tweedehands flitser is uiteraard de prijs (ook al is die door het strobisme wel flink opgedreven), maar ook dat de tweedehandsjes zo goed als nieuw zijn (niet van een strobist kopen, want die is veel vaker gebruikt). Mensen kopen enthousiast een flitser en doen daar vervolgens helemaal niks meer mee, want om de een of andere reden willen ze niet leren met een flitser om te gaan (de handleiding van de camera wordt al nauwelijks meer doorgenomen).

Ik heb Nikon SB-800 flitsers. Nikon heeft later de SB-300, 500, 600, de 700, 900 en de 910 uitgebracht.
Vroeger (...) had ik een SB-25 flitser. Die flitsers (SB-25, 26, ...) werken ook nog en kun je ook kopen via Markplaats, maar daar zou ik niet voor kiezen. Omdat je met een Nikon D3200 je foto's schiet, zou ik niet zo snel een SB-900/910 kopen (huidig topmodel, onnodig duur), maar een van de andere SB-xxx flitsers. Het richtgetal zegt iets over de maximale flitskracht die een flitser kan leveren. Hoe hoger het getal, hoe krachtiger de flits kan zijn, hoe verder weg je onderwerp mag staan. Is voornamelijk interessant als je de flitser ON-camera hebt en bijvoorbeeld via een plafond of muur voor meer diffuus licht wilt hebben.

Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 11:43 
Lid
Fotografie

Citaat:
Frako schreef

Het was de bedoeling om met deze orginele foto alleen de belichting etc te laten zien. Ik weet natuurlijk best wel dat deze foto niet goed is. Maar omdat jij dan beter de belichting zou kunnen beoordelen. Nu wordt deze foto als het ware onderwerp van kwaliteit terwijl het eigenlijk over de belichting zou moeten gaan. Ik zou als ik deze foto moet beoordelen ook die lelijke gordijnstok die ahw uit mijn rug komt willen noemen. Ik denk dat we nu de draad een beetje kwijt zijn. Zou je alsnog iets over de belichting willen zeggen.

Oke dan heb ik het verkeerd begrepen en is mijn opmerking niet van toepassing, ik haal de foto weg. :wacko

Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 16:38 
Lid
Fotografie

[/quote]

Oke dan heb ik het verkeerd begrepen en is mijn opmerking niet van toepassing, ik haal de foto weg. :wacko[/quote]

Geen probleem hoor. Maar ik denk dat het draadje een verkeerde richting in ging vandaar mijn opmerkingen naar Henry.

Henry bedankt voor de hele duidelijke en uitgebreide uitleg. Ik ga binnenkort een flitser kopen en zal jouw informatie hierbij van toepassing laten zijn.

Xafke bedankt voor de waarschuwing. Ik dacht dat het geen kwaad kon maar zal hier zeker niet meer mee flitsen.

vriendelijke groet

Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 17:08 
Lid
Fotografie

Ja echt mee opletten frako dat je oude flitsen niet op moderne camera´s gaat plaatsen!
Ik kan het niet genoeg benadrukken.
Je hebt tot op heden zeer veel geluk gehad dat je geen schade hebt aan je camera.

Was ik nog even vergeten te vermelden.
De meeste TTL flitsen kan je ook in een manuele stand gebruiken. Dus ook off camera voor strobist werk. Het is een klein beetje meer ingewikkeld om in te stellen dus reken toch op wat oefenen voordat je er weg mee bent.
Maar wel zeer interessant om mee te starten omdat je dan zowel op reportage als strobist aan de slag kan met 1 flits.

Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 17:54 
Lid
Fotografie

xafke schreef:
Ja echt mee opletten frako dat je oude flitsen niet op moderne camera´s gaat plaatsen!
Ik kan het niet genoeg benadrukken.
Je hebt tot op heden zeer veel geluk gehad dat je geen schade hebt aan je camera.

Was ik nog even vergeten te vermelden.
De meeste TTL flitsen kan je ook in een manuele stand gebruiken. Dus ook off camera voor strobist werk. Het is een klein beetje meer ingewikkeld om in te stellen dus reken toch op wat oefenen voordat je er weg mee bent.
Maar wel zeer interessant om mee te starten omdat je dan zowel op reportage als strobist aan de slag kan met 1 flits.

Nogmaals bedankt voor de waarschuwing. Deze gaat naar het museum

Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 18:14 
Lid
Fotografie

Voor het geval je met de vraag komt.... hierbij alvast het antwoord. :)

Sommige Nikon camera-bodies kunnen hun pop-up flitser gebruiken als "master" om een "slave-flitser" te laten flitsen. De pop-up flitser van de Nikon D3200 kan niet functioneren als "master" voor bijvoorbeeld een SB-800. Kon die dat wel, dan had je geen kabel of radio-triggersetje nodig om te starten met de beginselen van het "strobisme".

Nog even een kleine toelichting waarom ik je de SB-900/910 niet adviseerde: is alleen een prijskwestie. De lichtbundel van de SB-900/910 is wel breder, dus eigenlijk ook beter.

Zelfpotret
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 21:40 
Lid
Fotografie

Bedankt

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2