frako schreef:
...Ik maak nog gebruik van een 30 jaar oude flitser. Ik merk wel dat het daardoor vrij ingewikkeld werkt om de juiste flits-intensiteit in te stellen. Ik wil dan ook tegelijkertijd vragen wat een goede en betaalbare flitser is. Minimaal TTL heb ik begrepen....
Toch nog maar 1 reactie van me over de flitser. Jou is kennelijk aangeraden om een flitser te nemen die minimaal TTL aan kan. Dat is zoals Xafke hierboven al heeft geschreven handig voor het geval je met de flitser op de camera (on-camera) foto's gaat maken. Handig voor feestjes en partijen. Het nadeel van on-camera flitsen is dat het licht altijd recht van dezelfde richting komt als waar de camera staat. Een mooi portret krijg je juist als het licht niet van de camera af komt. De zon die voor ons dagelijks licht zorgt heb je immers ook niet "op je camera" gemonteerd.
Als je besluit om de flitser van de camera af gaat halen (en dus de flitser off-camera of off-shoe gebruikt), dan gaat een wereld van de "strobist" voor je open. Pas op! Dit kan veel geld gaan kosten (statieven, paraplu's, triggers, softboxen, reflectoren, snoots, etc. etc.), maar je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt. Als je off-shoe gaat flitsen dan wordt dit vaak gedaan in Manual mode. Waarom? Omdat je in TTL-mode niet zeker bent van hoeveel licht de flitser elke keer af gaat vuren. Dit is namelijk afhankelijk van de infomatie die de flitser krijgt van de camera. Een flitser voor Manual mode is goedkoper dan eentje die ook TTL aan kan.
Ik heb drie Nikon flitsers, die ik desgewenst op mijn camera kan plaatsen (voor feesten en partijen) en in TTL goede flitsfoto's kan maken, maar ik kan deze ook van mijn camera af halen en in manual mode op de strobist wijze inzetten voor portretfoto's.
Als je dus een flitser wilt aanschaffen, dan zou ik er zeker eentje nemen die ook TTL aan kan. Ik zou er eentje van Marktplaats kopen (tweedehands), want de oudere modellen doen het ook nog uitstekend. Het voordeel van een tweedehands flitser is uiteraard de prijs (ook al is die door het strobisme wel flink opgedreven), maar ook dat de tweedehandsjes zo goed als nieuw zijn (niet van een strobist kopen, want die is veel vaker gebruikt). Mensen kopen enthousiast een flitser en doen daar vervolgens helemaal niks meer mee, want om de een of andere reden willen ze niet leren met een flitser om te gaan (de handleiding van de camera wordt al nauwelijks meer doorgenomen).
Ik heb Nikon SB-800 flitsers. Nikon heeft later de SB-300, 500, 600, de 700, 900 en de 910 uitgebracht.
Vroeger (...) had ik een SB-25 flitser. Die flitsers (SB-25, 26, ...) werken ook nog en kun je ook kopen via Markplaats, maar daar zou ik niet voor kiezen. Omdat je met een Nikon D3200 je foto's schiet, zou ik niet zo snel een SB-900/910 kopen (huidig topmodel, onnodig duur), maar een van de andere SB-xxx flitsers. Het richtgetal zegt iets over de maximale flitskracht die een flitser kan leveren. Hoe hoger het getal, hoe krachtiger de flits kan zijn, hoe verder weg je onderwerp mag staan. Is voornamelijk interessant als je de flitser ON-camera hebt en bijvoorbeeld via een plafond of muur voor meer diffuus licht wilt hebben.