Ik zie geen probleem Frans om dit debat hier te voeren. Het is toch een forum en het onderwerp is relevant aan de foto´s.
Het is ook niet fout om het in het begin even oneens te zijn.
Ik ken de site van Beertje, is een forumlid van BD maar die mens is inmiddels al een tijdje niet actief meer. Dat maakt dat de informatie slaat op oude technologie van het flitsen. En dat klopt trouwens.
Maar er is de laatste tijd zeer veel ontwikkeling gebeurt in de wereld van het flitsen. Zo stelt zich het probleem om bv op F1.4 buiten in volle zon in te flitsen.
Kan je niet zonder ND filter. (is hoe ik het meestal doe) Johan (Provorm) is hier ook intensief mee bezig en ik denk dat ook hij zo werkt.
Een ander probleem is dat je met oude flitsen geen snelle actie kan vastleggen door enerzijds de beperking op sync tijd maar ook een traag gordijn. Ik denk dan bv aan sport en snelle actie die je wil inflitsen.
Daarom hebben ze aanvankelijk op speedlites de mogelijkheid voorzien om te werken op sluiters hoger dan 1/250. HSS genoemd.(bij Nikon heeft dit een andere naam) Dan kan je werken tot 1/8000 zonder problemen en toch flitsen zonder de zwarte balk te zien. En vooral de actie bevriezen.
Op speedlites zit die mogelijkheid al een tijdje. Je hebt wel een camera nodig die het aankan. Eveneens heb je speciaal triggers nodig en uiteraard moet de flits het ook ondersteunen. Dat is hoe ik soms werk buiten alhoewel ik voorkeur geef aan de oude techniek. De reden is dat ik veel meer flitsen heb die nog volgens het oude systeem werken.
Maar nu bestaan ook studiokoppen met HSS ingebouwd. 1 nadeel, ze zijn reteduur.
Terug naar het debat of je kan bevriezen met gewoon flitslicht...
Bekijk dit filmpje even.
https://www.youtube.com/watch?v=7z3ikDNoFKwDan zie je wat de meerwaarde is van HSS.
http://profoto.com/offcameraflash/nl/how-to-light/joe-mcnally-explains-high-speed-sync-hss/en hoe het werkt op snelle actie
http://profoto.com/offcameraflash/nl/the-system/