Eerst en vooral wil ik iedereen die hier gereageerd heeft, heel hartelijk bedanken
Het geeft me echt een beter inzicht op jullie smaken, maar ook en vooral hoe mijn werk bekeken word
De laatste jaren is het aantal (goede en creatieve) portret fotografen fel naar beneden gevallen,( vind ik persoonlijk)
het aantal prutsers en "would be" fotografen is daarentegen wel gestegen.
Ik spreek hier niet specifiek over deze site, maar meer Europa, of zelfs wereld wijd ...
Ik heb gans mijn leven (voor mijn plezier) foto's genomen, alles stijlen, en sinds nu ongeveer 12 jaar,
vooral met modellen. (ook juist voor het plezier)
En ik blijf het boeiend vinden, juist omdat het met mensen samenwerken is,
ik heb er enorm mee bijgeleerd, ieder model, iedere make-up artieste, iedere kapper, ieder stylist
is anders, heeft andere ideeën, andere zaken te vertellen, andere levens ervaringen... enz.
De nationaliteit van de modellen speelt ook een grote rol...
Aangaande het licht, daar raad ik steeds aan de beginnelingen om het licht te meten,
maar eens je dit onder de knie hebt, (gewoonlijk na een jaartje) gewoon het licht "leren zien" met je eigen ogen.
Een foto zoals hierboven in volledig tegenlicht neem je natuurlijk met een lage zon, dit lukt s'morgen gedurende een 3 tal uren, en s'avonds voordat de zon verdwijnt, ook een 3 tal uren.
Maar ik zeg steeds dat je ook moet oefenen om goede portret foto's te maken op het middag uur in de volle zomer, volle hevige zon, moeilijker natuurlijk, maar absoluut doenbaar, ik spreek uit ervaring.
Als je ergens staat met "moeilijk licht" is het soms gewoon een beetje opschuiven om een betere licht situatie te bekomen.
Een goede aansturing van het model is natuurlijk ook zeer belangrijk, iets dat je niet op enkele shoots aangeleerd krijgt, ... het vraagt veel tijd, mensen kennis, lichaam kennis en psychologie...
Buiten met daglicht beschik je over honderden camera instellingen, in de studio ook, maar daar heb je ook nog eens honderden licht instellingen tot je beschikking....
Thank's and have a nice day !
DD.