@Frans dank voor je uitleg over vlak licht. Zal het proberen te onthouden.
Frans schreef:
Wat je kunt doen is wachten op het goede moment.
Kijk eens naar de neus en zie dat alle spieren gespannen zijn.
Dat is niet het beste moment.
Dat zou kunnen volgens de regeltjes Frans maar als iemand zijn neus wat spant/optrekt tijdens het lachen is dat dan niet het moment. Kan je iemand dan niet fotograferen? Het is gewoon op een feest gemaakt, gewoon zoals de mensen zijn. Zijn dat per definitie snapshots of kunnen daar ook gewoon mooie foto's gemaakt worden.
Daniel Doyen schreef:
Frans legt het prima uit Joop, voor mij is je foto ook maar een " snapshot " een leuk tussendoortje,
weinig over nagedacht, snel, snel klik, klik...
Dus omdat er niet over nagedacht wordt is het geen foto maar een snapshot.
Dan zal ik mijn foto's voortaan snapshots noemen.
Daniel Doyen schreef:
Op mijn vorige foto gaf ik wat uitleg hoe die tot stand kwam, hoe er aan gewerkt werd, hoe goed er over nagedacht is... en Joop je gaf kritiek dat ik dat deed.
Ja heb ik op een bepaalde manier gezegd, klopt en ik heb het idee dat je daar gepikeerd over bent want voor de rest heb je daar geen uitleg gegeven op de opmerkingen/vragen die ik over jou foto had.
Ik weet dat jij heel veel tijd in je foto's steekt samen met je mua en dergelijke.
Maar zou ik met dezelfde mua en dergelijke dezelfde foto's kunnen maken?
Ik vraag me af hoe jij sportfoto's maakt of op een feest of dergelijke foto's maakt. Ga je dan eerst nadenken over de actie van de voetballer en vraag je desnoods of hij de actie over wilt doen.
Sleep je je halve studio mee als je naar een feest of dergelijke gaat en vraag je dan ook of mensen dit willen doen of zo willen gaan staan.
Zijn het voor jou dan foto's die je maakt of snapshots.
Als ik naar een voetbalwedstrijd ga, kijk van te voren of het een belangrijke wedstrijd is en voor wie. Met een praatje voor de wedstrijd hoor je of er belangrijke spelers zijn of dat het misschien de laatste wedstrijd voor de trainer is en dergelijke. Ik kijk waar de zon vandaan komt en maak mijn keuzes in sluitertijden en diafragma en dergelijke.
Als ik op een feest loop probeer ik ook te kijken naar achtergronden en dergelijke en ook hier denk ik na over de instellingen en dergelijke. Alleen heb je het niet altijd voor het zeggen in die situaties.
Zoals je ziet is het ook bij mij niet altijd even snel, klik, klik, klik.
Een snapshot vind ik je mobiel uit je broekzak trekken en een plaatje schieten en dan nog is dat ook een foto. Soms ook verbluffend mooie foto's.
De een schiet in een studio en plant alles van te voren en licht alles uit en hoeft dan alleen maar op het knopje te drukken.
De ander gaat ergens naar toe en wacht af wat er gaat gebeuren en moet altijd alert zijn op wat er gaat gebeuren.
De een maakt dus foto's en de ander snapshots.
Het is duidelijk.