DD, dat mag zeker.
Ben het helemaal met de reactie van Frans eens, omdat dat volgens mij de essentie is van deze foto. Kleinkind komt met nieuwe trui bij Opa...
Ahum schreef:
... M'n kleinkind komt binnen en roept "Opa ik heb nieuwe kleren,ga je een foto van mij maken" ze pakt de halloweenhoed erbij en waant zich een fotomodel...
Moet Opa dan zeggen: meisje, je hebt een hele mooie trui aan, maar voor de foto die ik nu van jou ga maken kun je beter deze jute zak aantrekken. Je zult zien dat een jute zak je fotografisch veel beter staat. Trek dus maar heel snel uit die nieuwe trui van je... Ik zie dat Ahum iets soortgelijks ook al eerder heeft geschreven.
Ahum schreef:
...Verwacht je dat ik ga zeggen "Doe dat truitje maar uit want er staan letters op...
Ook zie ik nu dat Ahum mijn eerdere mening over een studio-portret ook al heeft geschreven. Zo zie je maar: ik lees niet alle commentaren even nauwkeurig door.
Ahum schreef:
... Vaak wordt er vergeten dat dit geen studioshots zijn waar alles wordt geregisseerd...
Wat als het kleinkind wel met een effen truitje enthousiast was binnengekomen, een hoed had opgezet en Opa had gevraagd om een foto te maken, had Opa dan eerst de doos met make-up en lippenstift moeten pakken, omdat.... etc. etc.
Ik denk dat je ook van gewone alledaagse zaken een mooie foto kunt maken, maar ook dat je van die gewone alledaagse zaken ook geen mooie foto kunt maken. Het verschil kan zitten in de details. Denk aan de achtergrond, de belichting, de compositie, de expressie, maar ook de instellingen op je camera (diafragma, sluitertijd, lenskeuze), etc.. Uiteraard kun je nog steeds de regie voeren over deze details. Als ik met die blik naar deze foto kijk, dan vind ik daar dus niet zoveel verkeerds aan.
Trouwens, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar jouw foto's van een alledaags tafereel, bijvoorbeeld jouw verjaardag. Ensceneer je die foto's ook helemaal? Ik kan me dat eerlijk gezegd niet goed voorstellen.