Citaat:
Ik heb nog een vraag bij deze: De arm aan de rechterkant van de foto gaat het water in, en dan neemt visueel de schaduw van van die arm op het wateroppervlak het als verlenging over. In de schaduw van het lichaam van deze dame is een hand onder water zichtbaar, maar het deel tussen de arm boven het water en die hand is geblokkeerd door de reflectie van het water. Wat is jouw visie daar op: werkt dat versterkend of is dat een niet te voorkomen nadeel bij zwaarder wegende voordelen?
.
Bedankt voor je reactie en vragen
Mijn antwoord hierop ga ik proberen eenvoudig te houden:
Al wat boven water staat is ( relatief ! ) eenvoudig te fotograferen,
je moet wel met verschillende zaken rekening houden ( en zeker meer dan bij een foto van een model in de schaduw ), ten eerste, vanwaar komt de zon, en hoe hevig is ze ? Hier heel begin namiddag, en een beetje in tegenlicht. Invullen met een groot reflectie scherm dus ! ( California Sunbounce ) .
Het water werkt ook steeds als een reflectie scherm... logisch !
Ook de zijkanten van het tegel zwembad reflecteren !
Het water kan gemakkelijk blauwe of groene reflecties geven op de huid, opletten dus, en niet altijd gemakkelijk te verwijderen in post.
Waar je ook moet voor opletten, is dat modellen in het water heel snel kippenvel krijgen, zelfs in volle zomer,
Je moet dus steeds als fotograaf goed plannen voor de poses, en je reeks geplande foto's in een korte tijd nemen.
Nu, wat onder water betreft:
Uit ondervinding van vele zwembad shoots, kom ik tot de conclusie, dat wat onder water gebeurt, je er heel weinig controle op hebt.
Je hebt in eerste plaats licht diffractie , licht breking, afhankelijk van je camera standpunt ook.
Is het water perfect stilstaand ( moeilijk te bekomen me eén of twee modellen, is er wind, staan de pompen aan of niet ? )... in 95% van de gevallen, steeds kleine golfjes dus, die voor rare brekingen zorgen.
Na jarenlange ondervindingen en test, hou ik mij bij het idée dat al wat onder water zit, ( of dicht bij het wateroppervlak ), ik niet probeer te controleren ( of heel beperkt ) en dat het in postproductie ( voor mij ) onbegonnen werk is om hieraan te sleutelen
De delen onder water blijven dus in anachronisme, onvoorspelbaar, en niet altijd "mooi ".
Hopelijk antwoord dit op je vragen ?
Citaat:
Mooi Daniël! Hoe meer naturel jouw foto's hoe mooier ik ze vind. Dit is er weer zo één. Ik vind het wel eens jammer dat je niet meer in een naturel stijl werkt.
Bedankt !
Je kan het bestempelen als naturel ( ben ik akkoord me

), maar de modellen hebben wel pro visagie op, het haar is gelegd hoe ik het ongeveer wou, we hebben tijd gestoken in de keuze van de kleur van de badpakken, en natuurlijk ook in de keuze van de modellen, ( haarkleur, kleur ogen enz... ).
Er is ook gelet in de harmonie van de lippenstift, en de make-up van de modellen.
Al deze zaken (alsook de poses ) register ikzelf, alvorens in het water te gaan en de eerste foto gemaakt word.
Om een 12 tal zwembad foto's te maken, is er een voorafgaande preparatie tijd geweest van een dikke twee uur dertig.
DD.