Hopelijk vindt sugarman het niet erg dat ik zijn thread hier even kaap, maar ik zou toch ook wel graag een serieus antwoord willen geven op Paul Cools zijn comment:
Wat ik me afvraag is waarom ik een "in het wild" genomen foto, van bvb een wolf, beter zou moeten vinden dan een veel mooiere foto van eenzelfde wolf maar dan genomen in de dierentuin?
Omdat het moeilijker is om een wilde wolf te fotograferen? Waarschijnlijk wel hé. Maar op zich maakt dit de foto toch niet beter?
Als ik bvb. een Marokkaanse prostituee fotografeer (in Marokko) dan riskeer ik ook behoorlijk wat. En dan zal me dat waarschijnlijk ook veel moeite kosten om zo'n vrouw te vinden

. Maar is deze moeilijkheidsgraad iets dat de foto op zich beter maakt? Niet echt hé. Want wat uiteindelijk telt, of zou moeten tellen, is het resultaat, en niet de moeilijkheidsgraad om tot dit resultaat te komen. Mocht ik dus een fantasieloze, rechttoe-rechtaan foto posten van een dergelijke vrouw dan zal er niemand onder de indruk zijn. En terecht. Waarom zou ik dat dan wel moeten zijn van eenzelfde soort foto maar dan van een zeldzaam vogeltje?
Kijk Paul, er bestaan wel degelijk ongelooflijk mooie natuurfoto's waar mijn mond compleet van openvalt. En van dat soort foto's kan ik dan ook énorm genieten. Het is echter het type registratie-foto's (die je hier zo vaak ziet) waar ik een probleem mee heb. Hoe moeilijk die registratie ook mag wezen om te maken, met "betere" fotografie op zich hebben ze eigenlijk weinig te maken in mijn ogen.
'T is te zeggen: "Registreren" is voor mij immers nog altijd iets compleet anders dan waar het op een fotografieforum over gaat....of zou moeten over gaan. Maar blijkbaar denk jij daar compleet anders over. Wat je volste recht is uiteraard. Maar sta me echter toe om hierover een afwijkende mening te hebben.
(Dat ik deze mening een paar maal op een nogal lompe manier heb geventileerd, daar heb je gelijk in, maar daar gaat het hem hier nu even niet over

).
Dergelijke rechttoe-rechtaan registraties horen mijns inziens dan ook eerder thuis op een forum voor natuurliefhebbers en vogelspotters dan op een fotografieforum. Plaatsen waar "registreren", "spotten", "vastleggen", en "waarnemen" wel de termen zijn die bij de geposte foto's gebruikelijk zijn dus.